The three crimes of the camera-gun: crime of passion, serial murder and selficide
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.205514Keywords:
Photography, photographic act, visual culture, metaphorAbstract
This reflection takes as its starting point the metaphor of the camera as a weapon to discuss changes in the photographic act based on three allegorical crimes: the crime of passion, serial murder and selficide. Faced with the disastrous consequences of these crimes, the essay presents the possibility of disarming the imagination around the photographic act, to seek other metaphors that are not violent, predatory and colonizing.
Downloads
References
BANSAL, A. et al. “Selfies: A boon or bane?”. Journal of family medicine and primary care, v. 7, n. 4, 2018. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6131996/. Acesso em: 09 dez. 2022.
BARTHES, R. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BLOW Up (Depois daquele beijo). Diretor: Michelangelo Antonioni. Itália/Inglaterra, 1h 50min, 1966.
CALVINO, I. “A aventura de um fotógrafo”. In: Os amores difíceis. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2002.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.
KAMPER, D. Os padecimentos dos olhos. In: CASTRO, Gustavo de (Org.). Ensaio de complexidade. Porto Alegre: Sulina, 1997.
OLIVEIRA, M. de. “Foto-ostentação: um novo paradigma fotográfico?”. Rumores, vol. 12, n. 23, p. 319-337, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/136933/140927. Acesso em: 09 dez. 2022.
PIGNATARI, D. O que é comunicação poética. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
RICOEUR, P. A metáfora viva. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVA, A. C. T. da; ANDRÉ, R. G. “Click... ou bang? Imagens da morte na historiografia sobre fotografia”. Domínios da Imagem, Londrina, ano V, n. 10, 2012, p. 31-42. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/23444. Acesso em: 10 ago. 2022.
SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SONTAG, S. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SOULAGES, F. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Editora Senac, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Michel de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.