The Debut of Brazilian Art at the Venice International Art Exhibition (1950)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.205384

Keywords:

Brazilian Modern Art, Venice Biennale, Stereotypes, Francisco Matarazzo Sobrinho

Abstract

Following a failed attempt to participate in the 24th Venice Biennale (1948), Brazil made its premiere at the 25th Venice Biennale (1950), under the management and financed by Francisco Matarazzo Sobrinho. Reconstructing the path leading to the affirmation of Matarazzo with the aforementioned Italian entity and in accordance with the historical records referring to the reception of this debut, this article shall examine the duality of the placing attributed to Brazilian art by the international media: one displaying negligence in exhaustively reproducing the exhibition catalogue text written by the Brazilians themselves, subject to personified and serious analysis of the group, and another propagating stereotypes, such as the “primitive indigenous spirit”, “popular truculence”, “exotic and violent iconography” and “savage primitivism”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dunia Roquetti, Universidade Nova de Lisboa

    Dunia Roquetti é historiadora da arte e investigadora no Instituto de História da Arte, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa / IN2PAST – Laboratório Associado para a Investigação e Inovação em Património, Artes, Sustentabilidade e Território, com financiamento da Fundação para Ciência e Tecnologia (FCT). Doutora em História da Arte pela Universidade Ca’ Foscari de Veneza (Itália), Mestre em Estética e História da Arte pela Universidade de São Paulo, apresentou as suas pesquisas na Universidade de Harvard, IUAV Venezia e Queen’s Belfast, entre as mais recentes.

References

ANDERSON, Benedict. Comunità immaginate. Roma: Manifestolibri, 1996.

BENNETT, Tony. The Exhibitionary Complex. New Formations, Londres, n. 4, pp. 73-103, primavera, 1988.

CAMILUCCI, Marcello. Gli stranieri alla Biennale Veneziana. Vita e Pensiero, Milão, fascículo 12, p. 660-667, dezembro, 1950.

CATÁLOGO. XXV Biennale di Venezia. Venezia: Alfieri Edizioni, 1950.

JACHEC, Nancy. Politics and Painting at the Venice Biennale, 1948-64: Italy and the “idea of Europe”. Manchester: Manchester University Press, 2007.

LA XXV BIENNALE DI VENEZIA. La partecipazione straniera. Rivista Emporium, Bergamo, v. CXII, n. 670, pp. 146-166, outubro, 1950.

LIFE MAGAZINE. Cross Section of Today’s Art. Life Magazine, Chicago, vol. 29, n. 24, pp. 101-109, dezembro, 1950.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo, Realismo, Vanguarda: pintura italiana no Entreguerras. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2013.

MAGÁGNATO, Liscio. Artistas de la América Latina en la XXV Bienal. Histonium: revista mensual ilustrada, Buenos Aires, XII, n. 137, pp. 18-19, 1950.

MICHAUD, Eric. Histoire de l’art: Une discipline à ses frontière. Paris: Hazan, 2005.

O ESTADO DE SÃO PAULO. XXV Bienal de Veneza: protesto dos artistas. O Estado de São Paulo, São Paulo, p. 2, abril, 1950.

PEDROSA, Mário. O Brasil na Bienal de Veneza. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 11, maio, 1948.

SAID, Edward W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCHOENENBERGER, Gualtiero. Alla XXV Biennale di Venezia: A messicani e brasiliani l’arte impegnata. Libera Stampa, Lugano, p. 03, setembro, 1950.

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Roquetti, D. (2023). The Debut of Brazilian Art at the Venice International Art Exhibition (1950). ARS, 21(47), 164-197. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.205384

Funding data