For a Genealogy of the Parties of the End of the World

Authors

  • Denilson Lopes Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.208291

Keywords:

Festas, genealogia, constelação, fim de mundo, modos de vida

Abstract

Why to think the past only or mostly by trauma and wounds? This essay tries to propose a genealogy at cinema through parties especially those related to the ends of worlds especially from a transcultural and transhistorical constellation that include following movies “Marie Antoinette” (Sofia Coppola, 2006), “Rules of the game” (Jean Renoir, 1939) and  “Earrings of Madame de...” (Max Ophüls, 1953), We understand moments like French Revolution, First and Second World Wars as ends of the world at these movies in which  there is a sensation of  frail or melancholic temporality mixed with joy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Denilson Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação
    É professor titular na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), pesquisador do CNPq e da FAPERJ. É autor de Mário Peixoto antes e depois de Limite (2021), Afetos, Experiências e Encontros com Filmes Brasileiros Contemporâneos (2016), No Coração do Mundo: Paisagens Transculturais (2012); A Delicadeza: Estética, Experiência e Paisagens (2007); O Homem que Amava Rapazes e Outros Ensaios (2002); Nós os Mortos: Melancolia e Neo-Barroco (1999); organizador de O Cinema dos Anos 90 (2005); co-organizador de Imagem e Diversidade Sexual (2004), com Andrea França, de Cinema, Globalização e Interculturalidade (2010), com Lucia Costigan, de Silviano Santiago y Los Estudios Latinoamericanos (2015). Também escreveu Inúteis, Frívolos e Distantes: À Procura dos Dândis (2019) em conjunto com André Antônio Barbosa, Pedro Pinheiro Neves e Ricardo Duarte Filho. Sua atual pesquisa se chama Modernismo, Extrativismo e Decadência.

References

ANDREW, D. Mists of Regret. Culture and Sensibility in Classic French Film. Princeton: Princeton University Press, 1995.

BAKHTIN, M. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento; o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010.

BARBOSA, A. A. Constelações da frivolidade no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, 2017.

BARBOSA, A.A. Nostalgia e melancolia nos cinemas de Philippe Garrel e Sofia Coppola. Mestrado (Dissertação) – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Recife, 2013.

BAUDRILLARD, J. Da sedução. Campinas: Papirus, 1991.

BAZIN, A. Jean Renoir. Paris: Mimesis, 2018.

BORDWELL, D. J. French Impressionist Cinema: Film Culture, Film Theory, and Film Style. Tese (Doutorado) – The University of Iowa (UofI). Iowa, 1974.

BOTELHO, André; HOELZ, Maurício. O modernismo como movimento cultural: Mário de Andrade, um aprendizado. Editora Vozes, 2022.

BOURRIAUD, N. “Precarious constructions: answer to Jacques Rancière”. Open, vol. 17, 2009.

BOURRIAUD, N. Relational aesthetics. Dijon: Les Presse du Réel, 2002.

BREVIK-ZENDER, H. Let Them Wear Manolos: Fashion, Walter Benjamin, and Sofia Coppola's Marie Antoinette. Camera Obscura: Feminism, Culture, and Media Studies, v. 26, n. 3, p. 1-33, 2011.

BÜRGER, P. Teoria de la Vanguardia. Barcelona: Peninsula, 1987.

CARDOSO, R. Modernidade em Branco e Preto: Arte e imagem, raça e identidade, no Brasil 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CHARNEY, L. Empty moments: cinema, modernity and drift. Durham: Duke University Press, 1998.

COOK, Pam. History in the making: Sofia Coppola's Marie Antoinette and the new auteurism. In: The Biopic in Contemporary Film Culture. Routledge, 2013. p. 212-226.

DELOUCHE, D. Madame de... de Max Ophuls. Roma: Editions de Grenelle, 2017.

EULALIO, A. “De um capítulo do Esaú e Jacó ao painel do Último Baile” e “Ainda reflexos do Baile: visão e memória da Ilha Fiscal em Raul Pompeia e Aurelio de Figueiredo” In: CALIL, C. A. (org.). Tempo Reencontrado: Ensaios sobre arte e literatura. São Paulo: IMS/34, 2012, 139/182.

FERRISS, S. The Cinema of Sofia Coppola: Fashion, Culture, Celebrity. Bloomsbury Publishing, 2021.

FISHER, Mark. Fantasmas da Minha Vida: Escritos sobre Depressão, Assombrologia e Futuros Perdidos. Autonomia Literária, 2022.

FLORES, L. F. D. Max Ophuls, mestre de cerimônias Mise en scène reflexiva em La ronde e Lola Montè. Dissertação (Mestrado) –Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2015.

GALT, R. Pretty; Film and the Decorative Image. New York: Columbia University Press, 2011.

GUERIN, W. Max Ophuls. Paris: Cahiers du Cinéma, 1988.

HOLTHAUSEN, J. N. Marie Antoinette: A Metaficção Historiográfica De Sofia Coppola. Dissertação (Mestrado) – Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2012.

LEITES, B. Cinema, Naturalismo, Degradação: Ensaios a partir de filmes brasileiros dos anos 2000. Porto Alegre: Sulina, 2021.

MAGRIS, C. Le Mythe et l'Empire dans la littérature autrichienne moderne. Paris: Gallimard, 1991.

MENDES, M. C. “Sofia Coppola e Marie-Antoinette: o rococó na visão contemporânea”. RuMoRes, São Paulo, v. 5, n. 9, jan-jul, 2011.

MORGAN, D. “Max Ophuls and the limits of virtuosity: On the aesthetics and ethics of camera movement”. Critical Inquiry, Chicago, v. 38, n. 1, p. 127-163, autumn, 2011.

NICOLARDOT, L. (org.). Le Journal de Louis XVI. Villefrache-sur-Saône: Olivier Léonardo, 2021.

OLIVEIRA JUNIOR, L. C. “Maria Antonieta”. Contracampo, Crítica, s/d. Disponível em: < http://www.contracampo.com.br/85/critmariantonieta.htm> Acesso 16 jan. 2023.

PAES, J. P. “O Art Nouveau na Literatura Brasileira” In: Gregos & Baianos: Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1983, p. 64-80.

RIBEIRO, R. J. A Etiqueta no Antigo Regime. São Paulo: Brasiliense, 1983.

ROGERS, A. B. Sofia Coppola: The Politics of Visual Pleasure. New York: Berghahn Books, 2018.

ROSSET, C. Alegria: a força maior. Rio de Janeiro: Relume/Dumará, 2000.

SAFATLE, V. “Maria Antonieta”. Folha de S. Paulo. Opinião. 09. 08. 2011. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/opiniao/fz0908201106.htm>. Acesso em 16 fev. 2023.

SCHORSKE, C. Viena Fin-de-Siècle. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

SODRÉ, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2006.

SODRÉ, M. Pensar nagô. Petrópolis: Rio de Janeiro, 2017.

SOUTO, M. “Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema”. Galáxia, n. 45, set-dez, 2020, p. 153-165.

WILDE, Oscar. O retrato de Dorian Gray. (edição anotada e sem censura). São Paulo: Globo, 2013.

WLIAN, L. F. “A dança dos corpos quebrados: notas para uma alegria queer”. In: 31° Encontro Anual da COMPÓS, 2022, Imperatriz - MA. Anais do 31° Encontro Anual da COMPÓS, 2022. v. 31. Disponível em: < https://proceedings.science/compos/compos-2022/trabalhos/a-danca-dos-corpos-quebrados-notas-para-uma-alegria-queer?lang=pt-br>. Acesso em 9 fev. 2023.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Dossier

How to Cite

For a Genealogy of the Parties of the End of the World. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-19. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.208291