Translation, Linguistic Analysis and Point of View: A Comparative Study

Authors

  • Christiano Titoneli Santana Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.tradterm.2014.96582

Keywords:

Translation, point of view, linguistic choices

Abstract

This article discusses the translation process in terms of point of view. The focus is Benjy, a character in the novel The Sound and The Fury by William Faulkner. To his purpose, two translations are compared with the original. The concepts of point
of view by SIMPSON (1994) are discussed and descriptions of language by HALLIDAY and MATTHIESSEN (2004) are used as a framework of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Christiano Titoneli Santana, Universidade Federal Fluminense (UFF)
    Mestrando em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (UFF), pós-graduado (Lato Sensu) em Leitura e Produção de Textos pela Universidade Federal Fluminense (UFF); pós-graduado (Lato Sensu) em Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica do RJ (PUC-Rio) e graduado em Letras pelo Centro Universitário Plínio Leite (UNIPLI - Niterói, RJ), com habilitação em línguas Inglesa e Portuguesa e respectivas literaturas. Atualmente, é revisor externo do Grupo Editorial Nacional, integrante do grupo de pesquisa “Práticas de Subjetivação e Movimentos Identitários” – NEPLEV, da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), integrante também do grupo de pesquisa “Língua, Sujeito e Sociedade”, da Universidade Federal Fluminense (UFF). Atuou (2013-2014) como professor substituto de Língua Inglesa e Metodologia e Práticas de Ensino em Língua Inglesa na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ-FFP). Tem sólida experiência no mercado editorial, com ênfase em tradução e revisão de texto, com mais de 50 obras publicadas entre traduzidas e revisadas.

Downloads

Published

2015-03-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Santana, C. T. (2015). Translation, Linguistic Analysis and Point of View: A Comparative Study. TradTerm, 24, 35-63. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.tradterm.2014.96582