Cinderellas, ballerinas and the long life of gallantries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e27

Keywords:

Material culture, Gender studies, Rebis porcelain, Fête Galante

Abstract

The article discusses the formation of feminine identity associated with body exposure. The sexualization of this issue has left a long lasting matrix behind – the aristocratic French etiquette of the 18th century. One of the social conservation strategies of this scenographic repertoire may be found in the production of sculptures that represented aristocratic scenes, which became known as fêtes galantes. These objects are associated with a network of representations as wide as the classical ballet, films and animations present in adults’ and children’s imagery.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vânia Carneiro de Carvalho, Universidade de São Paulo / São Paulo, SP, Brasil

    Docente do Museu Paulista da Universidade de São Paulo. Mestre e doutora pela mesma Universidade. Atua, desde 1990, como curadora de suas coleções e pesquisadora de História com ênfase em cultura material e espaço doméstico.

References

Fontes iconográficas

CINDERELLA Movie. 2016. 1. Ilustração. Peça publicitária. Walt Disney Pictures. Disponível em: https://bit.ly/32hXHNC. Acesso em: 10 out. 2019.

ROSAEL, José. Debutantes. [s. d.], São Paulo. 1. Fotografia. Modelo produzido por Indústria e Comércio de Porcelana Rebis, Porto Alegre, RS. Dimensões 9,5 x 6,5 x11,0 cm. Acervo em fase de patrimoniação no Museu Paulista da Universidade de São Paulo.

ROSAEL, José. Bailarina em porcelana. [s. d.], São Paulo. 1. Fotografia. Modelo produzido por Indústria e Comércio de Porcelana Rebis, Porto Alegre, RS. Dimensões 10 x 7,5 x 13,5 cm. Acervo em fase de patrimoniação no Museu Paulista da Universidade de São Paulo

SKOPINSKI, Shirley. Funcionárias da empresa Rebis. [198?], Porto Alegre. 1. Fotografia.

Livros, artigos e teses

ANGELICA, Carina. A história do ballet clássico. [s. l., s. d.]. Disponível em: https://bit.ly/2qFKobU. Acesso em: 26 jun. 2015.

ARDENER, Shirley (ed.). Women and Space. Ground Rules and Social Maps. Oxford; New York: Berg, 1997, p. 46-69.

BAUDRILLARD, Jean. O sistema de objetos. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2004 [1ª ed. francesa 1968]. p. 21-71.

BERNARDI, Tati. Não quero transar. Folha de S.Paulo, 5 jun. 2015.

BOIVIN, N. The Agency of Matter. Material Cultures, Material Minds. The impact of things on human thought, society, and evolution. Cambridge: Cambridge University, 2008. p. 129-180.

BOTAFOGO, Ana. Site oficial. Disponível em: https://www.anabotafogomaison.com.br/na-midia/. Acesso em: 4 nov. 2019. BOURCIER, Paul. História da dança no ocidente. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BOURDIEU, Pierre. The Berber house or the world reversed. Social Science Information, v. 9, p.151-170, apr. 1970.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Petrópolis: Vozes, 2009.

CAMINADA, Eliana. História da dança. Evolução cultural. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.

CARVALHO, Vânia Carneiro de. Gênero e artefato: o espaço doméstico na perspectiva da cultura material. São Paulo: Edusp; Fapesp, 2008.

CARVALHO, Vânia Carneiro de; LIMA, Solange Ferraz de. Individuo, Género y Ornamento em los retratos fotográficos, 1870-1920. In: AGUAYO, Fernando; ROCA, Lourdes (orgs.). Imágenes e Investigación Social. México: Instituto Mora, 2005, v. 1, p. 271-291.

CERRI, Luís Fernando; SILVA, José Alexandre. Norbert Elias e Pierre Bourdieu: biografia, conceitos e influências na pesquisa educacional. Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 171-198, jan./jun. 2013.

CHAPMAN, William. ‘Like a game of dominoes’: Augustus Pitt Rivers and the typological museum idea. In: PEARCE, Susan (ed.). Museum Economics and the Community. Londres, Atlantic Highlands: The Athlone, 1991, p. 135-176.

COLOMINA, B. (ed.). Sexuality & Space. Princeton: Princeton Architectural, 1992.

DOUGLAS, Mary. Food as a system of communication. In: DOUGLAS, Mary. In the Active Voice. Londres; Nova York: Routledge, 2011. [Routledge Revivals, 1ª ed. 1982].

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Rio de Janeiro: Petrópolis, 1977.

FRANÇA, Thamires. Um resumo da história do ballet no Brasil. 2012. Disponível em: https://bit.ly/32RuVDV. Atualizado em: 2 jan. 2012. Acesso em: 5 mar. 2016.

GELL, A. Art and Agency. Oxford: Oxford University Press, 1998.

GRAZIA, Victoria de.; FURLOUGH, Ellen. (eds.). The Sex of Things: Gender and Consumption in Historical Perspective or You Are Seduced by the Sex Appeal of the Inorganic. Berkeley; Los Angeles; Londres: University of California, 1996.

HELLMAN, Mimi. Furniture, Sociability, and the Work of Leisure in Eighteenth-Century France. Eighteenth-Century Studies, v. 32, n. 4, p. 415-445, 1999.

HELLMAN, Mimi. Interior Motives: Seduction by Decoration in Eighteenth-Century France. In: KODA, H.; BOLTON, A. Dangerous Liaisons: Fashions and Furniture in the Eighteenth Century. Nova York; Londres: The Metropolitan Museum of Art; Yale University, 2004, p.15-23.

JODELET, Denise. Les representations sociales. In: MOSCOVICI, S. Psychologie sociale. Paris: Presses Universitaires, 1984, p. 358-378.

KIRKHAM, Pat (ed.). The Gendered Object. Manchester; Nova York: Manchester University, 1996.

KRAUS, Richard; HILSENDAGER, Sarah Chapman.; DIXON, Brenda. History of the Dance in Art and Education. Nova Jersey: Prentice-Hall, 1991.

LADURIE, Emmanuel Le Roy. Acontecimento e longa duração na história social: o exemplo dos chowans. In: NOVAIS, Fernando Antônio; SILVA, Rogério Forastieri da. Nova História em perspectiva. São Paulo: Cosac Naify, 2011, v. 1, p. 247-267.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador; Bauru: EDUFBA; Edusc, 2012.

LIMA, Tania Andrade. Chá e Simpatia: uma Estratégia de Gênero no Rio de Janeiro Oitocentista. Anais do Museu Paulista. História e Cultura Material. Nova Série. v. 5, p. 93-129, jan./dez., 1997.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra. O Objeto Material como Documento. Reprodução de aula ministrada no curso “Patrimônio Cultural: Políticas e Perspectivas”, organizado pelo IAB/Condephaat em 1980, ms, s.p.

MILLER, Daniel. Extracts from Material Culture and Mass Consumption. In: BUCHLI, Victor. Material Culture: Critical Concepts in the Social Sciences. Londres, Nova York: Routledge, 2004, v. II, p. 292-336.

MILLER, Daniel. Materiality: an Introduction. In: MILLER, Daniel. Materiality. Durham; Londres: Duke University, 2005, p. 1-50.

MILLER, Leslie Shannon. The Many Figures of Eve: Styles of Womanhood Embodied in a Late-Nineteenth-Century Corset. In: PROWN, Jules Ddaved; HALTMAN, Kenneth. American Artifacts. Essays in Material Culture. East Lansing/Michigan: Michigan State University, 2000, p. 71-92.

MONTGOMERY, Maureen E. Displaying Women. Spectacles of Leisure in Edith Wharton’s New York. Nova York: Rutledge, 1998.

OFFEN, Karen M.; PIERSON, Ruth Roach; RENDALL, Jane (eds.). Writing Women’s History: International Perspectives. Londres; Bloomington: Indiana University, 1991.

POMIAN, Krzysztof. Colecção. Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984, v. 1, p. 51-86.

PORTINARI, Maribel. História da dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

SAHLINS, Marshall. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

SHARP, Katherine. Women’s creativity and display in the eighteenth-century British domestic interior. In: McKELLER, Susie; SPARKE, Penny. Interior Design and Identity. Manchester: Manchester University, 2004, p. 10-26.

SOUZA, Gilda de Mello. O espírito das roupas: a moda no século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

STEWART, Susan. On Longing: Narratives of the Miniature, the Gigantic, the Souvenir, the Collection. Durham: Duke University, 1993.

UNRUH, Allison. Aspiring to la Vie Galante: Reincarnations of Rococo in Second Empire France. Tese (Doutorado) – Institute of Fine Arts, New York University. Nova York, 2008.

VEBLEN, Thorstein. Teoria da classe ociosa. São Paulo: Abril Cultural, 1983. MONTGOMERY, M. E. Displaying Women: spectacles of Leisure in Edith Wharton’s New York. Londres ; Nova York: Routledge, 1998.

WILHELM, P.; REBER, H. La porcelaine européenne du XVIIIe. Siècle. Fribourg/Suisse: Office du Livre, 1980.

Sites

A&E Television Networks. History. 2019. This Day in History. February 15. Publicado em: 13 nov. 2009. Atualizado em: 27 jul. 2019. Disponível em: https://bit.ly/2Wi3dhc. Acesso em: 29 jun. 2015.

BOTAFOGO, Ana. Site oficial. Disponível em: https://bit.ly/2BLL8ig. Acesso em 1º mar. 2016.

MDEMULHER. 2015. KIMURA, Gabriela. Lançamento: assista ao trailer do novo filme da Cinderela. Publicado em: 2 jan. 2015. Atualizado em: 27 out. 2016. Disponível em: https://bit.ly/32hXHNC. Acesso em: 29 jun. 2015.

Published

2019-12-03

Issue

Section

Material Culture Studies

Funding data

How to Cite

CARVALHO, Vânia Carneiro de. Cinderellas, ballerinas and the long life of gallantries. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 27, p. 1–22, 2019. DOI: 10.1590/1982-02672019v27e27. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/159380.. Acesso em: 25 jun. 2024.