The Geopolitics of Passages in Dan Halter's Beitbridge Moonwalk
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.181495Keywords:
African Contemporary Art, Borders, Human Displacements, Necropolitics, MigrationAbstract
This article presents a reading of Beitbridge Moonwalk, a video by the Zimbabwean artist Dan Halter, pointing out significant elements in the current configuration of geopolitics of crossings. To this end, the text resorts to the concept of necropolitics developed by Achille Mbembe, which allows thematizing and problematizing the networks of territorial controls and the criminalization of the mobility of people and objects, engendered through a policy of death. The growing hardening of national borders has become an important limiting factor for sociocultural and artistic existences and practices on the African continent.
Downloads
References
ADNANE, Mahfouz. Movências tamacheque além-fronteiras: conexões, performances em narrativas insurgentes em festivais culturais saarianos (2001-2017), 2019, Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em História, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 356p.
BORLAND, Ralph. Zimbabwe Live and in Color. Videobrasil, abr. 2009. Disponível em: <http://site.videobrasil.org.br/dossier/textos/908787/1776710>. Acesso em: 21 nov. 2020.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. I. São Paulo: Ed. 34, 1995.
ENWEZOR, Okwui.; OKEKE-AGULU, Chika. Contemporary African Art Since 1980. Bologna: Grafiche Damianie, 2009.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Ed. da UFJF, 2005.
FARAH, Paulo Daniel. Brancos do Zimbábue se dizem perseguidos. Folha de São Paulo, 9 nov 2001. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mundo/ft0909200104.htm>. Acesso em: 23 jun. 2020.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Sobre diferença sem separabilidade. Oficina de imaginação política, 2017. Disponível em: <https://issuu.com/amilcarpacker/docs/denise_ferreira_da_silva_>. Acesso em: 22 out. 2020.
FIKENI, Lwandile. Immigration and the Problematic of Representation. Artthrob, 29 maio 2015. Disponível em: <https://artthrob.co.za/2015/05/29/dan-halter-immigration-and-the-problematic-of-representation/>. Acesso em: 21 nov. 2020.
FOUCHER, Michel. L’Invention des Frontières. Fondation pour les Études de Défense National, F.E.D.N: Paris, 1986.
GUATTARI, Félix. Revolução molecular. Pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.
HENNLICH, Andrew J. Space Invaders: Border Crossing in Dan Halter’s Heartland, Safundi, New Haven, n. 17, v. 4, 2016, pp. 365-383.
HUMAN RIGHTS. Unprotected Migrants: Zimbabweans in South Africa’s Limpopo Province, 2006. Disponível em: <https://www.hrw.org/report/2006/08/08/unprotected-migrants/zimbabweans-south-africas-limpopo-province>. Acesso em: 21 nov. 2020.
MACHADO, Lia Osório. Estado, territorialidade, redes: cidades gêmeas na zona de fronteira sul-americana. In SILVEIRA, M. L. (org.). Continente em chamas: globalização e territórios na América Latina. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
MBEMBE, Achille. As formas africanas de auto-inscrição. Estud. afro-asiát., Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, 2001, pp.171-209.
MBEMBE, Achille. Existe um único mundo apenas. In VIDEOBRASIL. Cadernos Sesc_Videobrasil: geografias em movimento, n. 9. São Paulo: Sesc São Paulo, 2013.
MBEMBE, Achille. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada. Mangualde; Luanda: Edições Pedago; Edições Mulemba, 2014.
MBEMBE, Achille. Necropolítica, Arte & Ensaios, n. 32, Rio de Janeiro, dez. 2016, pp. 123-151.
MBEMBE, Achille. O fardo da raça. São Paulo: n-1, 2018.
MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Lisboa: Editora Antígona, 2017.
MBEMBE, Achille. A ideia de um mundo sem fronteiras, Revista Serrote - Revista de ensaios do Instituto Moreira Salles. São Paulo, n. 31, março de 2019. Disponível: <https://revistaserrote.com.br/2019/05/a-ideia-de-um-mundo-sem-fronteiras-por-achille-mbembe/>. Acesso em: 01 out. 2020.
MOUTINHO, Laura. Sobre o processo eleitoral no Zimbábue: tensões, conflitos e (des)esperança, Jornal da USP, 20 ago. 2018. Disponível em: <https://jornal.usp.br/artigos/sobre-o-processo-eleitoral-no-zimbabue-tensoes-conflitos-e-desesperanca/>. Acesso em: 21 nov. 2020.
NICOLAU, Victor Hugo. Poder, clientelismo e violência política no Zimbabwe: a Terceira Chimurenga, Centro de Estudos Africanos, Lisboa, n. 2, 2002, pp. 167-185.
PIEROTE-SILVA, Valdir. The Mapping Journey Project de Bouchra Khalili: fazendo mapas falarem. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 26, v. 39, 2020, pp. 11-25.
PORTO, João Gomes. Zimbabwe: contributos para a compreensão de uma crise multifacetada, Relações Internacionais, Lisboa, v. 17, mar. 2008, pp. 109-134.
RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do poder. São Paulo: Ática, 1993.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2019. 2ª ed.
SERRES, Michel. O terceiro instruído. Lisboa: Instituto Piaget, 1993.
SMITH, Alex Duval. Refugees Defy Crocodiles to Cross Border, The Guardian, 6 jul. 2008. Disponível em: <https://www.theguardian.com/world/2008/jul/06/zimbabwe.southafrica>. Acesso em: 16 set. 2020.
VIDEOBRASIL. 17º Festival Internacional de Arte Contemporânea SESC_Videobrasil. São Paulo: Sesc São Paulo, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Valdir Pierote Silva, Denise Dias Barros
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.