Design, photography and social inclusion in the Brazilian heritage
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-02672020v28d2e46Keywords:
Cultural heritage, Iphan, Design, Photography, EconomyAbstract
This paper presents new perspectives around the Brazilian cultural heritage, especially in its passage between the 1970s and 1980s. In this case, photography assumes a decisive role in the organization of new meanings, contributing to other discourses to be organized institutionally. In this case, two aspects are taken into consideration: Firstly, addressing changes in the scope of design, acknowledging that the work of Aloísio Magalhães was essential for a new agenda to arrive from the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Centering reflections on the activities of the Centro Nacional de Referência Cultural, a second important issue concerns the acknowledgement of the implemented policy, with the evident role of photography in the formulation of new agendas and speeches. In the end, this article shows a moment of change related to domains that do not directly concern the cultural heritage in this period.
Downloads
References
FONTES IMPRESSAS
Carta de Aloísio Magalhães ao Ministro da Educação e Cultura Ney Aminthas de Barros [04.04.1978] – Fundo do Centro Nacional de Referência Cultural, do Arquivo Central – Superintendência do IPHAN em Brasília.
LIVROS, ARTIGOS E TESES
ALQUÉRES, Elvira de Almeida. Sistema integrado de pré-fabricação e autoconstrução de móveis: racionalização de um princípio construtivo espontâneo. São Paulo: Inocoop, 1974.
AMARAL, Leandro Ribeiro do. Historicidade e aspectos centrais da política federal do patrimônio cultural imaterial: uma interpretação. Revista CPC, São Paulo, n. 19, p. 8-32, 2015.
ANASTASSAKIS, Zoy. Triunfos e impasses. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.
ARAÚJO, Renata Mattos Eyer de. Um olhar sobre o design social e a prática de design em parceria. In: OLIVEIRA, Alfredo Jefferson de; FRANZATO, Carlo; GAUDIO, Chiara Del (orgs.). Ecovisões projetuais: pesquisas em design e sustentabilidade no Brasil. São Paulo: Blucher, 2017. p. 19-28.
BAXANDALL, Michael. Giotto and the orators. Oxford: Clarendon, 1984.
BONSIEPE, Gui. Piruetas del neo-colonialismo. Revista Summa, Buenos Aires, n. 67, p. 69-71, 1973.
BONSIEPE, Gui. A tecnologia da tecnologia. São Paulo: Blucher, 1983.
CARA, Milene. Do desenho industrial ao design no Brasil: uma bibliografia crítica para a disciplina. São Paulo: Blucher, 2010.
CARLINI, Álvaro Luiz Ribeiro da Silva. Cante lá que gravam cá: Mário de Andrade e a missão de pesquisas folclóricas de 1938. 1995. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.
CARSON, Rachel. Primavera silenciosa. São Paulo: Gaia, 2010.
CHUVA, Márcia Regina Romeiro. Os arquitetos da memória: sociogênese das práticas de preservação do patrimônio cultural no Brasil. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
COSTA, Eduardo. Arquivo, poder, memória: Herman Hugo Graeser e o arquivo fotográfico do Iphan. São Paulo: Alameda, 2018.
DOMINGUES, João Luiz Pereira. Programa cultura viva: poli?ticas culturais para a emancipação das classes populares. 2008. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
FONSECA, Maria Cecília Londres. O patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; Brasília, DF: Iphan, 1997.
HOFBAUER, Andreas. Pureza nagô, (re)africanização e dessincretização. In: CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 11., 2011, Salvador. Anais […]. Salvador: UFBA, 2011. p. 103-119.
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história co m imagens. Arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v. 8, n. 12, p. 97-115, 2006.
LEAL, Claudia Feierabend Baeta (org.). As missões da Unesco no Brasil: Michel Parent. Rio de Janeiro: Iphan, 2008.
LEITE, João de Souza. De costas para o Brasil. In: MELO, Chico Homem de (org.). O design gráfico brasileiro: anos 60. São Paulo: Cosac Naify, 2006. p. 252-283.
LEON, Ethel. IAC: Primeira escola de design do Brasil. São Paulo: Blucher, 2014.
LESSA, Washington Dias. A Esdi e a contextualização do design. Piracema: Revista de Arte e Cultura, Rio de Janeiro, n. 2, p. 102-107, 1994.
LIMA FILHO, Manuel Ferreira. Da matéria ao sujeito: inquietação patrimonial brasileira. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 52, n. 2, p. 605-632, 2009.
MALDONADO, Tomás. Design, nature, and revolution: toward a critical ecology. New York: Harper & Row, 1972.
MARGOLIN, Victor; MARGOLIN, Sylvia. A “social model” of design: issues of practice and research. Design Issues, Cambridge, v. 18, n. 4, p. 24-30, 2002.
MARINS, Paulo César Garcez. Novos patrimônios, um novo Brasil? Um balanço das políticas patrimoniais federais após a década de 1980. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 29, n. 57, p. 9-28, 2016.
MAUAD, Ana Maria; LOUZADA, Silvana; SOUZA JR., Luciano Gomes de. Anos 1980, afirmação de uma fotografia brasileira. In: QUADRAT, Samantha Viz (org.). Não foi tempo perdido: os anos 80 em debate. Rio de Janeiro: Faperj, 2014. p. 186-208.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O campo do patrimônio cultural: uma revisão de premissas. In: FÓRUM NACIONAL DO PATRIMÔNIO CULTURAL, 1., 2009, Ouro Preto. Anais […]. Brasília, DF: Iphan, 2012. p. 25-40.
MORAES, Dijon de. Análise do design brasileiro: entre mimese e mestiçagem. São Paulo: Blucher, 2005.
MOTTA, Lia. Patrimônio urbano e memória social: prática discursivas e seletivas de preservação cultural, 1975 a 1990. 2000. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.
NASCIMENTO, Flavia Brito do; SCIFONI, Simone. Preservación del patrimonio cultural y participación social: las experiencias en Iguape y Registro (San Pablo, Brasil). Revista América Patrimonio, Santiago, n. 7, p. 127-137, 2015.
NIEMEYER, Lucy. Design no Brasil: origens e instalação. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.
PAPANEK, Victor. Design for the real world. Michigan: University of Michigan Press, 1971.
PATROCÍNIO, Gabriel; NUNES, José Mauro (eds.). Design & desenvolvimento: 40 anos depois. São Paulo; Blucher, 2015.
RUBINO, Silvana. As fachadas da história: os antecedentes, a criação e os trabalhos do Serviço do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 1937-1968. 1991. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991.
SANTIAGO JR., Francisco das Chagas Fernandes. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 27, p. 1-51, 2019.
SCHIAVINATTO, Iara Lis; COSTA, Eduardo (orgs.). Cultura visual & história. São Paulo: Alameda, 2016.
SCHUMACHER, Ernst Friedrich. O negócio é ser pequeno. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
SILVA, Viviane Zerlotini. Os sentidos do design social. Arquitextos, São Paulo, v. 216, 2018.
SOUZA, Pedro Luiz Pereira de. Esdi: biografia de uma ideia. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1996.
TURINO, Célio. Pontos de cultura: o Brasil de baixo para cima. São Paulo: Anita Garibaldi, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eduardo Augusto Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 17/06571-0