The experience of families visiting the virtual exhibition “Aedes: which mosquito is this?” at Museu da Vida (RJ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e3

Keywords:

Virtual exhibition, Museums and science centers, Family public

Abstract

In this study, we analyzed the interactions of six families visiting virtual exhibition “Aedes: which mosquito is this?” at Museu da Vida (RJ). The objectives were: to identify the most relevant interactions with the exposition and conversations between family members during the visits; analyze aspects of usability and navigability; and identify specificities of the family public regarding virtual visitation to museums and science centers. Data collection occurred by applying an online questionnaire, using the free Flashback Recorder Express program during the family’s visitation, in addition to conducting a semi-structured online interview after the visit. The data were categorized and analyzed, in the case of audiovisual data, using the Dedoose software. The results indicated a positive valuation about the visitation experience, with children playing a leading role. We noticed that the family members talk to each other to figure out how to get around and perform actions in cyberspace; they value the 
possibility of interactivity and learning, with interactive totems arousing the most interest and positive emotions; and they seek the exposition texts partially, despite lack of interest in reading. As for the aspect of virtuality, in addition to barriers associated with non-functioning, the immersive nature is accompanied by difficulties with usability and navigability, which, although intuitively overcome, are associated with negative emotions and could be minimize by providing more information to users.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alice Ribeiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e da Tecnologia

    Mestra em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde (Fiocruz). Especialista em Educação Museal (IBRAM/Iserj). Geógrafa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente, é pesquisadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e da Tecnologia (INCT-CPCT/COC/Fiocruz). E-mail: alice.ribeiro.geo@gmail.com.

  • Jéssica Beck Carneiro, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Mestre em ecologia e evolução pelo Programa de Pós graduação em Ecologia e Evolução da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atua como pesquisadora no INCT-CPCT. E-mail: tutora.jessicabeck@gmail.com.

  • Juliana Magalhães de Araujo, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Doutora em Ecologia e Evolução pela UERJ, mestre em Ciências Biológicas - Biodiversidade Neotropical. Graduada em Ciências Biológicas com Licenciatura em Biologia pela UFRJ. Educadora, divulgadora científica, socióloga em formação e atualmente pesquisadora colaboradora no INCT-CPCT. E-mail: dearaujojm@gmail.com.

  • Juliane Barros da Silva, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Mestre em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde pela Casa de Oswaldo Cruz-Fiocruz; especialista em Docência na Educação Básica pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) e licenciada em Ciências Biológicas pela UERJ. Atua no INCT-CPCT-Fiocruz. E-mail: jubarros.jbs4@gmail.com.

  • Luisa Massarani, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Doutora em Gestão, Educação e Difusão em Biociências pela UFRJ; coordenadora do INCT-CPCT-Fiocruz e coordenadora da rede Musa Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia. É pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) 1B e Cientista do Nosso Estado da FAPERJ. E-mail: luisa.massarani@fiocruz.br.

  • Graziele Aparecida de Moraes Scalfi, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

    Doutora em Educação na Universidade de São Paulo (USP), mestre em Divulgação Científica e Cultural pelo Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo (Labjor) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep). Possui Especialização (lato sensu) em Divulgação da Ciência, da Tecnologia e da Saúde pela Fiocruz e em Ensino de Biociências e Saúde também pela Fiocruz. É pesquisadora em divulgação científica em museus e centros de ciências, do INCT-CPCT. E-mail: graziscalfi@gmail.com.

References

AGOSTINO, Deborah; ARNABOLDI, Michela; LAMPIS, Antonio. Italian state museums during the covid-19 crisis: from onsite closure to online openness. Museum Management and Curatorship, Abingdon-on-Thames, v. 35, n. 4, p. 362-372, 2020. DOI: 10.1080/09647775.2020.1790029.

ALLARD, Michel; BOUCHER, Suzanne. Éduquer au musée: un modèle théorique de pédagogie muséale. Montréal: Hurtubise HMH, 1998.

ARAUJO, Juliana Magalhães de et al. A usabilidade na visita virtual de famílias ao Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, 2023a. DOI: 10.52192/1984-3917.2023v16n1p143-170.

ARAUJO, Juliana Magalhães de et al. Conversas e interações nas visitas de famílias à exposição virtual Biodiversidade: conhecer para preservar” do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, 2023b. DOI: 10.1590/1808-5245.29.131259.

ASCOTT, Roy. The museum of the third kind. InterCommunication, n. 15, 1996. Disponível em: https://bit.ly/3vHAubv. Acesso em: 15 ago. 2023.

ASH, Doris. Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science Teaching, Hoboken, v. 40, n. 2, p. 138-162, 2003. DOI: 10.1002/tea.10069.

BAHIA, Ana Beatriz. Museu virtual (e plural) de arte. Visualidades, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 146-163, 2015. DOI: 10.5216/vis.v13i1.33885.

BATISTA, Lucineia da Silva; PADUA, Mariana Cantisani; JORENTE, Maria José Vicentini. Curadoria social: participação coletiva na curadoria de ambientes dígito-virtuais de museus. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 27, p. 1-23, 2022. DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e84304.

BAUTISTA, Susana Smith. The social function of museums in the digital age. The International Journal of the Arts in Society, Champaign, v. 4, n. 2, p. 9-19, 2009. Disponível em: https://bit.ly/3Hq9RKG. Acesso em: 1º nov. 2023.

BRISEÑO-GARZÓN, Adriana; ANDERSON, David. A review of Latin American perspectives on museums and museum learning. Museum Management and Curatorship, Abingdon-on-Thames, v. 27, n. 2, p. 161-177, 2012. DOI: 10.1080/09647775.2012.674321.

CAFÉ, Lígia Maria Arruda; PADILHA, Renata Cardozo. A representação do objeto museológico em exposição virtual: análise da fotografia histórica no Google Cultural Institute.Revista Iberoamericana de Turismo, Penedo, p. 120-141, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3S6TveY. Acesso em: 1º nov. 2023.

CARDOSO, Marcia de Oliveira; DANTAS, Regina Maria Macedo Costa; RODRIGUES, Ana Lucia Faria da Costa. Descompactando as memórias do Museu da Computação da UFRJ: sobre o podcast Memórias.zip. Revista de História das Ciências e das Técnicas e Epistemologia: Scientiarium Historia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2023. DOI: 10.51919/revista_sh.v1i1.381.

CARVALHO, Cristina; CAMPOLINA, Gabriela. Aproximação em tempos de distanciamento: museus em contextos virtuais durante a pandemia. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 6, n. 4, p. 21-33, 2022. Disponível em: DOI: 10.12957/redoc.2022.62958.

CARVALHO, Cristina; LOPES, Thamiris. O público infantil nos museus. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 3, p. 911-930, 2016. DOI: 10.1590/2175-623652329.

CARVALHO, Ana; MATOS, Alexandre. Museum professionals in a digital world: insights from a case study in Portugal. Museum International, Hoboken, v. 70, n. 1-2, p. 34-47, 2018. DOI: 10.1111/muse.12191.

CAVACO, Gabriela. O que é que são museus com qualidade pedagógica? O museu criativo como alternativa à educação formal da criança. Cadernos de Sociomuseologia, v. 25, p. 33-39, 2006. Disponível em: https://bit.ly/48ENFZb. Acesso em: 24 out. 2023.

CAZELLI, Sibele et al. Conhecer para contar: o público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 379-408, 2022. DOI: 10.52192/1984-3917.2022v15n2p379-408.

CHAVES, Italo Teixeira; DAVID, Priscila Barros; CAVALCANTE, Lidia Eugenia. Arquitetura da informação e museus digitais: análise da usabilidade no Museu da Fotografia do Ceará. Informação & Informação, Londrina, v. 27, n. 1, p. 253-276, 2022. DOI: 10.5433/1981-8920.2022v27n1p253.

COUTINHO, Sidney dos Reis Rodrigues. O uso das mídias sociais por centros e museus de ciência: a comunicação interativa entre as instituições e seus públicos. 2020. Dissertação (Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde) –Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://bit.ly/423NeoQ. Acesso em: 1º nov. 2023.

DAHMOUCHE, Mônica Santos et al. Agora são elas: a presença das mulheres no público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 1-25, 2023. DOI: 10.19132/1808-5245.29.125255.

DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (ed.). Conceitos-chave de museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3S4b931. Acesso em: 6 nov. 2023.

DIAS, Guilherme Moreira et al. Um olhar sobre a acessibilidade do Museu da Dança. Revista Caminhos da Educação: Diálogos, Culturas e Diversidades, Teresina, v. 4, n. 3, p. 1-14, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.2816.

ELLENBOGEN, Kirsten; LUKE, Jessica; DIERKING, Lynn. Family learning research in museums: an emerging disciplinary matrix? Science Education, Hoboken, v. 88, p. S48-S58, 2004. DOI: 10.1002/sce.20015.

FARIA, Sónia. Visita virtual interativa ao Museu do Centro Hospitalar do Porto: uma proposta de mediação digital. Museus e estudos interdisciplinares, [s. l.], v. 15, p. 1-10, 2022. DOI: 10.4000/midas.3538.

FERREIRA, Gustavo Lopes; CARVALHO, Daniela Franco. Curiosidade e encantamento: a experiência estética dos visitantes de um museu de ciências. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 4, n. 8, p. 239-251, 2015. DOI: 10.26512/museologia.v4i8.

FLETCHER, Adrienne; LEE, Moon. Current social media uses and evaluations in American museums. Museum Management and Curatorship, Abingdon-on-Thames, v. 27. n. 5, p. 505-521, 2012. DOI: 10.1080/09647775.2012.738136.

FOLADOR, Heloísa de Faria; OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta; COLOMBO JUNIOR, Pedro Donizete. Museus virtuais: o que são e como defini-los? REnCiMa, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 1-23, 2023. DOI: 10.26843/rencima.v14n1a13.

FOO, Shubert. Online virtual exhibitions: concepts and design considerations. Journal of Library and Information Technology, Dheli, v. 28, n. 4, p. 22-34, 2008. DOI: 10.14429/djlit.28.4.194.

FRENKEL, Eliane Ezagui. Famílias no Museu Nacional. 2012. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: https://bit.ly/47FHMJV. Acesso em: 6 nov. 2023.

GOMES, Cristina Heredia; SPERANDIO, Diogo Gabriel. Práticas não formais de aprendizagem em geociências: Museu Virtual Geológico do Pampa. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 13, n. 39, p. 568-588, 2023. DOI: 10.26514/inter.v13i39.4449.

KABASSI, Katerina et al. Evaluating museum virtual tours: the case study of Italy. Information, [s. l.], v. 10, n. 11, p. 1-11, 2019. DOI: 10.3390/info10110351.

KIDD, Jenny. Enacting engagement online: framing social media use for the museum. Information, Technology and People, Bingley, v. 24. n. 1, p. 64-77, 2011. DOI: 10.1108/09593841111109422.

KÖPCKE, Luciana Sepúlveda et al. A presença feminina nos museus: perfil sociocultural e modalidades de visita. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAIS, 32., 2008, Caxambu. Anais […]. São Paulo: Anpocs, 2008.

KORAN JUNIOR, John; KORAN, Mary Lou; LONGINO, Sarah. The relationship of age, sex, attention, and holding power with two types of science exhibits. Curator: The Museum Journal, Hoboken, v. 29, n. 3, p. 227-235, 1986. DOI: 10.1111/j.2151-6952.1986.tb01442.x.

LEAL, Noris Mara Pacheco Martins et al. A realidade das mulheres na pandemia e formas de (re)existir: o papel da extensão através de exposições em um museu virtual universitário. Expressa Extensão, Pelotas, v. 27, n. 2, p. 103-112, 2022. DOI: 10.15210/ee.v27i2.22283.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LINNAEUS, Carolus. Zweyter Theil, enthalt Beschreibungen verschiedener wichtiger Naturalien. In: HASSELQUIST, D. F. Reise nach Palt’istina in den Jahren von 1749 his 1752. Rostock: [s. n.], 1762. p. 267-606.

MARTINS, Cesar Eugenio Macedo de Almeida; BARACHO, Renata Maria Abrantes Porto. Perfil do público-visitante dos museus disponíveis no site Era Virtual. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 6, n. 1, p. 140-158, 2019. DOI: 10.28998/cirev.2019v6n1i.

MASSARANI, Luisa et al. A experiência interativa de famílias em um museu de ciências: um estudo no Museu de Ciência e Tecnologia de Porto Alegre. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 261-284, 2021a. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1p261.

MASSARANI, Luisa et al. Families visit the museum: a study on family interactions and conversations at the Museum of the Universe – Rio de Janeiro (Brazil). Frontiers in Education, [s. l.], v. 6, 2021b. DOI: 10.3389/feduc.2021.669467.

MARTI, Frieda Maria. Educação museal e cibercultura. In: CASTRO, Fernanda; SOARES, Ozias; COSTA, Andréa (org.). Educação museal: conceitos, história e políticas: volume V: educação museal, e cibercultura & acessibilidade em museus e educação. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2020. p. 30-44. Disponível em: https://bit.ly/4b0V46C. Acesso em: 1º nov. 2023

MARTI, Frieda Maria; SANTOS, Edméa Oliveira. Educação museal online: a educação museal na/com a cibercultura. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 41-66, 2019. DOI: 10.12957/redoc.2019.44589.

MATTEDI, Adriana Prest; SEABRA, Rodrigo Duarte; LUZ, Flávio Mohallem. Um estudo de usabilidade cultural virtual do Museu de Sant’Ana. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 21-30, 2022. DOI: 10.22456/1679-1916.126506.

MCMANUS, Paulette. Oh, yes, they do: how museum visitors read labels and interact with exhibit texts. The Museum Journal, Hoboken, v. 32, n. 3, p. 174-189, 1989. DOI: 10.1111/j.2151-6952.1989.tb00718.x.

MORAES, Dênis de. O concreto e o virtual: mídia, cultura e tecnologia. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MUCHACHO, Rute. Museus virtuais: a importância da usabilidade na mediação entre o público e o objecto museológico. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 4., 2005, Aveiro. Actas […]. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2005. p. 1540-1547. DOI: 10.34624/sopcom.v0i0.16230.

MUSEU DA VIDA. “Aedes: que mosquito é esse?” é tema de exposição na Casa da Ciência. Portal Fiocruz, Rio de Janeiro, 12 jun. 2017. Disponível em: https://bit.ly/48OLC41. Acesso em: 30 jan. 2022.

MUSEU DA VIDA. Com recursos lúdicos e interativos, exposição sobre o mosquito Aedes ganha versão virtual. Museu da Vida, Rio de Janeiro, 25 fev. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3x0tEOH. Acesso em: 30 jan. 2022.

PATERNÒ, Fabio; MANCINI, Cristiano. Effective levels of adaptation to different types of users in interactive museum systems. Journal of the American Society for Information Science, Hoboken, v. 51, n. 1, p. 5-13, 2000. DOI: 10.1002/(SICI)1097-4571(2000)51:1<5::AID-ASI3>3.0.CO;2-S.

RIBEIRO, Alice; MASSARANI, Luisa; FALCÃO, Douglas. Museus de ciências e covid-19: análise dos impactos da pandemia no Brasil. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 243-269, 2022. DOI: 10.52192/1984-3917.2022v15n1p243-269.

ROCHA, Bárbara Freire Ribeiro. Conhecendo os museus virtuais e cibermuseus: aplicativo Fala Sério. Museologia e Interdisciplinaridade, Brasília, DF, v. 6, n. 11, p. 241-250, 2017. DOI: 10.26512/museologia.v6i11.17702.

ROCHA, Jessica Norberto et al. Um estudo sobre a leitura e a interação de adolescentes durante uma visita ao museu de ciências Universum, México. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 29, p. 1-34, 2021. DOI: 10.1590/1982-02672021v29e38.

RODRIGUES, Francisco; AFONSO, Ana Sofia. Partilhar para aprender: um estudo sobre as interações dos alunos nos módulos de ótica de um museu de ciência. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 253-273, 2015. DOI: 10.5007/1982-5153.2015v8n3p253.

RUSSO, Angelina et al. Social media and cultural interactive experiences in museums. Nordisk Museologi, Oslo, v. 1, p. 19-29. 2007. DOI: 10.5617/nm.3255.

SCHWEIBENZ, Werner. The development of virtual museums. Icom News, Paris, n. 3, p. 1, 2004.

SILVA, Paula Souza da; OLIVEIRA, Ana Paula Lelis Rodrigues de. Educação profissional e memórias: uma proposta de museu virtual como contribuição à formação humana integral para o IF Sudeste MG – Câmpus Santos Dumont. Revista Vivências, Erechim, v. 18, n. 36, p. 47-69, 2022. DOI: 10.31512/vivencias.v18i36.698.

SKUSE, Frederick. The banded mosquito of Bengal. Indian Museum Notes, [s. l.], v. 3, n. 5, 1984.

SOUZA, Luciana. Museus no tempo do agora: colonialismo, imperialismo e tecnologia digital. In:

SOARES, Bruno Brulon (ed.). Descolonizando a museologia: museus, ação comunitária e descolonização. Paris: Icom, 2020. p. 141-158. Disponível em: https://bit.ly/3Oa5es1. Acesso em: 1º nov. 2023.

SOUZA, Vítor et al. Uma reflexão sobre pós-colonialidade, decolonização e museus virtuais: o caso do Museu Virtual da Lusofonia. Comununicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 19, n. 54, p. 80-105, 2022. DOI: 10.18568/cmc.v18i54.2528.

STUDART, Denise. Museus e famílias: percepções e comportamentos de crianças e seus familiares em exposições para o público infantil. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 12, p. 55-77, 2005. DOI: 10.1590/S0104-59702005000400004.

SUNDAR, Shyam et al. Communicating art, virtually! Psychological effects of technological affordances in a virtual museum. International Journal of Human-Computer Interaction, Abingdon-onThames, v. 31, n. 6, p. 385-401, 2015. DOI: 10.1080/10447318.2015.1033912.

TARE, Medha et al. Explanatory parent-child conversation predominates at an evolution exhibit. Science Education, Hoboken, v. 95, n. 4, p. 720-744, 2011. DOI: 10.1002/sce.20433.

TRINDADE, Elaine. Dos muros para o ecrã: arte urbana, quotidiano e experiência estética no Museu Virtual da Lusofonia. Vista, Minho, n. 9, 2022. DOI: 10.21814/vista.3982.

UNESCO. Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (Stem). Brasília, DF: Unesco, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3IATSKe. Acesso em: 6 nov. 2023.

UNESCO. Museums around the world in the face of covid-19. Paris: Unesco, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3wTat9J. Acesso em: 1º nov. 2023.

UNESCO. Museums around the world in the face of covid-19. Paris: Unesco, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3tQcDWz. Acesso em: 1º nov. 2023.

VALENÇA, Vera Lúcia Chacon. Os museus, as crianças como protagonistas e os projetos pedagógicos de qualidade. Poiésis, Tubarão, p. 138-160, 2012. DOI: 10.19177/prppge.v5e02012138-160.

ZIMMERMAN, Heather Toomey; REEVE, Suzanne; BELL, Philip. Family sense-making practices in science center conversations. Science Education, Hoboken, v. 94, n. 3, p. 478-505, 2010. DOI: 10.1002/sce.20374.

Published

2024-03-21

Issue

Section

Museums

How to Cite

RIBEIRO, Alice; CARNEIRO, Jéssica Beck; ARAUJO, Juliana Magalhães de; SILVA, Juliane Barros da; MASSARANI, Luisa; SCALFI, Graziele Aparecida de Moraes. The experience of families visiting the virtual exhibition “Aedes: which mosquito is this?” at Museu da Vida (RJ). Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 32, p. 1–39, 2024. DOI: 10.11606/1982-02672024v32e3. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/215282.. Acesso em: 12 may. 2024.