Some Comments on the Claims Made For and Against Painting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.196961

Keywords:

Painting, Autonomous Art, Contemporary Art

Abstract

This work argues about painting’s pertinence or inappropriateness as a canonical art form before modernity’s social and political experiences. Departing from painting’s notorious attribution as a model of autonomous activity between subject and world in the midst of the Enlightenment culture, this analysis compiles artistic proposals from streams entitled “Bohemian-Duchampian” and “Constructivist-Soviet” that will result in concomitance and, sometimes, rivalry between painting and new art forms. Finally, the text indicates the striking historical traces of such debate by assimilating the paths of current artistic production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jeff Wall, University of British Columbia

    Jeff Wall defendeu seu mestrado pela University of British Columbia, em 1970, e dedicou-se à atividade acadêmica ao longo da década subsequente, estudando com o famoso historiador de arte britânico T. J. Clark no Courtauld Institute of Art, em Londres. É conhecido pela produção de fotografias de grande formato com temas que variam de cenários urbanos a tableaux elaborados que assumem a escala e a complexidade das pinturas históricas do século XIX. Seus trabalhos integram as coleções da Tate Gallery, Art Institute of Chicago, Hammer Museum, Kunstmuseum Basel, entre outros. Wall atualmente vive e trabalha em sua cidade natal, Vancouver, no Canadá.

  • Leonardo Nones, Universidade de São Paulo

    Leonardo Nones é doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (PPGAV-ECA/USP), na área de História, Teoria e Crítica, e bacharel em Filosofia pela mesma universidade (FFLCH/USP). Integra a equipe editorial da revista Ars.

References

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.

FRIED, Michael. Art and Objecthood. Chicago: The University of Chicago Press, 1998.

GREENBERG, Clement. Vanguarda e Kitsch. In Arte e cultura / trad. Otacílio Nunes. São Paulo: Cosac Naify, 2013, pp. 27-44.

HEIDEGGER, Martin. O ser e o tempo. São Paulo: Editora Vozes, 2015.

STENDHAL, H.-M. B. De l'amour. Paris: Gallimard, 1980.

STENDHAL, H.-M. B. Do amor. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2022-04-30

Issue

Section

Translations

How to Cite

Wall, J. (2022). Some Comments on the Claims Made For and Against Painting (L. Nones , Trans.). ARS, 20(44), 321-346. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.196961