Function-Historian: The atlas group project as contemporary model of artistic authorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.177322

Keywords:

Contemporary art, Autorship Models, Memory and History, Political Conflicts, Walid Raad

Abstract

This paper presents the concept of function-historian as a possible model for authorship of an art of memory. Elaborated based on a modulation of Peter Osborne’s artistfunction and the analysis of The Atlas Group project, Walid Raad’s artistic practice on the Lebanese civil wars, the term is developed as a counter position to the critical model of artist-as-witness, predominantly used in the mediations of artistic practices on recent political conflicts. The confrontation between these two proposals is based on the distance between the subject-artist and a position of artistic authorship. This separation allows the investigation of other formats of presentation of the artist as part of his production and to verify new approaches to autobiographical and identity bonds in contemporary artistic productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vivian Braga dos Santos, Institut National d'Histoire de l'Art (INHA), France

    Vivian Braga dos Santos é doutora em Artes (História, Crítica e Teoria da Arte) pela Universidade de São Paulo (USP) e pesquisadora do núcleo “Histoire de l’art mondialée” no Institut National d’Histoire de l’Art (INHA, França). Seus trabalhos abordam um amplo leque de questões sobre as relações entre arte contemporânea, conflitos políticos e história e memória em diferentes contextos geopolíticos. Atualmente, desenvolve uma pesquisa sobre arte e raça no Brasil contemporâneo a partir de dois núcleos principais de investigação: o arquivo e a performance.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Tradução de Nilceia Valdati. IIha de Santa Catarina: Outra Travessia, 2005.

AILLAGON, Jean-Jacques. Hors l’histoire, face a l’histoire. In AMELINE, Jean-Paul; BELLET, Harry (ed.). Face a l’histoire: L’artiste moderne devant l’évènement historique, 1933-1996 (catálogo da exposição). Paris: Centre George Pompidou, 1997. pp. 10-11.

ATHANASSOPOULOS, Vangelis (org). Quand le discours se fait geste: Regards croisées sur la conférence-performance. Paris: Les Presses du Réel, 2018.

BAQUÉ, Dominique. Pour un nouvel art politique : de l’art contemporain au documentaire. Paris: Flammarion, 2004.

BENJAMIN, Walter. O autor como produtor. In BENJAMIN, Walter. Magia, técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio P. Rouanet. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, [1934] 1987. pp. 120-136. v. 1. (Coleção Obras Escolhidas).

ENWEZOR, Okwui. Archive fever: uses of the document in contemporary art. Nova York: International Centre of Photography and Steidl, 2008.

FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. Tradução de Fátima Murad. São Paulo: Edusp, 2009.

FOSTER, Hal. An archival impulse. October, Cambridge, v. 110, pp. 3-22, 2004.

FOSTER, Hal. O artista como etnógrafo. In FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. Tradução de Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2014. pp. 158-185.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos: estética – literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. pp. 264-298. v. 3.

FUNÇÃO. In DICIONÁRIO Michaelis de Português. Versão on-line. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=fun%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 2 abr 2021.

GRAW, Isabelle. Quando a vida sai para trabalhar: Andy Warhol. Tradução de Sônia Salzstein. ARS, São Paulo, ano 15, n. 29, pp. 245-261, 2017.

GIBBONS, Joan. Contemporary art and memory: images of recollection and remembrance. Londres: I. B. Tauris, 2007.

GILBERT, Alan. A cosmology of fragments. In BORHARDT-HUME, Achim (ed.). Walid Raad: miraculous beginnings (catálogo da exposição). Londres: Whitechapel Gallery, 2010a. pp. 114-121.

GILBERT, Alan. Walid Raad (Re)invents The Archive. Aperture Archive, Nova York, n. 198, p. 63, 2010b.

HERNÁNDEZ-NAVARRO, Miguel. Materializar el pasado: el artista como historiador (benjaminiano). Murcia: Micromegas, 2012.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas de memória. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014. pp. 11-14.

MAISON ROUGE, Isabelle. Mythologies personnelles : L’art contemporain et l’intime. Paris: Éditions Scala, 2004.

MICHALET, Judith; TRENTINI, Bruno (ed.). [Re]montages du temps en art. Revue Proteus, [s. l.], n. 12, p. 2, 2017.

MILDER, Patricia. Teaching as art: the contemporary lecture-performance. PAJ 97, Cambridge, pp. 13-27, 2011.

OLIVEIRA, Manuel (org.). Conferencia performativa: nuevos formatos, lugares, prácticas y comportamentos artísticos. León: Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y Léon, 2014.

OSBORNE, Peter. La ficción de lo contemporáneo: la colectividad especulativa de The Atlas Group. In OSBORNE, Peter. El arte más allá de la estética: ensayos filosóficos sobre el arte contemporáneo. Tradução de Yaiza Hernández Velázquez. Murcia: Cendeac, 2010. pp. 257-284.

OSBORNE, Peter. Art Time. In OSBORNE, Peter. Anywhere or not at all: philosophy of contemporary art. Nova York: Verso, 2013. pp. 175-211.

RAAD, Walid; THE ATLAS GROUP. The truth will be known when the last witness is dead: documents from the Fakhouri File in The Atlas Group Archive. Edição trilíngue: inglês, francês, árabe. Köln: Verlag der Walther König, 2004. v. 1.

RAAD, Walid; THE ATLAS GROUP. My Neck is thinner than a hair: Engines. Documents from The Atlas Group Archive. Edição trilíngue: inglês, francês, árabe. Köln: Verlag der Walther König, 2005. v. 2.

RAAD, Walid; THE ATLAS GROUP. Scratching on things I could disavow: some essays from The Atlas Group Project. Köln: Walther König, 2007.

RAAD, Walid; THE ATLAS GROUP. Ficción y acontecimiento. Dislocando la historia. Entrevista cedida a Alberto Sanchez Balmisa. Exist Express, [s. l.], n. 43, seção de arte, pp. 6-13, 2009.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 3: o tempo narrado. Tradução de Claudia Berliner. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica – teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília, DF: Editora UnB, 2010.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Tradução de Rosa Freire d’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCOTT, Joan W. Experiência. In SILVA, Alcione Leite da; SOUZA, Mara Coelho de Lag; RAMOS, Tânia Regina Oliveira (org.). Falas de gênero. Florianópolis: Mulheres, 1999. pp. 21-55.

SPIEKER, Sven. The big archive: art from bureaucracy. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008.

YOUNG, James Edward. The texture of memory: holocaust memorials and meaning. New Haven: Yale University, 1993.

YOUNG, James Edward. At memory’s edge: after-images of the holocaust in contemporary art and architecture. New Haven: Yale University, 2000.

Published

2021-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Santos, V. B. dos. (2021). Function-Historian: The atlas group project as contemporary model of artistic authorship. ARS, 19(41), 213-264. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.177322