The Fire at the National Museum in Subterrânea
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.202183Keywords:
National Museum, Subterrânea, Fire, Ruin, AestheticsAbstract
This article addresses the fire that occurred at the headquarters of the National Museum in 2018 through the feature film Subterrânea (2021), directed by Pedro Urano, a science fiction in dialogue with documentary. In addition to being the first fictional
film to explore the theme, Subterrânea connects the tragedy to other events that shaped the landscape of Rio de Janeiro. In doing so, it comments on how not only the city but the country functions, a mode based on the logic of destruction. Subterrânea is examined both aesthetically and discursively, mobilizing, among others, Lima Barreto and Hélio Oiticica, references for the film. To achieve that purpose, Subterrânea is situated in the context of the 2010s in Brazil and in the contemporary debate on the aesthetics of ruins.
Downloads
References
ANDRADE, Ana Luiza; LOPES DE BARROS, Rodrigo; CAPELA, Carlos Eduardo Schmidt (eds.). Ruinologias: ensaios sobre destroços do presente. Florianópolis: EdUFSC, 2016.
BEIGUELMAN, Giselle. Memória da amnésia: políticas do esquecimento. São Paulo: Edições Sesc, 2019.
BENJAMIN, Walter. Illuminations. New York: Harcourt Brace & World, 1968.
BENJAMIN, Walter. Alarme de incêndio. In Rua de mão única: obras escolhidas, volume 2. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987, p. 45-46.
BENJAMIN, Walter. The Origin of German Tragic Drama. London: NLB, 1977.
BOCHNER, Rosany. Memória fraca de patrimônio queimado. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 244-248, 2018. Disponível em: < https://bitlybr.com/
IhyBH>. Acesso em: 15 jul. 2022.
BOYM, Svetlana. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.
BRANDÃO, Marcelo. Incêndio atinge parte do Museu de História Natural da
UFMG. Agência Brasil, Brasília, 2020. Disponível em: <https://bitlybr.com/cSRO>. Acesso em: 18 jul. 2022.
BUCK-MORSS, Susan. The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. London: MIT Press, 1989.
CARRÉRA, Guilherme. Brazilian Cinema and the Aesthetics of Ruins. London: Bloomsbury Academic, 2021.
COELHO, Alexandra Prado. Eduardo Viveiros de Castro: “Gostaria que o Museu Nacional permanecesse como ruína, memória das coisas mortas”. Público, 4 set. 2018. Disponível em: <https://bitlybr.com/4FWEIuz>. Acesso
em: 15 jul. 2022.
CONDURU, Roberto. A destruição como princípio, Errática, n.d. Disponível em: <https://bitlybr.com/me6tP>. Acesso em: 18 jul. 2022.
DILLON, Brian. Ruins. London: Whitechapel Gallery, 2011.
DOCTORS, Marcio. Museu Nacional tem que ficar em ruínas para lembrar descaso, afirma curador. Folha de S. Paulo, São Paulo, 15 set. 2018. Disponível em: <https://bitlybr.com/8cDjS>. Acesso em: 15 jul. 2022.
CUNHA, Euclides da. Euclides da Cunha – 150 anos. Estadão, São Paulo, n.d. Disponível em: <https://bitlybr.com/tU44lx>. Acesso em: 20 jul. 2022.
FOLHA de S. Paulo. Curto em ar-condicionado causou incêndio no Museu Nacional. Cotidiano, São Paulo, 23 mar. 2019. Disponível em: <https://bitlybr.com/nhs9E>. Acesso em: 15 jul. 2022.
FORUMDOC.BH. Kanaukyba. Filmes, 2021. Disponível em: <https://bitlybr.com/hX92f>. Acesso em: 15 jul. 2022.
FURTADO, Celso. Desenvolvimento e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Contraponto: Centro Internacional Celso Furtado, 2009.
GARCIA, Giulia. Entre incêndios reais e metafóricos. ARTE!Brasileiros, 2 set. 2020. Disponível em: <https://bitlybr.com/1mNSwhb>. Acesso em:15 jul. 2022.
GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GROSS, Carmela. Trabalhos/Works. Carmela Gross, n.d. Disponível em: <https://bitlybr.com/aQYjf>. Acesso em: 18 jul. 2022.
HELL, Julia; SCHÖNLE, Andreas (eds.). Ruins of Modernity. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
HIRSZMAN, Maria. Painel ‘Boca do Inferno’, de Carmela Gross, é destaque da 34a Bienal, que começa sábado. Terra, 1 set. 2021. Disponível em: <https://bitlybr.com/2HvC1>. Acesso em: 15 jul. 2022.
JAGUARIBE, Beatriz. Fins de século – cidade e cultura no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LAZZARA, Michael J.; UNRUH, Vicky (eds.). Telling Ruins in Latin America. New York: Palgrave Macmillan, 2009.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes tropiques. London: Cape, 1973.
LOPES DE BARROS, Rodrigo. The Artist Among Ruins: Connecting Catastrophes in Brazilian and Cuban Cinema, Painting, Sculpture and Literature. 2013. Tese (Doutorado em Literatura Hispânica) – University of Texas, Austin. Disponível em: <https://bitlybr.com/ARKeudr>. Acesso em: 20 jul. 2022.
LÖWY, Michael. Fire alarm: Reading Walter Benjamin’s ‘On the concept of history’. London: Verso Books, 2005.
MARTINI, Paula. Museu Nacional vai inaugurar fachada em setembro e reabertura total deve ficar para 2027. Valor Econômico, Rio de Janeiro, 28 jul. 2022. Disponível em: <https://bitlybr.com/aMt1Gd>. Acesso em: 29 jul. 2022.
OITICICA, Hélio. Subterrânia. Projeto Hélio Oiticica, tombo 0382/69, n.d. Disponível em: <https://bitlybr.com/DCpliHBr>. Acesso em: 20 jul. 2022.
PROJETO #museunacionalvive. Apresentação. O Projeto, n.d. Disponível em: <https://bitlybr.com/kGw6xevc>. Acesso em: 15 jul. 2022.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG, 2007.
SIMMEL, Georg. The Ruin. In WOLFF, K. H. (ed.). Essays on Sociology, Philosophy and Aesthetics. New York: Harper and Row, 1965, p. 259-266.
VIANA, André Luiz Masseno. “Pisar a terra”: Espacialidade tropical e subterrâneas na arte brasileira nos anos 60/70. Anais do XV Encontro Abralic, p. 1163-1171, 2016. Disponível em: <https://bitlybr.com/bZ4Z>. Acesso em:
jul. 2022.
XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guilherme Carréra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.