Between Attention and Reverie: Late Cézanne and the Emerging Visuality in the Threshold of the Twentieth Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.204338

Keywords:

Visuality, Late Cézanne, Destabilization, Attention

Abstract

This article proposes a reflection about the emblematic role that the late Cézanne assumed in relation to the emerging visuality in the threshold of the twentieth century. After a brief description of the theoretical bias adopted here (history of visuality), I present the way in which Cezanne’s late work intended to demonstrate a continuity between attention and reverie, although through a paradigmatic destabilization of vision. Finally, I argue that such destabilization points out two distinct instances: on the one hand, it alludes to an imminent model of passive automatism of vision; on the other, it raises new perceptual possibilities based on the unrepeatable singularity of vision.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcos Namba Beccari, Universidade Federal do Paraná

    Marcos Namba Beccari é Professor do Setor de Artes, Comunicação e Design da UFPR. Doutor em Educação pela USP. Pesquisador do Laboratório de Design, Epistemologia e Moralidade da ESDI/UERJ.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.

AUMONT, Jacques. O olho interminável: cinema e pintura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CÉZANNE, Paul. Letters. Londres: Cassirer, 1941.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRARY, Jonathan. Suspenções da percepção: atenção, espetáculo e cultura moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

DE DUVE, Thierry. Pictorial Nominalism: On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

GOODMAN, Nelson. Languages of Art. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 1968.

GOWING, Lawrence. The Logic of Organized Sensations. In RUBIN, William (org.). Cézanne: The Late Work. Nova York: Museum of Modern Art, 1977.

KOESTLER, Arthur. The Act of Creation. Nova York: Macmillan, 1969.

LAWRENCE, D. H. Phoenix: The Posthumous Papers of D. H. Lawrence. Nova York: Vinking, 1972.

LESTIENNE, Rémy. O acaso criador: o poder criativo do acaso. São Paulo: Edusp, 2008.

MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de poder. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

PESSOA, Fernando. O Eu profundo e os outros Eus. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

RILKE, Rainer Maria. Cartas sobre Cézanne. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

ROSSET, Clément. Lógica do pior. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989.

SCHAPIRO, Meyer. Cézanne. Nova York: Abrams, 1963.

SHAVIRO, Steven. The Cinematic Body. Minneapolis: University of Minnesotta Press, 2000.

VARELA, Francisco. The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge: MIT Press, 1993.

VERTOV, Dziga. Kino-Eye: The Writings of Dziga Vertov. Londres: Pluto Press, 1984.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Beccari, M. N. (2022). Between Attention and Reverie: Late Cézanne and the Emerging Visuality in the Threshold of the Twentieth Century. ARS, 20(46), 492-527. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.204338