Anita Malfatti in Germany

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.183760

Keywords:

Anita Malfatti, Modern Painting, Modernism

Abstract

This article intends to recover the choices made by Anita Malfatti in her first study trip to Europe in order to understand the field of modern painting in Germany and the position that the artist assumed in relation to it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Pires, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Carlos Pires é Professor Adjunto de Literatura Comparada do Departamento de Ciência da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Coordena o Laboratório da Palavra do Programa Avançado de Cultura Contemporânea da UFRJ. Atua de maneira interdisciplinar nos seguintes temas: literatura brasileira, modernismo, artes plásticas, canção popular, ensino de literatura e literatura para crianças.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2006.

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

ATIQUE, Fernando. Os elos entre a University of Pennsylvania e a arquitetura do Brasil, através da trajetória profissional de George Henry Krug. 19&20, Rio de Janeiro, v. IV, n. 1, jan. 2009. Disponível em:<http://www.dezenovevinte.net/arte%20decorativa/atique_krug.htm>. Acesso em: 4 nov. 2022.

BASSIE, Ashley. Expressionism. New York: Parkstone International, 2005.

BATISTA, Marta R. Anita Malfatti no tempo e no espaço. São Paulo: Editora 34 / Edusp, 2006.

BATISTA, Stephanie Dahn. Anita Malfatti: Die Bildnisse von 1910 bis 1925. Magister, Philosophischen Fakultät zu Münster, Münster, 1999.

CLARK, T.J. We Field-Women. In Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism. New Haven and London: Yale University Press, 2001, pp. 55-137.

DOSSIN, Catherine; JOYEUX-PRUNEL, Béatrice. The German Century? How a Geopolitical Approach Could Transform the History of Modernism. In KAUFMANN, Thomas DaCosta et al. Circulations in the Global History of Art. Farnham Surrey, England; Burlington, VT: Ashgate, 2015, pp. 183-201.

GAY, Peter. Modernism - The Lure of Heresy: From Baudelaire to Beckett and Beyond. New York: W.W. Norton, 2008.

HARMS, E. Lovis Corinth, 1858–1925, Art News, v. 57, 1958.

JOYEUX-PRUNEL, Béatrice. Provincializing Paris. The Center-Periphery Narrative of Modern Art in Light of Quantitative and Transnational Approaches. Artl@s Bulletin 4, no. 1, 2015, Article 4. Disponível em:<https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol4/iss1/4/>. Acesos em: 4 nov. 2022.

KATALOG DER SECHZEHNTEN AUSSTELLUNG DER BERLINER SECESSION. Berlin: Paul Cassirer, 1908.

KATALOG DER ACHTZEHNTEN AUSSTELLUNG DER BERLINER SECESSION BERLIN 1909. Berlin: Paul Cassirer, 1909.

MAYER, Arno J. Força da tradição: a persistência do antigo regime (1848-1914). São Paulo: Cia das Letras, 1990.

MICELI, Sérgio. Nacional estrangeiro: história social e cultural do modernismo artístico em São Paulo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

MOELLER, Magdalena. The Brücke Museum Berlin, Munich, London. New York: Prestel, 2001.

PARET, Peter. The Berlin Secession: Modernism and its Enemies in Imperial Germany. Cambridge: Harvard University Press, 1980.

SAUER, Marina. L’entrée des femmes à l’École des Beaux-Arts 1880-1923. Paris: Ensba, 1990.

SELZ, Peter. German Expressionist Painting. Berkeley: University of California Press, 1974.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Le voyage à Paris: L’Académie Julian et la formation vers 1900. Cahiers du Brésil Contemporain, Paris, Maison des Sciences de L’Homme, n. 57/58-59/60, 2004-2005, pp. 261-281. Disponível em: < http://www.revues.msh-paris.fr/vernumpub/D-5-Simioni.pdf>. Acesso em: 4 nov. 2022.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. O corpo inacessível: as mulheres e o ensino artístico nas academias do século XIX. ArtCultura, Uberlândia, v. 9, n. 14, 2007, pp. 83-97. Disponível em:<https://seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1450>. Acesso em: 4 nov. 2022.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras, São Paulo: Edusp, 2008.

UHR, Horst. Lovis Corinth. Berkeley: University of California Press, 1990.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles