Images in transit: the Virgins of Luján and Sumampa and the colonial circuits in South America in the first half of the seventeenth century
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672015v23n0202Abstract
This article seeks to analyze the materiality and part of the trajectory of two seventeenth-century terracotta statuettes - one of Nossa Senhora da Conceição and another of Nossa Senhora da Consolação - who respectively became the Virgin of Luján, patron of Argentina, and Virgen of Sumampa. Both are understood here as intertwined in the various networks and connections between the Portuguese and Spanish America in the contiguous areas of South America in the first half of the seventeenth century. In the text, we discuss a possible "Paulista" origin of these images which, in addition to an apparent coincidence, attests that the great "Peruvian space," articulated by Potosí, also included distinct regions of Portuguese America. Ii is in this expanded space marked by the traffic of people, goods and objects linked to the networks of smuggling that we follow the paths of these two images, trying to visualize how they got peculiar meanings in different contexts and environments.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-12-01
Issue
Section
Material Culture Studies
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
VILARDAGA, José Carlos. Images in transit: the Virgins of Luján and Sumampa and the colonial circuits in South America in the first half of the seventeenth century. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 43–67, 2015. DOI: 10.1590/1982-02672015v23n0202. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/109633.. Acesso em: 21 nov. 2024.