The three crimes of the camera-gun: crime of passion, serial murder and selficide

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.205514

Keywords:

Photography, photographic act, visual culture, metaphor

Abstract

This reflection takes as its starting point the metaphor of the camera as a weapon to discuss changes in the photographic act based on three allegorical crimes: the crime of passion, serial murder and selficide. Faced with the disastrous consequences of these crimes, the essay presents the possibility of disarming the imagination around the photographic act, to seek other metaphors that are not violent, predatory and colonizing.

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Author Biography

  • Michel de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Doutor em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É integrante do Grupo de Estudos de Comunicação e Imaginário (Imaginalis). Autor de Seduzidos pela luz ou bases antropológicas da fotografia (Imaginalis, 2021) e de Saudades eternas: fotografia entre a morte e a sobrevida (Eduel, 2018).

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Published

2023-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

The three crimes of the camera-gun: crime of passion, serial murder and selficide. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-15. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.205514