Selfie: The Self-Portrait of the Contemporary Subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880

Keywords:

Photography, Selfie, Neoliberalism, Democracy, Subjectivity

Abstract

Social networks are sites for the exhibition of amateur photography, and a field for artistic experimentation. They are also apparatus that impact subjectivity and democracy, benefiting interests of neoliberalism. Moreover, they have generated a new chapter in the history of photography, the selfie, which demands an interdisciplinary methodology to be understood. This article proposes that the selfie refers to self-objectification. It investigates this hypothesis by departing from the theory of photography developed by Philippe Dubois, concepts from psychoanalysis, and diagnostics issued by Achille Mbembe and Giorgio Agamben. Last, the article analyses the use of the selfie by the artists Amalia Ulman, Aleta Valente and Cindy Sherman, discussing the limits of networks as a site for art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paula Braga, Universidade Federal do ABC (UFABC), Brazil

    Paula Braga é professora da Universidade Federal do ABC (UFABC), credenciada no Bacharelado e na pós-graduação em Filosofia. Com pós-doutorado pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), é doutora em Filosofia pela Universidade de São Paulo e é mestre em História da Arte pela University of Illinois at Urbana-Champaign, Estados Unidos. Publicou o capítulo "Anos 60: descobrir o corpo" no livro Sobre a Arte Brasileira (WMF, 2015) e é autora de Hélio Oiticica, Singularidade, Multiplicidade (Editora Perspectiva, 2013). Organizou o livro Fios Soltos: a arte de Hélio Oiticica (Editora Perspectiva, 2008).

References

AGAMBEN, Giorgio. O amigo e O que é um dispositivo? / trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2014.

AMALIA Ulman: Excellences and Perfections. New Museum. Disponível em: https://www.newmuseum.org/exhibitions/view/amalia-ulman-excellences- perfections. Acesso em: 7 jan. 2021.

BARTHES, Roland. A câmara clara / trad. Manuela Torres. Lisboa: Edições 70, 2015.

BENKLER, Yochai. The Wealth of Networks: how social production transforms markets and freedom. Yale University Press: New Haven and London, 2006.

CAMUS, Albert. O mito de Sísifo / trad. Ari Roitman e Paulina Watch. Rio de Janeiro: Record, 2004.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios / trad. Marina Appenzeller. 14a ed. Campinas: Papirus, 2012.

FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? / trad. Rodrigo Gonsalves, Jorge Adeodato, Maikel da Silveira. São Paulo: Autonomia Literária, 2020.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX / trad. Célia Euvaldo. São Paulo: Ubu editora, 2017. p. 134.

FREUD, Sigmund. Introdução ao narcisismo: ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916) / trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010a.

FREUD, Sigmund. O Inquietante. In FREUD, Sigmund. História de uma neurose infantil: (“O homem dos lobos”): além do principio do prazer e outros textos (1917-1920) / trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010b.

HAN, Byung-Chul. A salvação do belo / trad. Gabriel Philipson. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

MANOVICH, Lev. Instagram and Contemporary Image. 2017. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary- image. Acesso em: 7 jan. 2021.

MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra / trad. Marta Lança. Lisboa: Antígona, 2014.

MBEMBE, Achille. Technologies of Happiness in the Age of Animism. Public open lecture for the students of the Division of Philosophy, Art & Critical Thought at the European Graduate School EGS, Saas-Fee/Switzerland and Valetta/Malta. 27 mar. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=nIijTCn8Gh4. Acesso em: 6 jun. 2021.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia ou helenismo e pessimismo / trad. J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992

ROLNIK, Suely. A cafetinagem da criação. Folha de São Paulo, Caderno Mais, 2 fev. 2003.

ROSENBLUM, Naomi. A World History of Photography. Nova York: Abbeville Press, 1997.

FILMES

Privacidade Hackeada (2019), Karim Amer e Jehane Noujaim, EUA, 113 min.

Roube este Filme II (2006), The League of Noble Peers, Reino Unido, Alemanha, 44 min.

Published

2021-11-29

How to Cite

Braga, P. (2021). Selfie: The Self-Portrait of the Contemporary Subject. ARS, 19(42), 643-690. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.180880