From the frontispieces' eloquence: political discourse on the Dutch presence in Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672020v28e16Keywords:
History and Image, Dutch in Brazil, Pernambuco, Francisco de Brito Freyre, Gaspar van BaerleAbstract
The main point of this paper is to discuss the relations established between the frontispieces and the intentionality of the books in which they were printed, in the works Nova Lusitânia (1675) of Francisco de Brito Freyre, and Rerum per Octennium in Brasilia (1647) of Gaspar Van Baerle. We aproach these frontispieces counting with the identification of the attributes, characters and spaces represented by the gravers of such images, as their textual contents. Taking as a starting point the imagery aspects presented on the cover pages of the mentioned books, we seek to trace the patters of intentions of the books and their respective engravings as political discourses. In this way, not only the images but also the works themselves are connected. It discusses how Gaspar Van Baerle access the symbols at his disposal to praise the deeds of the Count of Nassau at Pernambuco; otherwise, Francisco de Brito Freyre operates with classical references and build a heroic narrative of his own experience against the Dutch domain in Portuguese America.
Downloads
References
FONTES IMPRESSAS
BARLÉU, Gaspar. História dos feitos recentemente praticados durante oito nos no Brasil e noutras partes sob o governo do ilustríssimo João Maurício Conde de Nassau Erc., ora Governador de Wesel, Tenente-General de Cavalaria das Províncias-Unidas sob o Príncipe de Orange. Tradução e anotações de Cláudio Brandão. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do Ministério da Educação, 1940.
BLUTEAU, Rafael. Vocabulario Portuguez e latino. Coimbra: Collegio das artes da Companhia de Jesus, 8 v., v. 4, 1713.
COVARRUBIAS Y OROZCO, Sebastián de. Tesoro da Lengua Castellana, o Española. Madrid: Melchior Sanchez, 2 v., v. 2, 1673.
ERICEIRA, Conde de, Dom Luiz de Menezes. História de Portugal Restaurado. Lisboa: na Officina de João Galrão, 1679.
FREITAS, Frei Serafim de. Do Justo Império Asiático dos portugueses. Lisboa: Instituto de Alta Cultura, 2 v., v. 1, 1959.
FREYRE, Francisco de Brito. Nova Lusitânia, História da Guerra Brasílica. Lisboa: na Officina de João Galrão, 1675.
GALHEGOS, Manuel de. Templo da Memoria. Lisboa: Craeesbeeck, v. 3, 1635.
LIVROS, ARTIGOS E TESES
ALBERTI, Leon Batista. Da pintura. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (Org.). A pintura: textos essenciais. São Paulo: Editora 34, 2004.
ALIGHIERI, Dante. Monarquia. São Paulo: Lafonte, 2017.
ARMAS, Frederick A. de. The return of Astrea: an Astral imperial mith in Calderón: University Press of Kentucky, 1986.
BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BERLIOZ, Jacques. Virgile dans la littérature des exempla (XIIIe-XVe siècles) In: Lectures médiévales de Virgile. Actes du colloque de Rome (25-28 octobre 1982). Rome: École Française de Rome, 1985, p. 65-120.
BREDEKAMP, Horst. Thomas Hobbes’s Visual Strategies. In: SPRINGBORG, P. (Org.). The Cambridge Companion to Hobbes's Leviathan. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. p. 29-60.
CURTO, Diogo Ramada. O discurso político em Portugal, 1600-1650. Lisboa: Universidade Aberta, 1988.
DESCENDRE, Romain. A politização do mundo. Campinas, SP: Unicamp, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
FLETCHER, Angus. Allegory. The Theory of a Simbolic Mode. Ithaca: Cornell University, 1990.
GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror. Quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
HANSEN, João Adolfo. Agudezas seiscentistas e outros ensaios. São Paulo: Edusp, 2019.
HANSEN, João Adolfo. Alegoria. Construção e interpretação da metáfora. São Paulo: Atual, 1986.
HANSEN, João Adolfo. Barroco, Neobarroco e outras ruínas. Teresa – Revista de literatura brasileira, n. 2, p. 10-68, 2001.
HERRERA MORILLAS, José Luis. Aspectos artísticos del fondo antiguo digital de la Universidad de Sevilla: los fronstispicios del siglo XVI. Anales de Documentación, v. 18, n. 2, p. 3-27, 2015.
HOLANDA, Sérgio Buarque de. Visão do paraíso: os motivos edênicos no descobrimento do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 2000.
MARTINS, Maria Teresa Payan. Marcar e falsificar: o caso dos impressores da família Galrão. Cultura, v. 33, p. 1-17, 2014.
MELLO, Evaldo Cabral de. Nassau: governador do Brasil holandês. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
MELLO, José Gonsalves de. Brito Freyre, sua História e Pernambuco. Posfácio. In: FREYRE, Francisco de Brito. Nova Lusitânia: História da guerra brasílica. Recife: Secretaria de Educação e Cultura, 1977.
RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
REDONDI, Pietro. Galileu herético. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
SANCHEZ, Talita de Jesus Noronha. Uma Iconografia Profética da Restauração: a imagem de Ourique e as disputas políticas nas gravuras de 1632 a 1668. 2018. 187 f. (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em História da Escola de Filosofia, Letras e Ciência e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2018.
SKINNER, Quentin. Hobbes e a liberdade republicana. São Paulo: Unesp, 2010.
VARNHAGEN, Adolfo de. Historia das lutas dos Holandezes no Brazil: desde 1624 a 1654. Lisboa: Typografia de Castro Irmão, 1872.
VIRGÍLIO. Bucólicas. Campinas: Unicamp; São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
WAIZBORT, Leopoldo. Apresentação. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. p. 7-22.
XAVIER, Ângela Barreto. “El Rei aonde póde, & não aonde quer”. Razões da política no Portugal seiscentista. Lisboa: Edições Colibri, 1998.
YATES, Frances. Astraea. Londres/Boston: Rotledge & Kegan Paul, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jorge Victor de Araújo Souza, Luis Henrique Souza dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).