The Experimental and Political Proposals of Paulo Herkenhoff
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.202033Keywords:
Experimental Art, Conceptualisms, Dematerialization, Performance, Political Art, Paulo HerkenhoffAbstract
This text reflects on experimental proposals produced in the 1970s and early 1980s by the artist Paulo Herkenhoff (1949), who turned to newspapers to create ephemeral and performative actions with a socio-political connotation in which he recodes photographic images and headlines found in these periodicals through interference on such material. From texts published in the press, the article also discusses the position of art criticism in the face of these propositions, that reveal the artist’s creative boldness and critical sense, by mocking, in a defiant and good-humored way, the lack of freedom, military repression and the interference of censorship in the media and the arts, often acting in the presence of the public, positioned in front of the videotape camera.
Downloads
References
AYALA, Walmir. Vamos ficar em dia. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, Caderno B, 10 mai. 1973, p. 2.
BAKHTIN, Mikhail M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. O contexto de François Rabelais / tradução Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec; Brasília; Editora da UNB, 1987.
BITTENCOURT, Francisco. A arte experimental quer questionar a sensibilidade vigente. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, Suplemento da Tribuna, 6-7 dez. 1975.
BITTENCOURT, Francisco. Notícias inacessíveis: uma poética no espaço. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 10 set. 1976, p. 11.
CHENIER, Carlos. Lá era aqui. Uma obra permanente. A Gazeta, Vitória, 26 mar. 1983, n.p.
D’AVOSSA, Antonio. Joseph Beuys – a revolução somos nós. In FARKAS, Solange; D’AVOSSA, Antonio (orgs.). Joseph Beuys: a revolução somos nós. São Paulo: Edições SESC SP, 2010, p. 11-25.
FIZ, Simon Marchán. Del art objetual al arte de concepto. 6ª ed. Madri: Ediciones Akal S.A., 1994.
GEIGER, Anna Bella; MACHADO, Ivens; HERKENHOFF, Paulo. Sala experimental [1976]. In FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006, p. 380-388.
HARLAN, Volker. A planta como arquétipo da teoria da plasticidade e a floresta como arquétipo da escultura social. In FARKAS, Solange; D’AVOSSA, Antonio (orgs.). Joseph Beuys: a revolução somos nós. São Paulo: Edições SESC SP, 2010, p. 27-43.
HERKENHOFF, Paulo. Paulo Herkenhoff/Exposição da arte. Arquivo do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, texto datilografado de apresentação da mostra, cronologia e relatório da instituição. 6 páginas não numeradas, 1975.
HERKENHOFF, Paulo. Geometria anárquica, a má vontade construtiva e mais nada. Arquivo Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro - MAM/RJ, 17 páginas não numeradas, jul. 1980.
HERKENHOFF, Paulo. Depoimento autobiográfico (digitalizado. Arquivo do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 15 páginas não numeradas, 24 fev. 2005.
ARTE CIRCUNSTANCIAL VENCE COM 10 FOTOS E UMA TENDA SALÃO UNIVERSITÁRIO DA PUC. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 19 mai. 1971, Primeiro Caderno, n.p.
JOSTEN, Jennifer. Goeritz y la poesía concreta. In: MARIN, Mauricio (org). Arte correo. 1ª. ed. Cidade do México: Museo de la Ciudad de México, 2011, p. 1-6.
KOSUTH, Joseph. A arte depois da filosofia [1969]. In FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006, p. 210-234.
LIPPARD, Lucy R. Six Years: Dematerialization of the object from 1966-1972. Londres: University of California Press Ltda., 1997.
MARA, Alberto, Videoarte em debate: três artistas se defendem criticando quem os ataca. O Globo, Rio de Janeiro, 11 jun. 1977, p. 33.
MODERNO, João Ricardo. Um artista de má vontade. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 22 jul. 1980, p. 11.
MORAIS, Frederico. Paulo Herkenhoff novo diretor do Inap: A arte brasileira é mais complexa e surpreendente do que eu acreditava. O Globo, Rio de Janeiro, 25 de maio 1983.
OITICICA, Hélio. Esquema geral da Nova Objetividade. In FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006, p. 154-168.
OSBORNE, Peter. Art conceptuel. Paris: Phaidon, 2006.
PONTUAL, Roberto. Entre o atrás e o adiante. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 28 ago. 1974, Caderno B, p. 2.
PONTUAL, Roberto. Vídeo-evidente, Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 5 nov. 1975a, Caderno B, p. 2.
PONTUAL, Roberto. Exposição da arte. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 5 dez. 1975b, p. 2.
PONTUAL, Roberto. Retrospecto 1975 (IV): área experimental. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 13 jan. 1976, Caderno B, p. 2.
PONTUAL, Roberto. X Bienal de Paris. Espaço para hoje, ontem, e América Latina. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, Caderno B, 16 set. 1977a, p. 6.
RAMÍREZ, Mari Carmen. Táticas para viver da adversidade. O conceitualismo na América Latina. Arte& Ensaios – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, EBA, UFRJ, Rio de Janeiro, n. 15, 2007, p. 185-195.
ROCHA, João Cezar de Castro; RUFFINELLI, Jorge (org.). Antropofagia Hoje? Oswald de Andrade em cena. 1ª ed. São Paulo: É Realizações, 2011.
SCHILLER, Beatriz. A conscientização para moldar o meio ambiente. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 8 mai. 1975, Caderno B, p. 4.
TISDAL, Caroline. Joseph Beuys: We Go This Way. Londres: Violette Editions, 1998.
VOIGT, Kirsten. The Great Reason of the Body: Friedrich Nietzsche, Joseph Beuys and the Art of Giving Mining to Mater and Earth. Tate Papers, Londres, n. 32, outono 2019. Disponível em: https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/32/nietzsche-beuys-giving-meaning-matter-earth. Acesso em: 29 ago. 2022.
WOOD, Paul. Arte conceitual / tradução Betina Bischof. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Almerinda da Silva Lopes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers Bolsa de Produtividade em Pesquisa PQ-1B