Targeting assemblages and assembling mirages in photo report: concentration camps in Folha de S.Paulo
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.203145Keywords:
Concentration camp, Folha de S.Paulo, Assemblage, Mirage, PhotoreportsAbstract
The year 2019 was marked by perspectives concerning the concentration camps experienced in 1932 materialized in different circulating productions. Folha de S. Paulo takes part in this plot by printing a report combined with a digital photo report. Attentive to the visual narrative, this work is a methodological experiment that uses acts of reading to target assemblages and to assemble mirages as operators through which tensions between the reader, text, and context emerge, destabilizing the symbolic and temporal contours that support events in different textualizations.
Downloads
References
AMORMINO, L.; ANDRADE, R. (org.). Experiências culturais do tempo: espaço-tempo, tradições, narrativas. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2020.
BALLOUSSIER, A. Campo de concentração no Ceará, anterior aos de Hitler, será tombado. Folha de S.Paulo, São Paulo, 4 jul. 2019. Caderno Cotidiano.
DIDI-HUBERMAN, G. Quando imagens tomam posição: o olho da história. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017.
FOLHA DE S.PAULO. Campo de concentração em Senador Pompeu. Folha de S.Paulo, São Paulo, 3 jul. 2019. Disponível em: fotografia.folha.uol.com.br/galerias/1638074408681502-campo-de-concentracao-em-senador-pompeu#foto-
Acesso em: 7 fev. 2022.
LEAL, B. S. Do texto à textualidade na comunicação: contornos de uma linha de investigação. In: LEAL, B. et al. (org). Textualidades midiáticas. Belo Horizonte: PPGCom UFMG, 2018. p. 17-34.
LEAL, B. S.; JACOME, P.; MANNA, N. Movimentos metodológicos em pesquisas do jornalismo: questões temporais e textuais. In: Martins, B. et al. (org.). Experiências metodológicas em textualidades mediáticas. Belo Horizonte: Relicário, 2019. p. 67-88.
MORICEAU. J. L. Afetos na pesquisa acadêmica. Belo Horizonte: Selo PPGCom UFMG, 2020.
NEVES, F. Curral dos Bárbaros: os campos de concentração no Ceará (1915 e 1932). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 93-122, 1995,
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
TAYLOR, D. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Macêdo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.