Reception as a Link between the Artwork and the World and History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.166510

Keywords:

Art History, Cultural Mediation, Spectators, Visual Arts

Abstract

Based on the artist’s Marcel Duchamp understanding that the public connects the artistic work with the outer world and, in doing so, contributes to its incorporation into Art History, this text seeks to outline the chain in which this reception act is inscribed. For this, it uses analysis from different fields, namely, Art, Philosophy, Semiology, Sociology, and Cultural Mediation. Mobilizing the concepts of “open work”, “art coefficient”, “aesthetic regime”, “distinction”, and “documentary mediation”, it pursues to verify both the possibilities and the limitations of a type of chain whose universality is relativized by sociocultural and class incongruities, which make the influence exercised by spectators in the directions taken by art markedly unequal.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diogo de Moraes Silva, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Diogo de Moraes Silva atua como pesquisador, mediador cultural, artista visual e, institucionalmente, como assistente técnico no Sesc São Paulo, na Gerência de Estudos e Desenvolvimento. É doutorando no programa Interunidades em Estética e História da Arte, na linha de Metodologia e Epistemologia da Arte, na Universidade de São Paulo (PGEHA-USP); mestre em Artes, na linha de Poéticas Visuais, na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP); e licenciado em Artes Visuais pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo.

References

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2013.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In BATTCOCK, Gregory (org.). A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1975. pp. 71-74.

ECO, Umberto. Obra Aberta – Forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1986.

HONORATO, Cayo. Mediação como [prática documentária]. Edital de Mediação em Arte e Cidadania Cultural. Centro Cultural São Paulo, 2012. Disponível em: https://cayohonorato.weebly.com/mediaccedilatildeo-cultural.html. Acesso em: 10 dez. 2019.

HONORATO, Cayo. Tem alguém, algo aí? O público, os públicos, um público. Seminário Reconfigurações do Público: Arte, Pedagogia e Participação. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https:// cayohonorato.weebly.com/uploads/8/4/7/3/8473020/2012_ ensaio_seminarioii_honorato.pdf. Acesso em: 25 nov. 2019.

MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. A marquise, o MAM e nós no meio. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Ed. 34, 2005a.

RANCIÈRE, Jacques. A política da arte e seus paradoxos contemporâneos / trad. Mônica Costa Netto. Encontro Internacional Situação #3 Estética e Política, 17 a 19 de abril de 2005, São Paulo (mimeo.), 2005b.

WARNER, Michael. Públicos y contrapúblicos. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona; Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2008.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTAR LAGNADO, Lisette; LAFUENTE, Pablo (org.). Cultural Anthropophagy – The 24th Bienal de São Paulo 1998 (Exhibition Histories). Londres: Afterall, Central Saint Martins – University of the Arts London, 2015.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Silva, D. de M. . (2020). Reception as a Link between the Artwork and the World and History. ARS, 18(40), 196-236. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.166510