Seas and aquariums: Karim Aïnouz and the waters of displacement
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.212899Keywords:
Karim Aïnouz, Praia do Futuro, A vida invisível, deslugar/displacement, absenceAbstract
Focusing on the effects of meaning induced by the spatial elements surrounding the characters, the essay consists in a comparative analysis of two films directed by Karim Aïnouz: Praia do Futuro (Brasil/Germany, 2014) e A Vida Invisível (Brasil, 2019). It aims to identify how nature elements, colors and scenical objects reflect the psychological and existential situation of the characters and their dramatic arcs. It also dialogues with the concept of deslugar/displacement (FISCHER, 2014) as a central element of the aesthetical and narrative construction of the films.
Downloads
References
Referências bibliográficas
ADAMS, N. L.; FISCHER, S. “Na dialética, o deslugar: a Paris que liberta e aprisiona em ‘Le pont du nord’”. Revista Geminis, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 285-300, 2020.
AUGÉ, M. Não-lugares: introdução a uma antropologia da sobremodernidade. Campinas: Papirus, 2010.
BELLOUR, R. Entre-imagens: foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus, 1997.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
FISCHER, S. “Azuis de Ozu e de Aïnouz: clausura e deslocamento”. In: FABRIS, M. et al. (org.). Estudos de cinema e audiovisual Socine. São Paulo, Socine. 2010a. v. 10, p. 318-326.
FISCHER, S. “Deslugar e deslocamento em O palhaço: imagens de transe e trânsito”. Interin, Curitiba, v. 12, n. 2, p. 1-14, 2011.
FISCHER, S. “O palhaço silencioso, melancólico Somewhere, perplexidades: o deslugar no cinema contemporâneo”. RuMoRes, São Paulo, v. 8, n. 15, p. 154-170, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2014.83571.
FISCHER, S. “Pai e filha, Não por acaso: cotidiano, lugar e deslugar”. Significação: revista de cultura audiovisual, São Paulo, v. 37, n. 34, p. 141-153, 2010b. DOI: 10.11606/issn.2316-7114.sig.2010.68118.
FLOCH, J.-M. Petites mythologies de l´oeil e de l´esprit: pour une sémiotique plastique. Paris: Hadès-Benjamins, 1985.
FLOCH, J.-M.. Identités visuelles. Paris: PUF, 1995.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.
FREUD, S. Obras completas, volume 6: três ensaios sobre a teoria da sexualidade, Análise fragmentária de uma histeria (“O caso Dora”) e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016a.
FREUD, S. Obras completas, volume 14: “O homem dos lobos” e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016b.
LACAN, J. O Seminário, livro 4: a relação do objeto. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
VAZ, A.; PRADO JÚNIOR, T. “O processo criativo de Karim Aïnouz: o movimento da imagem em criação”. Intexto, Porto Alegre, n. 48, p. 212-228, 2020. DOI: 10.19132/1807-8583202048.212-228.
Referências audiovisuais
PRAIA do Futuro. Karim Aïnouz, Brasil/Alemanha, 2014.
A VIDA Invisível. Karim Aïnouz, Brasil, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas Soares de Souza, Sandra Fischer
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.