From Cyberspace to the War of the Canaimés: Images that Come to Life and Art as a Trap
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.190679Keywords:
Crisis of Representation, Jaider Esbell, Donna Haraway, CyberspaceAbstract
The article introduces some reflections on the effects of everyday interactions in cyberspace and its intensification during the pandemic. One of them is that the constant mediation of technology in the generation and archiving of our memories is diluting fixed demarcations between human beings and the machines. We then propose a speculative path through recent theories in aesthetics and anthropology, seeking to account for these hybridizations, radically rethinking the dualisms central to our thinking (nature and culture, human and non-human, masculine and feminine, the self and the other). Throughout the article, disparate objects will be addressed, such as the partial perspectives of philosopher Donna Haraway, and the poetical traps created by Jaider Esbell, artist, activist, and writer.
Downloads
References
BARAD, Karen. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham e Londres: Duke University Press, 2007.
BRAIDOTTI, Rosi. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. Nova York: Columbia University Press, 1994.
COCCIA, Emanuele. A vida das plantas. Uma metafísica da mistura. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2018.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador. Visão e modernidade no século XIX. São Paulo: Contraponto, 2012.
DANOWSKY, Débora; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir? Ensaios sobre os medos e os fins. Florianopólis: Isa, 2014.
DE LANDA, Manuel. A Thousand Years of Nonlinear History. Nova York: Zone Books, 1997.
DOLPHIJN, Rick; VAN DER TUIN, Iris. The Transversality of New Materialism. In DOLPHIJN, Rick; VAN DER TUIN, Iris. New Materialism: Interviews & Cartographies. Ann Harbor, Michigan: Open Humanities Press, 2012. Disponível em:<https://quod.lib.umich.edu/o/ohp/11515701.0001.001/1:5.2/--new-materialism-interviews-cartographies?rgn=div2;view=fulltext>. Acesso em: 19 set. 2021.
ESBELL, Jaider. Makunaíma, o meu avó em mim!. Iluminuras, Porto Alegre, vol. 19, n. 46, pp. 11-39, jan/jul 2018.
ESBELL, Jaider. A Arte Indígena Contemporânea como armadilha para armadilhas. 9 jul. 2020a. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como-armadilha-para-armadilhas/ Acesso em: 20 set. 21.
ESBELL, Jaider. As vozes dos artistas #2: cantos Tikmu’un, programação pública 34ª Bienal de São Paulo, 26 nov. 2020b. Disponível em: https://www.facebook.com/bienalsaopaulo/videos/399100317809611/. Acesso em: 15 ago. 2021.
ESBELL, Jaider. Na sociedade indígena, todos são artistas. [Entrevista]. Arte & Ensaios, PPGAV-UFRJ, vol. 27, n. 41, pp. 14-48, jan-jun 2021a.
ESBELL, Jaider. Ruku. Texto curatorial da mostra "Apresentação: Ruku", Anexo Millan, São Paulo, 2021b.
FOSTER, Hal. O que vem depois da farsa? Arte e crítica em tempos de debacle. São Paulo: UBU, 2021.
FRANKE, Anselm. Animism: Notes on an Exhibition, e-flux journal, n. 36, jul. 2012.
FREUD, Sigmund. O inquietante. In FREUD, Sigmund. Freud (1917-1920) "O Homem dos lobos" e outros textos - Obras Completas, vol. 14 . São Paulo: Companhia das Letras, 2010, pp. 328-376.
FREUD, Sigmund. Totem e tabu. In FREUD, Sigmund. Freud (1912-1914) Totem e tabu, contribuição à história do movimento psicanalítico e outros textos - Obras Completas, vol. 11. São Paulo: Companhia das Letras, 2012, pp. 7-176.
GOLDSTEIN, Ilana Seltzer. Arte indígena como conexão. In TERENA, Naine (curadoria). Vexoá: nós sabemos. Catálogo de exposição. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2020.
HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In HARAWAY, Donna. Antropologia do ciborgue. As vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, pp. 33-118.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, n. 5, p. 18, 2009, pp. 7-41. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 2 abr. 2021.
HARMAN, Graham. Object‑Oriented Ontology: A New Theory of Everything. Londres: Penguin, 2018.
INGOLD, Tim. The Perception of the Environment. Essays on Livelihood Dwelling and Skill. Abingdon: Routledge, 2000.
INGOLD, Tim. Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. Nova York: Routledge, 2011.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
LAGROU, Els. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica. Rio de Janeiro: TopBooks, 2007.
LAGROU, Els. Entre xamãs e artistas: entrevista com Els Lagrou. revista USINA, n. 20, jul. 2015. Disponível em: https://revistausina.com/20-edicao/entrevista-com-els-lagrou/. Acesso em: 11 set. 2021.
LATOUR, Bruno, Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
LONGO, Celso. Entre a poética do frágil e a resistência: abordagens gráficas e estratégias de comunicação na vanguarda brasileira dos anos 1960. In RIBEIRO, José Augusto (org.). Vanguarda brasileira dos anos 1960 – Coleção Roger Wright. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2017, pp. 133-155.
MASSUMI, Brian. The Thinking-Feeling of What Happens. In MULDER, Arjen; BROUWER (eds.). Interact or die! Roterdão: NAi Publishers e V2_Publishing, 2007, pp. 70-91.
MEILLASSOUX, Quentin. After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency. Nova York: Continuum, 2008.
MORTON, Timothy. Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.
RIVETTI, Lara. Everything and Nothing: comentários sobre a obra de Antônio Dias entre 1968 e 1971. ARS (São Paulo), vol. 17, n. 37, 2019, pp. 75-103.
SENRA, Stella. Conversações em Watoriki, Das passagens de imagens às imagens de passagem: captando o audiovisual do xamanismo. Cadernos de subjetividade, Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, PUC/São Paulo, ano 8, n. 13, out. 2011, pp. 55-77.
SHAVIRO, Steven. Post Cinematic Affect. Ropley: Zero Books, 2010.
SILVA, Diogo; BALTAR, Paula. O antinarciso no século XXI – A questão ontológica na filosofia e na antropologia. Revista Crítica de Ciências Sociais, Universidade de Coimbra, n. 123, 2020, pp. 143-166.
STEYERL, Hito. A Sea of Data: Apophenia and Pattern (Mis-)Recognition. In STEYERL, Hito. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. Londres: Verso, 2017, pp. 88-114.
TSING, Anna. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton University Press, 2021.
VALENTIM, Marco Antonio. Extramundanidade e Sobrenatureza. Florianópolis: Cultura e Barbárie Editora, 2018.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo, A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
ŽIŽEK, Slavoj, Elementos para uma crítica do “novo materialismo”. Ou, mais além de Latour, de volta a Hegel / trad. Grupo de Estudos em Antropologia Crítica. Máquina Crísica - Grupo de Estudos em Antropologia Crítica (MC-GEAC). 29 mar. 2017. Disponível em:<https://maquinacrisica.org/2017/03/29/elementos-para-uma-critica-do-novo-materialismo-ou-mais-alem-de-latour-de-volta-a-hegel/#_ftnref3> . Acesso em: set. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alessandra Bergamaschi
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.