Seas and aquariums: Karim Aïnouz and the waters of displacement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.212899

Keywords:

Karim Aïnouz, Praia do Futuro, A vida invisível, deslugar/displacement, absence

Abstract

Focusing on the effects of meaning induced by the spatial elements surrounding the characters, the essay consists in a comparative analysis of two films directed by Karim Aïnouz: Praia do Futuro (Brasil/Germany, 2014) e A Vida Invisível (Brasil, 2019). It aims to identify how nature elements, colors and scenical objects reflect the psychological and existential situation of the characters and their dramatic arcs. It also dialogues with the concept of deslugar/displacement (FISCHER, 2014) as a central element of the aesthetical and narrative construction of the films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lucas Soares de Souza, Universidade Tuiuti do Paraná
    Doutorando em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Vinculado à linha de pesquisa Estudos do Cinema e Audiovisual. Bolsista CAPES-PROSUP. Membro do grupo de pesquisa TELAS: Cinema, Televisão, Streaming e Experiência Estética. Mestre em Cinema e Artes do Vídeo pela Universidade Estadual do Paraná (Unespar). Licenciado em Artes Visuais pelo Centro Universitário Claretiano. Bacharel em Estética e Teoria do Teatro pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio).
  • Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná
    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da UTP. Docente Colaboradora do Mestrado em Cinema e Artes do Vídeo da Unespar. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa TELAS: Cinema, Televisão, Streaming e Experiência Estética (UTP/CNPq).

References

Referências bibliográficas

ADAMS, N. L.; FISCHER, S. “Na dialética, o deslugar: a Paris que liberta e aprisiona em ‘Le pont du nord’”. Revista Geminis, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 285-300, 2020.

AUGÉ, M. Não-lugares: introdução a uma antropologia da sobremodernidade. Campinas: Papirus, 2010.

BELLOUR, R. Entre-imagens: foto, cinema, vídeo. Campinas: Papirus, 1997.

DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.

FISCHER, S. “Azuis de Ozu e de Aïnouz: clausura e deslocamento”. In: FABRIS, M. et al. (org.). Estudos de cinema e audiovisual Socine. São Paulo, Socine. 2010a. v. 10, p. 318-326.

FISCHER, S. “Deslugar e deslocamento em O palhaço: imagens de transe e trânsito”. Interin, Curitiba, v. 12, n. 2, p. 1-14, 2011.

FISCHER, S. “O palhaço silencioso, melancólico Somewhere, perplexidades: o deslugar no cinema contemporâneo”. RuMoRes, São Paulo, v. 8, n. 15, p. 154-170, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2014.83571.

FISCHER, S. “Pai e filha, Não por acaso: cotidiano, lugar e deslugar”. Significação: revista de cultura audiovisual, São Paulo, v. 37, n. 34, p. 141-153, 2010b. DOI: 10.11606/issn.2316-7114.sig.2010.68118.

FLOCH, J.-M. Petites mythologies de l´oeil e de l´esprit: pour une sémiotique plastique. Paris: Hadès-Benjamins, 1985.

FLOCH, J.-M.. Identités visuelles. Paris: PUF, 1995.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.

FREUD, S. Obras completas, volume 6: três ensaios sobre a teoria da sexualidade, Análise fragmentária de uma histeria (“O caso Dora”) e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016a.

FREUD, S. Obras completas, volume 14: “O homem dos lobos” e outros textos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016b.

LACAN, J. O Seminário, livro 4: a relação do objeto. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

VAZ, A.; PRADO JÚNIOR, T. “O processo criativo de Karim Aïnouz: o movimento da imagem em criação”. Intexto, Porto Alegre, n. 48, p. 212-228, 2020. DOI: 10.19132/1807-8583202048.212-228.

Referências audiovisuais

PRAIA do Futuro. Karim Aïnouz, Brasil/Alemanha, 2014.

A VIDA Invisível. Karim Aïnouz, Brasil, 2019.

Published

2023-12-28

Issue

Section

Articles

How to Cite

Seas and aquariums: Karim Aïnouz and the waters of displacement. (2023). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 50, 1-26. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2023.212899