The Problem of Time in the Work of Art: Rereading Henri Focillon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.174836

Keywords:

Henri Focillon, Time, Shape, Art Historiography, Reinterpretation

Abstract

The objective of this article is to reflect on how Henri Focillon treated time in the work of art, bringing into discussion the different critical interpretations the author received. To address such a problem, excerpts from three art historians – Hans Belting, Germain Bazin and Jacques Thuillier – were selected, and their different reinterpretations of Focillon’s thought were brought to the fore. The artwork was expressed in an active link with time; it would constitute an act of freedom at the same time it could be deliberated by other events in History. Becoming evident through a paradoxical movement, the problem of time, in Focillon, was received in a divergent way by later authors, with no interpretive consensus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lorenna Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brazil

    Lorenna Fonseca é historiadora pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e mestra em História e Crítica de Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV-UFRJ).

References

BASTIDE, Roger. Problemas da sociologia da arte. Tempo Social, São Paulo, v. 18, n. 2, pp. 295-305, 2006.

BAZIN, Germain. História da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão de dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

CLARK, Gordon. Uma visão cristã dos homens e do mundo. Brasília: Monergismo, 2013.

FOCILLON, Henri. La peinture au XIXe siècles: le retour à l’antique. Paris: Henri Laurens, 1927.

FOCILLON, Henri. O ano mil. São Paulo: Mandacaru, 1989.

FOCILLON, Henri. Vida das formas, seguido de elogio da mão. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

FOCILLON, Henri. Vie des formes. Paris: Librairie Ernest Leroux, 1934.

FOCILLON, Henri. Vie des formes, suivi de Éloge de la main. 7. ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1981.

FONSECA, Lorenna. Henri Focillon: o formalismo na história da arte francesa. 2016. Monografia (História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

FONSECA, Lorenna. O tempo e a forma na arte: questões da historiografia francesa da arte. In ENCONTRO DE PESQUISA EM HISTÓRIA DA UFMG – EPHIS, 7., 2018, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: UFMG, 2018, pp. 1015-1023.

KULTERMANN, Udo. Historia de la historia del arte: el camino de una ciencia. Madrid: Akal, 1996.

MORA, José Ferrater. Diccionario de filosofia. 3. ed. Madrid: Alianza Editorial, 1981.

REIS, José Carlos. O tempo histórico como “representação intelectual”. Fênix, Uberlândia, v. 8, n. 2, pp. 1-21, 2011.

URIBE, Carlos Arturo Fernandéz. Hipólito Taine: la obra de arte como hija de su tiempo. Artes la Revista, Medellín, v. 3, n. 6, pp. 49-63, 2003.

THUILLIER, Jacques. La vie des formes: une théorie de l’histoire de l’art? In RELIRE, Focillon. Relire Focillon. Paris: Musée du Louvre et École nationale supérieure des Beaux-Arts, 1998. pp. 75-96.

VENTURI, Lionello. História da crítica de arte. Lisboa: Edições 70, 1998.

Published

2021-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fonseca, L. (2021). The Problem of Time in the Work of Art: Rereading Henri Focillon. ARS, 19(41), 166-212. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.174836