Between the Ruin and the Construction Site: José Resende in Mooca
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.187436Keywords:
José Resende, Urban Intervention, Mooca, Contemporary Art, Public SpaceAbstract
In 2012, artist José Resende, in collaboration with philosopher Nelson Brissac and engineer Heloísa Maringoni, proposed an intervention in the Mooca neighborhood, São Paulo downtown, in the midst of a process of urban restructuring and gentrification. However, his proposal Operations Site could not be carried out and led to two other proposals for interventions that took place under the same name. This essay assumes the task of telling the story of what happened and what did not happen, elaborating its web of times between failures and potentials, experiences and expectations, or between the critical claim of a past and the imagination of future possibilities. Or, still, between the ruin and the construction site.
Downloads
References
ARTEREF. José Resende apresenta Canteiro de Operações. Arteref, 11 set. 2012. Disponível em: https://arteref.com/instalacao/jose-resende-apresenta- canteiro-de-operacoes/. Acesso em: 15 abr. 2021.
ARTE/CIDADE. S/t. Arte/Cidade, São Paulo, n.d. Disponível em: http://www. artecidade.org.br/indexp.htm. Acesso em: 16 abr. 2021.
BENEDETTI, Lívia. Arte Contemporânea: disciplina e antidisciplina. Fórum Permanente, São Paulo, n.d. Disponível em: http://www.forumpermanente. org/event_pres/simp_sem/simposio30abienal/relatos/arte-contemporanea- disciplina-e-antidisciplina-por-livia-benedetti. Acesso em: 16 abr. 2021.
BOYM, Svetlana. Architecture of the Off-Modern. New York: The Temple Hoyne Buell Center/Princeton Architectural Press, 2008.
BRISSAC, Nelson. Arte/cidade - um balanço. ARS, São Paulo, v. 4, n. 7, 2006, pp. 84-88. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2964. Acesso em: 16 abr. 2021.
BRISSAC, Nelson. Como intervir em grande escala? Arte/Cidade. São Paulo: PUC, n.d. Disponível em: https://www.pucsp.br/artecidade/novo/ urbanismo_all.htm. Acesso em: 16 abr. 2021.
BRISSAC, Nelson. S/t. Canteiro de Operações. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012, n.p.
CÂMARA MUNICIPAL DE SÃO PAULO. Operação Urbana Consorciada Bairros do Tamanduateí é discutida em audiência da Comissão de Política Urbana. Notícias, São Paulo, 15 set. 2020. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.leg. br/blog/operacao-urbana-consorciada-bairros-do-tamanduatei-e-discutida- em-audiencia-da-comissao-de-politica-urbana/. Acesso em: 10 abr. 2021.
CORRÊA, Patricia. José Resende. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
DEUTSCHE, Rosalyn. Tilted Arc and the uses of democracy. In DEUTSCHE, Rosalyn. Evictions: Art and Spatial Politics. Cambridge: MIT Press, 1996, pp. 257-268.
FORTUNATO, Ivan. Mooca, ou como a verticalização devora a paisagem e a memória de um bairro. Arquitextos, São Paulo, Vitruvius, ano 12, n. 140.05, jan. 2012. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/ arquitextos/12.140/4189. Acesso em: 10 abr. 2021.
HUYSSEN, Andrea. Culturas do passado-presente. Modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado. Contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Editora PUC-Rio, 2006.
LE FEUVRE, Lisa (org.). Failure. Whitechapel Documents of Contemporary Art. Cambridge: MIT Press, 2010.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes Trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
MARINGONI, Heloísa. S/t. Canteiro de Operações. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012, n.p.
PREFEITURA DE SÃO PAULO. Arte na Cidade. Notícias, São Paulo, Secretaria Municipal de Cultura, 12 set. 2011. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov. br/cidade/secretarias/cultura/noticias/?p=9429. Acesso em: 30 mar. 2021.
RESENDE, José. Ausência da escultura. Malasartes, Rio de Janeiro, n. 3, abr./mai./jun. 1976, pp. 4-8.
RESENDE, José. S/t. Canteiro de Operações. São Paulo: Imprensa Oficial, 2012, n.p.
SALES, Pedro Rivaben de. Operações Urbanas em São Paulo: crítica, plano e projetos. Parte 5 – Operação Urbana Diagonal Sul. Arquitextos, São Paulo, Vitruvius, ano 6, n. 061.08, jun. 2005. Disponível em: https://vitruvius.com.br/ revistas/read/arquitextos/06.061/456. Acesso em: 30 mar. 2021.
SERVIÇO DE APOIO AO ESTUDANTE. Ação Cultural apoia palestra do escultor José Resende no IA. SAE, Campinas, UNICAMP, 2 set. 2011. Disponível em: https://www.sae.unicamp.br/portal/pt/445-sae-acao-cultural-apoia- palestra-do-escultor-jose-resende-no-ia. Acesso em: 10 abr.2021.
SMITHSON, Robert. Um passeio pelos monumentos de Passaic, Nova Jersey. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, PPGAV-UFRJ, n. 19, 2009, pp. 162-167. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ ae22_-Robert_Smithson.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.
TAVOLARI, Bianca; ROLNIK, Raquel. Operação Urbana Bairros do Tamanduateí: perigo à vista. Labcidade, São Paulo, FAU-USP, 26 nov. 2015. Disponível em: http://www.labcidade.fau.usp.br/operacao-urbana-bairros- do-tamanduatei-perigo-a-vista/. Acesso em: 30 mar. 2021.
TOURINHO, Andréa. Transformações e Permanências: desafios da política pública na Operação Urbana Bairros do Tamanduateí em São Paulo. Oculum Ensaios, Campinas, PUC-Campinas, v. 14, n. 1, jan.-abril 2017, pp. 45-62.
ZANIRATO, Silvia. São Paulo: exercícios de esquecimento do passado. Estudos Avançados, São Paulo, IEA-USP, v. 25, n. 71, 2011, pp. 189-204. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10606. Acesso em: 10 abr. 2021.
ZASSO, Mariel. Canteiro de Operações. Revista SeLecT, São Paulo, 10 set. 2012. Disponível em: https://www.select.art.br/canteiro-de-operacoes/. Acesso em: 15 abr. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patricia Corrêa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.