Art education: a look at the rear view mirrors

Authors

  • Giovana Bianca Darolt Hillesheim
  • Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva
  • Sandra Makowieky

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2013.64456

Keywords:

art-education, art teacher’s knowledge, specific of art

Abstract

Through the metaphor between the direction of a automotive vehicle and art education are discussed three knowledge required for the practice of teaching in the visual arts: historiography, critical/curatorial and artistic production. In defense of the specific art in the Arts discipline, are listed reasons justifying the position that the art object can argue with quality and independently of other visualities issues inherent to the human condition. The article presents a bibliographical studies with a qualitative approach that seeks to support research investigations into teacher training of visual arts and from concepts specific artistic area. We conclude that the removal of these concepts would trigger a substitutionary education, palliative, putting art without clear assignments within the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giovana Bianca Darolt Hillesheim
    Giovana Bianca Darolt Hillesheim é mestranda em Artes Visuais da UDESC na linha de Ensino da Arte. Membro do grupo de pesquisa Educação, Arte e Inclusão e do Projeto Observatório da Formação de Professores de Artes Visuais (CAPES/MINCyT).
  • Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva
    Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva é professora do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC na linha de Ensino de Arte. Coordenadora do grupo de pesquisa Educação, Arte e Inclusão e do Projeto Observatório da Formação de Professores de Artes Visuais (CAPES/MINCyT) no Brasil.
  • Sandra Makowieky
    Sandra Makowieky é professora do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UDESC na linha de Teoria e História da Arte. Membro da Associação Internacional de Críticos de Arte Seção – Brasil Aica UNESCO (ABCA).

Published

2013-06-30

Issue

Section

Multimedia

How to Cite

Hillesheim, G. B. D., da Silva, M. C. da R. F., & Makowieky, S. (2013). Art education: a look at the rear view mirrors. ARS, 11(21), 62-79. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2013.64456