Telerreality and world consumption

Authors

  • Gabriel Souza Universidade Federal de Santa Maria
  • Fernanda Sagrilo Andres Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v13i1p82-93

Keywords:

Consumption, Possible worlds, Mediated reality, Telereality, Television

Abstract

This investigation, based on the perception of television as a mediator of the external world that produces other reality effects, aims to understand and problematize the interference of telereality in the construction of possible television worlds, in an attempt to attract the viewer/consumer. For such purpose, it discusses the televisual text regarding its text model and the other texts that it establishes links, focusing on the discursive strategies used by television that offer four distinct realities to consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriel Souza, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutor em Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria. Publicitário e sócio-fundador da Vértice Laboratório de Comunicação. Integrante dos grupos de pesquisa COMTV (UFSM) e TELAS (Unipampa).

  • Fernanda Sagrilo Andres, Universidade Federal do Pampa

    Doutora em Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora adjunta na Universidade Federal do Pampa. Líder do grupo de pesquisa TELAS.

References

BARRETO, Emilia et al. Mídia, tecnologia e linguagem jornalística. João Pessoa: Editora do CCTA, 2014. p. 188-202.

CANCLINI, Néstor García. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

COULDRY, Nick. Media, society, world. Cambridge: Polity, 2012.

DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria Lília Dias de. Produção midiática: o ir e vir entre teoria, metodologia e análise. In: BARICHELLO, Eugenia; RUBLESCKI, Anelise (org.).

Pesquisa em comunicação: olhares e abordagens. Santa Maria: Facos, 2014. p. 67-87.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia.

Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2020.

RODRIGUES, Adriano Duarte; BRAGA, Adriana. A natureza midiática da experiência. In: SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e vídeo-cultura na Argentina. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2011.

SOUZA, Gabriel. O que vem aí: estratégias de divulgação da programação. 2015. Dissertação

(Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

Published

2021-07-06

How to Cite