Screen quota (Law Nº. 12.485/2011) and independent production on Pay TV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147815

Keywords:

audiovisual, screen quota, Pay TV Law, independent production

Abstract

This paper examines the repercussion of the Brazilian pay TV screen quota from Law No. 12.485/2011 for the expansion of the national independent production, as part of the public support policy from the Brazilian Film Agency (Ancine). It is based on the Prodav 01/2013 results from the Audiovisual Sector Fund (FSA), which invests on independent productions in partnership with TV channels, having television as its first exhibition medium. This article analyzes what characterizes the partnership relations established and what the results say about the application of the screen quota on Brazilian Pay TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kátia Santos de Morais, Universidade do Estado da Bahia

    Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (Uneb), Departamento de Ciências Humanas (DCH1). Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DA PRODUÇÃO DE OBRAS AUDIOVISUAIS (APRO); SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS (SEBRAE). Mapeamento e impacto econômico do setor audiovisual no Brasil. 2016.

AUTOR. “título”. 2018. 262 f. Tese (doutorado), Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Comunicação.

AUTRAN, A. “O pensamento industrial cinematográfico brasileiro: ontem e hoje”. In: MELEIRO, A. (org). Cinema e mercado. São Paulo: Escrituras, 2010, p.15- 34.

BADENES, D. “Con la excusa de la convergencia: el desguace por decreto de la ley audiovisual y la promessa de una nova regulación”. In: GONZÁLEZ, N.; NICOLOSI, A.(comp). Transiciones de la escena audiovisual: perspectivas y disputas. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2017, p.10-24.

BENNETT, J.; KERR, P. “A 360º Public Service Sector? The role of independent production in the UK’s Public service broadcasting landscape. In: LOWE, G.F. & STEEMERS, J. (eds.) Regaining The Initiative For Public Service Media: RIPE@2011. Gothenburg: Nordicom & University of Gothenberg Press. 2012.

BOLAÑO, C.; MANSO, A. C. “Para uma economia política do audiovisual brasileiro. Cinema, televisão e o novo modelo de regulação da produção cultural”. In: MELEIRO, A. (org.). Cinema e Economia Política. São Paulo: Escrituras Editora, p.87-100, 2009.

D’ÁVILA, R. “Séries dramáticas no Brasil: entrevistas com quem faz”. In: RODRIGUES, S.. Como escrever séries: roteiro a partir dos maiores sucessos da TV. São Paulo: Aleph, 2014, p. 213-217, 2014.

HARDY, J. Critical Political Economy of the media: an introducion. Routledge: New York, NY, 2014.

IKEDA, M. Cinema brasileiro a partir da retomada. São Paulo: Summus, 2015.

JAMBEIRO, O. Regulando a TV: uma visão comparativa no Mercosul. Salvador: Edufba, 2000.

KERR, P. Making film programmes for the BBC and Channel 4: the shift from in-house 'producer unit' to independent 'package-unit' production. Historical journal of Film, Radio and Television, v.33, n.3, p.434-453, 2013.

MORAIS, K. A Política de Fomento ao Audiovisual no Brasil e o lugar da TV. Eptic Online, v.18, n.2, maio-agosto, 2016, p.65-85.

MURDOCK, G. “Television and citizen: In defense of public broadcasting”. In: TOMLINSON, A. Consumption, identity, and style. Marketing, meanings, and the packaging of pleasure. Routledge: London, UK; New York, EUA, 2.ed. p. 54-69, 2005.

NICOLOSI, A. “La ficción televisiva a partir de la Ley SCA: “des-centrando” la producción y la empleabilidad técnica”. In: NICOLASI, Alejandra (comp.). La televisión en la década kirchnerista: democracia audiovisual y batalla cultural. Bernal: Universidad de Quilmes, 2014, p. 47- 62.

NORTH, S.; OLIVER, J. Manager perceptions of the impact of consolidation on the UK Independent Television Production Industry. Journal of Media Business Studies, v.7 Issue 2, p.21-38, 2010.

SAINT-LAURENT, M.; TREMBLAY, G. Canadian television broadcasters and national audiovisual production: the atitude of the private sector. Irish communications review. v.4, p.47-59, 1994.

SIMIS, A. Produção independente e televisão. Revista Eptic online. v.2, n.1,p. 48-59, jan-jun./2000.

SIMIS, A. “Cinema e política cinematográfica”. In: BOLAÑO, C.; GOLIN, S.; BRITTOS, V. Economia da arte e da cultura. São Paulo: Itaú Cultural; São Leopoldo: Cepos/Unisinos; Porto Alegre: PPGCOM/UFRGS; São Cristóvão: Obscom/UFS, p. 137-164, 2010.

SIMIS, A.; MARSON, M. “Do cinema para o audiovisual: o que mudou?”. In: Percepções: cinco questões sobre políticas culturais. São Paulo: Rumos Itaú Cultural, p. 21-34, 2010.

Published

2019-07-01

How to Cite

Screen quota (Law Nº. 12.485/2011) and independent production on Pay TV. (2019). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 46(52). https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2019.147815