Between exposure and disappearance: towards an ethics of images of the face

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2018.148033

Keywords:

image, politics, arts

Abstract

Could the ostensible exposure of certain individuals and people become a disappearance? The article analyzes the artistic works of Éder Oliveira and Wagner Almeida, both from Pará, in the light of aesthetic and political approaches concerned with the regulation of affect (Butler), the ethical significance of the face as an interpellation to the responsibility towards the another (Lévinas), the potentially political dimension of these artistic and imaging gestures in his work of identification and disidentification of subjects (Rancière) and speeches that embrace the documentary aesthetic in art (Sekula). It seeks to understand how these images frame different subjects and ways of life, according to artistic gestures of regulation of affect, the visible and the “audible.” 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandro Rodrigues Lage, Universidade da Amazônia (Unama)

    Leandro Lage é doutor em Comunicação e Sociabilidades Contemporâneas pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia. É mestre em Comunicação e especialista em Comunicação: Imagens e Culturas Midiáticas pela UFMG.

  • Mariano Klautau Filho, Universidade da Amazônia (Unama)

    Doutor em Artes Visuais pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (2015). Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia.

Published

2018-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Lage, L. R., & Klautau Filho, M. (2018). Between exposure and disappearance: towards an ethics of images of the face. ARS, 16(34), 207-231. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2018.148033