Parangolé Again, My Brother

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.209485

Keywords:

Banda Performática, Artist Bands, Interactions between Art and Music

Abstract

The article, which follows on from a previous publication, is part of a wider research which seeks to highlight a facet of the history of Brazilian art, taking into account its interactions with music, particularly samba and rock – a field of studies that is part of the universe of sound art, but here focusing on the productions of artist bands in Brazil and their transit through the circuits of art and music. Artist bands reveal a vibrant aspect of Brazilian experimental art, which incorporates not only the musical elements, but the noise, various locutions, the soundscape of the present time and the performance of non-musicians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mario Ramiro, Universidade de São Paulo

    Mario Ramiro é artista multimídia, ex-integrante do grupo de intervenções urbanas 3NÓS3. Sua produção reúne redes telecomunicativas, esculturas, instalações, fotografia e arte sonora. É mestre em fotografia e novas mídias pela Escola Superior de Arte e Mídia de Colônia, na Alemanha, e doutor em artes visuais pela Universidade de São Paulo, onde trabalha como professor da Escola de Comunicações e Artes. O artista é representado pela Zipper Galeria, em São Paulo.

References

AMOR, Monica; BASUALDO, Carlos. Hélio Oiticica, Apocalipopótese, 1968. The Artist as Curator, Issue #8, Mousse, vol. 49, 2015, p. 3-16.

BLOCK, Ursula; GLASMEIER, Michael. Gelbe Musik. Berlin: DAAD, 1989.

BRAGA, Paula. A cor da MÚSICA: há uma metafísica em Hélio Oiticica. ARS, vol. 15, n. 30, 2017, p. 49-62.

FELIPE, Leonardo. Rock my art, ou o novo esteticismo de Porquê Choras? ou O dia em que Edu K entrou para a história da arte. 2013. Dissertação de mestrado, Instituto de Artes, UFRGS, Porto Alegre.

GOMES, Márion Strecker (com VARELA, Elizabeth Catoia e VALANSI, Dominique). Parangolé em Opinião 65. Hélio Oiticica: a dança na minha experiência, MAM-Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://mam.rio/historia/parangole-em-opiniao-65/. Acesso em: 3 mar.2022.

GOMES, Márion Strecker. Que tribo é essa? Que trip é essa?. Arte em São Paulo, São Paulo, n. 8, n.p., jun.1982.

GROOS, Ulrike; MÜLLER, Markus. Make it Funky: Crossover zwischen Musik, Pop, Avantgarde und Kunst. Jahresring 45. Colônia: Oktagon, 1998.

HEISER, Jörg. Doppelleben, Kunst und Popmusik. Hamburg: Philo Fine Arts, 2015.

HIGGINS, Dick. Statement on Intermedia. The Something Else Newsletter, NY, vol. 1, p. 1-4, fev. 1966.

LANDER, Dan; LEXIER, Micah. Sound by Artists. Ontário, Alberta: The Coach House Press, 1990.

LICHT, Alan. Sound Art: Beyond Music, Between Categories. Nova York: Rizzoli, 2007.

MORAIS, Frederico. DACOLEÇÃO: os caminhos da arte brasileira. São Paulo: Júlio Bogoricin, 1986.

OITICICA, Hélio. Anotações sobre o parangolé (1965). In Aspiro ao grande labirinto / Seleção de textos Luciano Figueiredo, Lygia Pape e Waly Salomão. Rio de Janeiro: Rocco, 1986a, p. 65-69

OITICICA, Hélio. Bases fundamentais para uma definição do “Parangolé”. In Aspiro ao grande labirinto / Seleção de textos Luciano Figueiredo, Lygia Pape e Waly Salomão. Rio de Janeiro: Rocco, 1986b, p. 70-83.

OITICICA, Hélio. O q faço é MÚSICA (1979). In O q faço é MÚSICA / Hélio Oiticica. Catálogo de exposição. São Paulo: Galeria São Paulo, 1986c, n.p.

RAMIRO, Mario. Arte e rock, samba, tropicália, pop. DAT Journal, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 102-121, 2022.

ROLNIK, Sueli; DISERENS, Corinne. Lygia Clark: da obra ao acontecimento. Somos o molde. A você cabe o sopro. São Paulo: Pinacoteca do Estado de SP; Nantes: Musée des Beaux-arts de Nantes, 2005.

ROSEN, Barry. A Sound Selection: Audio Works by Artists. Nova York: Committee for the Visual Arts, 1980.

WARHOL, Andy; HACKTT, Pat. Popismo: os anos sessenta segundo Warhol. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles