From Offer to Refusal: on the Imaginary Disappearances of the Monument to the Bandeiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.199525

Keywords:

Brazilian Modernism, Victor Brecheret, Monument to the Bandeiras, Brazilian Contemporary Art

Abstract

This paper examines aspects of the discourses that followed Victor Brecheret’s project proposal for the Monument to the Bandeiras, in 1920, and its inauguration, in 1953, highlighting two points: on the one hand, the perception of the monument as an offer from São Paulo inhabitants to the nation; on the other, the scene of its destruction, imagined by Oswald de Andrade one year after the project was presented. Based on this discussion, the text investigates how its imagined destruction or disappearance has been projected onto the monument since the 1970s, the work now completed, from works by contemporary artists and a direct intervention on the sculpture in 2013.

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Author Biography

  • Thiago Gil de Oliveira Virava, Universidade de São Paulo

    Thiago Gil de Oliveira Virava é doutor em história, crítica e teoria da arte pela Universidade de São Paulo (2018), com pesquisa sobre a relação de Oswald de Andrade com as artes visuais, e mestre na mesma linha de pesquisa (USP, 2012), com estudo sobre a percepção do movimento surrealista no Brasil. Organizou o ciclo de encontros História(s) da arte no Brasil (2011-2012), na Biblioteca Mário de Andrade. É autor dos livros Uma brecha para o surrealismo (Alameda, 2015) e Um boxeur na arena: Oswald de Andrade e as artes visuais no Brasil (Edições SESC, no prelo). É coordenador de Pesquisa e Difusão na Fundação Bienal de São Paulo.

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Published

2022-08-31

How to Cite

Virava, T. G. de O. (2022). From Offer to Refusal: on the Imaginary Disappearances of the Monument to the Bandeiras. ARS, 20(45), 165-224. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.199525