For a genesis of latin america essay cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.199573

Keywords:

Essay film, Latin american cinema, Glauber Rocha, Cine Liberación, Arthur Omar

Abstract

A verified reflexive transit reverberated tendencies of French cinema in Latin American countries around the 60s and 70s, as was the case of auteur cinema. Despite this, there is an uncomfortable absence of Latin American works in theories that propose to outline the genesis of essay cinema in this same period. Thus, we question whether manifestos and works such as those by Glauber Rocha, Fernando Solanas and Octavio Getino and Arthur Omar constitute essayistic inflections in Latin America. We start from the hypothesis that his proposals tension instances such as subjectivity, public experience and thought, claiming a formal and aesthetic freedom that shares ideas and recurrent characteristics in the essayistic domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Paula de Aquino Caixeta, Universidade Estadual de Campinas

    Ana Paula de Aquino Caixeta é mestra e doutoranda pelo programa de pós-graduação em Multimeios, na UNICAMP. Desenvolve pesquisa dedicada aos comportamentos sonoros de filmes-ensaio, com ênfase no silêncio e na voz-over ensaística. Atualmente analisa obras do cinema ensaio brasileiro que tecem reflexões acerca da morte do outro, averiguando a possibilidade de que tais filmes configurem processos de luto audiovisuais.

     

  • Laís de Lorenço Teixeira, Universidade Estadual de Campinas

    Laís de Lorenço Teixeira, mestra e doutoranda em Multimeios, na UNICAMP. Atualmente, no doutorado, pensa a construção subjetiva de diretores em documentários articulando sua memória por meio do espaço e materiais de arquivo. É curadora e diretora, co-direção com Gabriela Billwiller no filme "Além de Mim" (2016).

References

Referências Bibliográficas

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.

ALMEIDA, Rafael de. “Entre a chegada e a partida: reciclagens do cinema doméstico no filme-ensaio”. MATRIZes, São Paulo, v. 11, n. 2, 2017.

ARAÚJO SILVA, Matheus. “Jean-Luc Godard e Glauber Rocha: um diálogo a meio caminho”. In: Godard inteiro ou o mundo em pedaços [S.l: s.n.], 2015.)

ASTRUC, Alexandre. “Nascimento de uma nova vanguarda: A “câmera-stylo””. In: OLIVEIRA, Luís Miguel (org.) Nouvelle vague. Catálogo da Cinemateca Portuguesa: Ciência gráfica, 1999.

CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus, 2015.

DÁVILA, Ignacio Del Valle. “Hacia un tercer cine: del manifiesto al palimpsesto”. El Ojo que piensa, Año 3. N°5, (Enero–Junio 2012).

DÁVILA, Ignacio Del Valle. “O conceito de" novidade" no projeto do Nuevo Cine Latinoamericano”. Revista Estudos Históricos, v. 26, n. 51, p. 173-192, 2013.

DÁVILA, Ignacio Del Valle. “Glauber Rocha y Cine Liberación: tensiones y transferencias en el cine revolucionário” In: ABREU, N.C.; SUPPIA, A.; FREIRE, M. (eds.). Golpe de vista: cinema e ditadura militar na América do Sul. São Paulo: Alameda Editorial. 2018..

GETINO, Octavio & SOLANAS, Fernando. “Hacia un tercer cine”, Tricontinental, no. 13, octubre, 1969.

GODARD, Jean-Luc. Godard on Godard. Nova York: Viking, 1972.

OMAR, Arthur. “O antidocumentário, provisoriamente”. In: NETO, Simplício (org.) Cineastas e imagens do povo – catálogo. Rio de janeiro: Jurureba Produções, 2010, p. 147-155.

ROCHA, Glauber. Revisão crítica do cinema brasileiro. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SOBRINHO, Gilberto Alexandre. “Arthur Omar, Congo e o antidocumentário: mediações e crise na representação”. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 19, p. 124-135, 2016.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2009.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Filme-ensaio e formas de inscrição da subjetividade. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 26, p. 25-35, 2019.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Cinemas “não narrativos”: Experimental e documentário – passagens. São Paulo, SP: Alameda, 2012.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (Org). O Ensaio no Cinema – Formação de um Quarto Domínio das Imagens na Cultura Audiovisual Contemporânea. São Paulo: Hucitec, 2015.

TRUFFAUT, François. O prazer dos olhos: escritos sobre cinema. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2006.

Referências Filmográficas

CÂNCER. Direção: Glauber Rocha. 86min. https://artsandculture.google.com/asset/cancer-glauber-rocha/xQHHyvixKg3Ugg?hl=pt-pt. Último acesso 28/06/2021.

CONGO. Direção: Arthur Omar. Brasil. 12min. https://youtu.be/DP53o3gnS0M. Último acesso 28/06/2021.

DI-GLAUBER. Direção: Glauber Rocha. 16min https://youtu.be/mTaPy0VkK8g. Último acesso 28/06/2021.

LA HORA DE LOS HORNOS. Direção: Octavio Getino e Fernando Solanas. Argentina. 280min. https://youtu.be/z2HRWWyQ-kY. Último acesso 28/06/2021.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

For a genesis of latin america essay cinema. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-19. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.199573