Griô pedagogy: Oral Tradition Paradigms in Art Education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.178436Keywords:
Oral Tradition, Art/Education, Griô Pedagogy, Popular CultureAbstract
This article aims to discuss the relevance of orality and counter-hegemonic cultural traditions in educational practices, using as sources the Griô pedagogy and two interviews conducted with Silvania Francisca de Jesus, a Brazilian public school teacher. The article explores the practices proposed in said pedagogy as strategies for humanizing the educational system.
Downloads
References
BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
CAIRES, Marcio. Caminhada de iniciação de Marcio Caires na África do Oeste. Diversitas, São Paulo, v. 3, n. 2, mar. 2015, pp. 100-133.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser (Tese de Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
CAVALCANTE, Ruth. Educação Biocêntrica: um portal de acesso à inteligência afetiva. Pensamento Biocêntrico, Pelotas, v. 6, n. 1, jun/dez. 2006, pp. 9-30. Disponível em: <http://www.pensamentobiocentrico.com.br/content/edicoes/pensamento_biocentrico_06.pdf>. Acesso em: 23 jul. 2020.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. 1ª ed. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1978.
DEWEY, John. Arte como Experiência. In DEWEY, John. Os pensadores / trad. Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme. São Paulo: Editora Abril, 1974, pp. 247-263.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In KI-ZERBO, Joseph (coord.) História geral da África, I: metodologia e pré-história da África. 2ª ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010.
hooks, bell. Intelectuais Negras. Estudos Feministas, IFCS/UFRJ - PPCIS/UFRJ - vol. 3, n. 2, 2º sem. 1995, pp. 464-478.
JESUS, Silvania Francisca de. [Entrevista]. Entrevistas realizadas por videoconferência, 15 mai. e 20 jun. 2020.
LIMA, Mestre Alcides; COSTA, Ana Carolina Francischette. Dos griots aos Griôs: a importância da oralidade para as tradições de matriz africana e indígena no Brasil. In PACHECO, Lilian; BATTISTELLA, Roberta Navas; BAIRON, Sérgio (org.). Diversitas: Dossiê pedagogia Griô, FFLCH/USP, São Paulo, ano 2, n. 3, 2014-2015, pp. 216-245.
PACHECO, Lilian. A Pedagogia Griô: educação, tradição oral e política da diversidade. In PACHECO, Lilian; BATTISTELLA, Roberta Navas; BAIRON, Sérgio (org.). Diversitas: Dossiê pedagogia Griô, FFLCH/USP, São Paulo, ano 2, n. 3, 2014-2015, pp. 22-99.
PAULA, Xavier Benjamin de. A educação das relações étnico-raciais, a pedagogia das africanidades e a Pedagogia Griô. In PACHECO, Lilian; BATTISTELLA, Roberta Navas; BAIRON, Sérgio (org). Diversitas: Dossiê pedagogia Griô, FFLCH/USP, São Paulo, ano 2, n. 3, 2014-2015, pp. 176-215.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Iago Cerqueira dos Santos, Carolina Eiras Pinto, Pamella Correia Croda, Thiago de Jesus Correa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.