Absurd! Repetition in Eva Hesse's Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.183733

Keywords:

Gesture, Repetition, Index, Women Artists

Abstract

This paper analyzes the work of Eva Hesse without falling into the habits that part of art criticism and historiography reproduce when approaching works of art made by women. This is done by showing how the works of Eva Hesse corroborate with an idea of free gesture, of gesture as their own intentionality, a form of body trace, of presence. Through the concepts of index, repetition and gesture, we draw differences between the artist and her contemporaries, emphasizing the movements to which her work is traditionally associated: Minimalism and Conceptual Art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiza Alcântara, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brazil

    Luiza Alcântara é artista plástica e pesquisadora. Mestranda em Artes Visuais-Música pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), na linha de pesquisa Dimensões Teóricas e Práticas da Produção Artística, com bolsa CAPES. Formada no curso livre em Audiovisual da Oi Kabum! BH e Bacharel em Desenho e Cerâmica pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Tem experiência na área de educação, com ênfase em comunicação, arte, linguagem e tecnologia. Atua também na área de produções de exposições artísticas, curadoria envolvendo vídeo e artes plásticas.

  • Rachel Cecília de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brazil

    Rachel Cecília de Oliveira é professora da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e dos Programas de Pós-graduação em Artes da UFMG e da UEMG. Foi editora da revista ArteFilosofia (UFOP), participou da diretoria da Associação Brasileira de Estética - ABRE - por dois mandatos e foi professora visitante na Université Paris I - Panthéon-Sorbonne. Trabalha a pluralidade da arte contemporânea nas interseções entre filosofia, teoria, história e crítica das artes. Além disso, atua como crítica e curadora.

References

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: Uma história concisa. 1a ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2005.

BOCHNER, Mel. Serial Art Systems: Solipsism. In BATTCOCK, Gregory; WAGNER, Anne W. (orgs.). 1a ed. Minimal Art: A Critical Anthology. Berkeley, Califórnia: University of California Press, 1995, pp. 92-102.

BOIS, Yve-Alain. Estúpida. Arte&Ensaios, Rio de Janeiro, n. 15, 2007, pp. 174-181.

CALIRMAN, Claudia. O jogo de esconde-esconde: a aborTagem do feminismo na arte brasileira. In PEDROSA, Adriano; CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André (orgs.). História das mulheres, histórias feministas: antologia. São Paulo: MASP, 2019, pp. 404-411.

CHADWICK, Whitney, Women, Art, and Society. 2nd ed., revised and expanded. Nova York: Thames and Hudson Inc., 1997.

DANTO, Arthur C. A crítica de arte após o fim da arte. Revista de Estética e Semiótica, Brasília, vol. 3, n. 1, jan-jun. 2013, pp. 82-98.

FERRO, Sérgio. Artes plásticas e trabalho livre. De Dürer a Velázquez. 1a ed. São Paulo: Editora 34, 2015.

FLUSSER, Vilém. Gestos. 1a ed. São Paulo: Annablume, 2014.

HARTOG, François. Regimes de historicidade - Presentismo e experiências do tempo. 1a ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

KRAUSS, Rosalind. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Massachusetts: The MIT Press, 1986.

KRAUSS, Rosalind. Bachelors. Massachusetts: The MIT Press, 1999.

NANCY, Jean-Luc. O vestígio da arte. In HUCHET, Stéphane (org). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012, pp. 289-306.

NEMSER, Cindy. An Interview with Eva Hesse [1970]. Disponível em: https://www. hauserwirth.com/news/14479-interview-eva-hesse. Acesso: 11 nov. 2020.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Semana de 22: história e legado, Ivan Marques, Flávia Toni e Ana Paula Cavalcanti Simioni. Palestra. Artes Visuais na Semana de 22, Instituto CPFL, jun. 2019. Disponível em: https://youtu.be/Y70JvPFHXrw. Acesso em: 22 out. 2020.

SOUTIF, Daniel. Do indício ao índice ou da fotografia ao museu. Arte&Ensaios, Rio de Janeiro, n. 13, 2006, pp. 199-219.

SWARTZ, Anne. Accession II: Eva Hesse's Response to Minimalism. Bulletin of the Detroit Institute of Arts, Detroit, vol. 71, no. 1-2, 1997, pp. 36–47.

Published

2021-11-29

How to Cite

Alcântara, L., & Oliveira, R. C. de. (2021). Absurd! Repetition in Eva Hesse’s Work. ARS, 19(42), 797-833. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.183733