Cinema, science and perception

Authors

  • Márcio Barreto Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96741

Keywords:

cinema, perception, science, modernity, photography.

Abstract

The question of the limits of human perception is invoked by cinema: time is modulated on images, approaching of what we might call a new dimension of reality. At the early twentieth century, science changes the perceived reality through the lenses of microscopes and through theories of modern physics; the relationship between cinema and science seems most to be on exceeding the perceptive field and it is explored in this article show how the tension between the static nature of photography and the fugitive fluidity of time reveals science without its customary stereotypes.

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Author Biography

  • Márcio Barreto, Universidade Estadual de Campinas
    Possui graduação em Licenciatura em Ciências pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1989), mestrado em Educação (1995), doutorado em Ciências Sociais (2007), ambos pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-Doutorado na Université Paris-1 – Sorbonne (2014), com pesquisa sobre cinema e percepção pública da ciência. É Professor Doutor da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas e do Programa de Pós-Graduação do Laboratório de Estudos Jornalísticos (Labjor - IEL – Unicamp); membro do grupo de pesquisas Conhecimento Tecnologia e Mercado (CTeMe - IFCH - Unicamp) e do Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CHS - FCA – Unicamp), é autor dos livros Trama Matemática (Papirus, 2012), A física no ensino médio: livro do professor (Papirus, 2012), Física: Einstein para o ensino médio (Papirus, 2009) e Física: Newton para o ensino médio - uma leitura interdisciplinar (Papirus, 2002).

Published

2014-12-24

Issue

Section

Multimedia

How to Cite