From Documental to Artistic Photography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.169675Keywords:
Modernity, Post-Modernity, Photography, FictionAbstract
This article seeks to contribute to contemporary studies on visuality by specific focusing on contemporary photography and its relationship with society, especially in the creation and maintenance of regimes of truth and power, which are transmuting the concept of truth in present time. It addresses the frictions between documentary and artistic photography and how these issues intertwine with the notion of real and fictional, documentary and artistic to understand the boundaries and transgressions of contemporary photography. The cases of Steve McCurry, Andreas Gursky, and the incorporation of images from the Media Ninja collective by the Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM SP) are addressed as examples.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Minima Moralia. São Paulo: Ática, 1992.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, Roland. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino, Pedro de Souza e Rejane Janowitzer. São Paulo: Difel, 2006.
BAUMAN, Zigmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e a história da cultura. 3. ed. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. v. 1, pp. 91-107. (Obras Escolhidas).
BIRO, Matthew. From Analogue to Digital Photography: Bernd and Hilla Becher and Andreas Gursky. History of Photography, Abingdon, v. 36, n. 3, 2012, pp. 353-366.
BISHOP, Claire. O que é um curador? A ascensão (e a queda?) do curador auteur. Concinnitas: Revista do Instituto de Artes da Uerj, Rio de Janeiro, ano 16, v. 2, n. 27, 2015, pp. 270-282.
BITTENCOURT, Luciana. A fotografia como instrumento etnográfico. Anuário Antropológico, Rio de Janeiro, n. 92, 1994, pp. 225-241.
Botched Steve McCurry Print Leads to Photoshop Scandal. PetaPixel, [S. l.], 6 maio 2016. Disponível em: https://petapixel.com/2016/05/06/botched-stevemccurry-print-leads-photoshop-scandal/. Acesso em: 20 jan. 2021.
CAMEIRA, Sandra Ribeiro. História e conceitos da identidade visual nas décadas de 1960 e 1970. In BRAGA, Marcos da Costa; MOREIRA, Ricardo Santos (org.). Histórias do design no Brasil. São Paulo: Annablume, 2012. p. 44.
CHIODETTO, Eder. Dez anos do clube de fotografia. Eder Chiodetto, [S. l.], 2010. Disponível em: http://ederchiodetto.com.br/dez-anos-do-clube-defotografia-mam-texto-do-curador/. Acesso em: 20 jan. 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Aparências ou aparições: o filósofo Georges Didi-Huberman comenta a exposição Levantes, em cartaz em São Paulo [Entrevista cedida a Lúcia Monteir]. Zum, São Paulo, 28 nov. 2017. Disponível em: https://revistazum.com.br/entrevistas/entrevista-didi-huberman/ Acesso em: 1 abr. 2021.
DOBAL, Susana. A fotografia na tormenta das imagens. In DOBAL, Susana; GONÇALVES, Osmar (org.). Fotografia contemporânea: fronteiras e transgressões. Brasília: Casa das Musas, 2013. pp. 75-95 .
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1994.
ENTLER, Ronaldo. A fotografia e as representações do tempo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 14, pp. 29-46, 2007.
ENTLER, Ronaldo. Fotografia contemporânea: entre olhares diretos e pensamentos obtusos. Revista Facom, n. 23, pp. 62-75, 2011.
ENTLER, Ronaldo. Poderes provisórios, imagens impertinentes. Icônica, São Paulo, 10 jun. 2014. Disponível em: http://iconica.com.br/site/poderesprovisorios-imagens-impertinentes/. Acesso em: 1 abr. 2021.
FERNANDES JR., Rubens. Processos de criação na fotografia. Revista Facom, São Paulo, n. 16, pp. 10-19, 2006.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
GROYS, Boris. Multiple authorship. In VANDERLINDEN, Barbara; FILIPOVIC, Elena (ed.). The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Exhibitions and Biennials. Cambridge: The MIT Press, 2006. pp. 93-99.
GURAN, Milton. A fotografia na tormenta das imagens. In DOBAL, Susana; GONÇALVES, Osmar (org.). Fotografia contemporânea: fronteiras e transgressões. Brasília, DF: Casa das Musas, 2013. pp. 95-118.
GURSKY, Andreas. “… I generally let things develop slowly”. In GÖRNER, Veit (ed.). Andreas Gursky: Fotografien 1984-1998 (catálogo da exposição). Wolfsburg: Kunstmuseum, 1998. pp. VII-XVIII.
GURSKY, Andreas. Kollektive Sehnsuchtsbilder [Entrevista cedida a Michael Krajewski]. Das Bulletin, Bregenz, n. 5, pp. 8-15, 1999.
GURSKY, Andreas. In Conversation: Andreas Gursky [Entrevista cedida a Richie Hawtin e Laura Käding]. Gagosian Quarterly, Los Angeles, 2 dez. 2016. Disponível em: https://gagosian.com/quarterly/2016/12/02/conversationandreas-
gursky/. Acesso em: 1 abr. 2021.
GURSKY, Andreas. Andreas Gursky Is Taking Photos of Things That Do Not Exist [Entrevista cedida a Farah Nayeri]. The New York Times, New York, 29 jan. 2018. Disponível em: https://www.nytimes.com/2018/01/29/arts/andreas-gursky-istaking-photos-of-things-that-do-not-exist.html. Acesso em: 1 abr. 2021.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2018.
HATANI, Atussa. Vanishing Cultural Memory in Andreas Gursky’s Photography. TRANS: cultural internet journal, Viena, n. 17, seção 7.5, fev. 2010. Disponível em: http://www.inst.at/trans/17Nr/7-5/7-5_hatami.htm. Acesso em: 23 fev. 2021.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KRAUSS, Rosalind E. Grids. The originitality of the Avant-Garde and other modernist myths. Cambridge, MA: The MIT Press, 1986.
LEEN, Sarah. Steve McCurry: I’m a Visual Storyteller Not a Photojournalist [Entrevista cedida a Olivier Laurent]. TIME, New York, 30 maio 2016. Disponível em: http://time.com/4351725/steve-mccurry-not-photojournalist/. Acesso em: 19 fev. 2021.
LE GOFF, Jacques. História. In LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2003. p. 471.
LE GOFF, Jacques. Em busca da Idade Média: conversas com Jean-Maurice de Montremy. Tradução de Marcos de Castro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: o Futuro do Pensamento na era da Informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 2009.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Tradução de Ricardo Corrêa Barosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1970.
MAGALHÃES, Angela; PEREGRINO, Nadja. Fotografia no Brasil: um olhar das origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: Funarte, 2004.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; Martins, Alice Fátima. Entre subjetividades e Aparatos Pedagógicos: O que nos Move a Aprender? Visualidades, Goiânia, v. 11, n. 2, pp. 59-71, 2013.
MCCURRY, Steve. Steve McCurry: I’m a Visual Storyteller Not a Photojournalist [Entrevista cedida a Olivier Laurent]. TIME, New York, 30 maio 2016. Disponível em: http://time.com/4351725/steve-mccurry-not-photojournalist/.
Acesso em: 19 fev. 2021.
MIRZOEFF, Nicholas. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.
MITCHELL, J. T. O que as imagens realmente querem? In ALLOA, Emmanuel (org.). Pensar a imagem. Tradução coordenada por Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. pp. 165-189.
MONTEIRO, Charles (org.). Fotografia, história e cultura visual: pesquisas recentes Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.
NAYERI, Farrah. Andreas Gursky is taking fotos of things that do not exist. The New York Times, New York, 29 jan. 2018. Disponível em: https://www.nytimes.com/2018/01/29/arts/andreas-gursky-is-taking-photos-of-thingsthat-
do-not-exist.html. Acesso em: 24 fev. 2021.
OUTRED, Francis. Andreas Gursky Is Taking Photos of Things That Do Not Exist [Entrevista cedida a Farrah Nayeri]. New York Times, New York, 29 jan. 2018.
Disponível em: https://www.nytimes.com/2018/01/29/arts/andreas-gursky-istaking-photos-of-things-that-do-not-exist.html. Acesso em: 1 abr. 2021.
ROUILLÉ, André. A fotografia na tormenta das imagens. In DOBAL, Susana; GONÇALVES, Osmar (org.). Fotografia Contemporânea: fronteiras e transgressões. Brasília: Casa das Musas, 2013. pp. 17-36.
RUGOFF, Ralph. Andreas Gursky Is Taking Photos of Things That Do Not Exist [Entrevista cedida a Farrah Nayeri]. New York Times, New York, 29 jan. 2018. Disponível em: https://www.nytimes.com/2018/01/29/arts/andreas-gurskyis-taking-photos-of-things-that-do-not-exist.html. Acesso em: 1 abr. 2021.
SCOTT, Kirsner. Prosumers/O Prosumer. Wikilivros, San Francisco, 5 jul. 2012. Disponível em: https://pt.wikibooks.org/wiki/Prosumers/O_Prosumer. Acesso em: 1 abr. 2021.
SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Editora Senac, 2010.
SOULAGES, François. A fotograficidade como reflexão sobre as imagens (de imagens). Tradução de Angela Grando e Darcilia Moysés. Revista Farol, Vitória, v. 2, n. 18, pp. 142-151, 2017. Disponível em: http://periodicos.ufes.br/
farol/article/view/18677. Acesso em: 24 jan. 2021.
TOFFLER, Alvin. A terceira onda. Tradução de João Távora. 29. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
TOSETTO, Guilherme Marcondes. Entre arte e documento: as fotografias da Mídia Ninja e a cultura da convergência. Estúdio, Lisboa, v. 6, n. 11, pp. 31-38, 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo. php?script=sci_
arttext&pid=S1647-61582015000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jan. 2021.
WARD, Rodolfo; ROCHA, Cleomar; VENTURELLI, Suzete. Cyberspace and Cyberculture: The New Social and Governance Field. In MOALLEM, Abbas (Ed.). HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. Lecture Notes in Computer Science. Nova York: Springer International Publishing, 2020, pp. 547-557.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodolfo Ward
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.