The modern woman goes to Hollywood: femininity representation in the fashion editorial of Rhodia Têxtil in partnership with Claudia magazine (April 1967)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e14

Keywords:

Claudia, Visual culture, Photography, Modern woman

Abstract

Claudia magazine, launched by Editora Abril in 1961, was developed in connection with aspects of modernization of Brazilian society and its consumer society constitution. Bringing the proposal to be the magazine “friend of the modern woman”, the periodical merged in its pages the traditional models of femininity and the changes brought by new times. Therefore, this article aims to analyze the image of the “modern woman” in the fashion editorial in partnership with Rhodia Têxtil published in April 1967. Seeking to understand how the publication used fashion photography to build an image of this woman based on consumption and modernity during a period in which Brazil underwent through political, economic, social and cultural transformations, this work aims to contribute to the studies of visual culture and gender in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriela Soares Cabral, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda em Arte, Moda: História e Cultura pelo Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura e
    Linguagens na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Graduada em Comunicação Social – Jornalismo pela UFJF, pós-graduada em Moda, Cultura de Moda e Arte e mestra em Arte, Moda: História e Cultura pelo Programa de Pós-graduação em Artes, Cultura e Linguagens pela mesma instituição. E-mail: <gabriela.soarescabral@gmail.com>

References

LIVROS, ARTIGOS E TESES

ADAMATTI, Margarida Maria. A crítica cinematográfica e o star system nas revistas de fãs: a Cena Muda e Cinelândia (1952 – 1955). 2008. Dissertação (Mestrado em Estudos do Meio e da Produção Mediática) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

ANDRADE, Maíra Zimmermann de. Rebeldia pronta para o consumo: a construção da cultura juvenil no Brasil dos anos 1950-60. 2016. Tese (Doutorado em Política, Memória e Cidade) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 11-43.

BERGER, John. Modos de ver. Lisboa: Edições 70, 1972.

BONADIO, Maria Claudia. Moda e publicidade no Brasil nos anos 1960. São Paulo: nVersos, 2014.

BUITONI, Dulcília Schroeder. A mulher de papel: a representação da mulher pela imprensa feminina brasileira. São Paulo: Summus, 2009.

CICCO, Cláudio de. Hollywood na cultura brasileira: o cinema americano na mudança da cultura brasileira na década de 40. São Paulo: Convívio, 1979.

COSTA, Maria Paula. Entre sonhos e consumo: as representações femininas na Revista Claudia (1961-1985). 2009. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2009.

DUBY, Georges; PERROT, Michelle (orgs.). História das mulheres no Ocidente: o século XX. Porto: Afrontamento, 2007.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

FIGUEIREDO, Anna Cristina Camargo Moraes. “Liberdade é uma calça velha, azul e desbotada”: publicidade, cultura de consumo e comportamento político no Brasil (1954-1964). São Paulo: Hucitec, 1998.

GELLACIC, Gisele Bischoff. Despindo corpos: uma história da liberação sexual feminina no Brasil 1961-1985. São Paulo: Alameda, 2018.

GOFFMAN, Erving. Gender advertisement. Nova York: Harper & Row, 1979.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

LUCA, Tânia Regina. Mulher em revista. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012. p. 447-468.

MAUAD, Ana Maria. Na mira do olhar: um exercício de análise da fotografia nas revistas ilustradas cariocas, na primeira metade do século XX. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 133-174, 2005. Disponível em:<https://bit.ly/3sj7QXG>. Acesso em: 29 dez. 2018.

MELLO, João Manuel Cardoso de; NOVAIS, Fernando A. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. In: SCHWARCZ, Lilia Mortiz. História da vida privada no Brasil: contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MENDES, Valerie; HAYE, Amy de la. A moda do século XX. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

MIRA, Maria Celeste. O leitor e a banca de revistas: a segmentação da cultura no século XX. São Paulo: Olho d’Água: Fapesp, 2008.

MONJABOSCO, Ângelo. Lew Parrella: cidadão americano, fotógrafo brasileiro. Revista ZUM, São Paulo, jul. 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2QwL6oY>. Acesso em: 17 jul. 2020.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

PRADO, André Luis do; BRAGA, João. História da moda no Brasil: das influências às autorreferências. Barueri: Disal, 2019.

PINSKY, Carla Bassanezi. Mulheres dos anos dourados. São Paulo: Contexto, 2014.

PINSKY, Carla Bassanezi. A era dos modelos flexíveis. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012. p. 513-544.

RAINHO, Maria do Carmo. Moda e revolução nos anos 1960. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2014.

SVENDSEN, Lars. Moda: uma filosofia. Rio de Janeiro, Zahar, 2010.

VEBLLEN, Thortein. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

ENTREVISTAS

GATTI, Mario; AURÉLIO, Antônio. Entrevista concedida a Maria Claudia Bonadio. São Paulo, 27 fev. 2002.

FILMES

Diana Vreeland: the eye has to travel. Direção: Lisa Immordino Vreeland, Frédéric Tcheng, BentJorgen Perlmutt. Roteiro: Lisa Immordino Vreeland. [S. l.]: Lisa Immordino Vreeland, 2011. 1 DVD (76 min), son., col.

Published

2021-05-07

Issue

Section

Material Culture Studies

How to Cite

CABRAL, Gabriela Soares. The modern woman goes to Hollywood: femininity representation in the fashion editorial of Rhodia Têxtil in partnership with Claudia magazine (April 1967). Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 29, p. 1–41, 2021. DOI: 10.1590/1982-02672021v29e14. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/174899.. Acesso em: 3 jun. 2024.