Kairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finite

Authors

  • Gilvan Charles Cerqueira de Araújo Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847

Keywords:

Existence, (In)finite, Ontology, Cinema

Abstract

This main objective of this article is to propose a debate on the theme of time, existence and (in)finitude in the movies The Fountain, from 2006, and Arrival, from 2016. Employing categories of phenomenological ontology such as being-there, being-for-death, the relationship between existence, being and essence, and the opening of the question of becoming-in-the-world by the Other, a comparative analysis will be carried out between similarities and differentiations between the two works. The imagery, the discursive, the representational and the narrative shape the parameters of this paper in its analytical resources whereas they are interspersed by a bibliographic review about the themes addressed from the two feature films selected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gilvan Charles Cerqueira de Araújo, Universidade Católica de Brasília
      Graduado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista, campus de Rio Claro, São Paulo. Mestre em Geografia pela Universidade de Brasília. Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista, campus de Rio Claro, São Paulo. Pós-doutorado em Geografia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Professor e pesquisador permanente do Programa Stricto Sensu de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Católica de Brasília. Membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina (Prolam) da Universidade de São Paulo. Professor de Geografia na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

References

A CHEGADA. Direção de Denis Villeneuve. Estados Unidos. Paramount Pictures, 2006. (116 min.).

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Trad. J. Oliveira Santos e A. Ambrósio de Pina. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

ARAÚJO, Gilvan Charles Cerqueira de. Cotidiano e facticidade: contribuições para uma geografia da escala mínima. Revista Geografia, Literatura e Arte, São Paulo, v. 2, p. 173-200, 2020.

BLANC, Mafalda Faria. Metafísica do Tempo. Lisboa: Instituto Piaget, 1999

BOUTANG, Pierre. O Tempo: ensaio sobre a origem. Trad. Maria Helena Kuhner. Rio de Janeiro: Difel, 2000.

COMPARATO, Doc. Da Criação ao Roteiro. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

GILSON, Étienne. O ser e a essência. São Paulo: Paulus, 2016.

FONTE DA VIDA. Direção de Darren Aronofsky. Estados Unidos. Warner Bros. Pictures, 2016. (96 min.).

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Trad. Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2008.

HUSSERL, Edmund. A ideia de fenomenologia: cinco lições. Trad. Marloren Lopes Miranda. Petrópolis: Editora Vozes, 2020.

JASPERS, Karl. Introdução ao pensamento filosófico. Trad. Leônidas Hegenberg; Octanny Silveira da Mota. São Paulo: Cultrix, 1965.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto. S. Intencionalidade: estrutura necessária a uma psicologia em bases fenomenológicas. Estudos e Pesquisas em Psicologia (Online), v. 12, p. 867-882, 2013.

LEVINAS, Emmanuel. Totalidade e Infinito: Ensaio sobre a Exterioridade. Trad. José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 2008.

MALDONATO, Mauro. A subversão do ser: identidade, mundo, tempo, espaço: fenomenologia de uma mutação. Trad. Luciano Loprete e Roberta Berni. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis, 2001.

SARTRE, Jean-Paul. O Ser e o Nada: Ensaio de Ontologia Fenomenológica. Trad. Paulo Perdigão. Petrópolis: Vozes, 2008.

SCHELER, Max. Do Eterno no Homem. Trad. Marco Antonio Casanova. Petrópolis-RJ: Vozes, 2015.

STEIN, Edith. Ser Finito e Ser Eterno. Trad. Zaíra Célia Crepaldi. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2019.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Kairology and chronology in arrival and the fountain: existence, the other and the being yourself as (in)finite. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-23. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.192847