Cientifizando McLuhan

predicados do acoplamento homem-máquina, a hipótese do tríplice isomorfismo e suas consequências estéticas

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.152532

Mots-clés :

Laws of Media, experience, neuroscience, triplex isomorphism, aesthetics

Résumé

In Laws of Media, written with his son Eric, Marshall McLuhan aimed to assign scientific status to his ideas, presenting his Tetrad model and offering several examples of its application. Mcluhanism places great emphasis on media ecology specific perceptual bias; authors such as Maurice Merleau-Ponty, Humberto Maturana, Francisco Varela, David Chalmers and Andy Clark allow us to bridge it to the research on consciousness and brain carried through the last decades. If media creates an experience related to its epistemic context, it is possible to approach the forms of human-machine coupling – especially in digital culture –, by examining the hypothesis of a triplex isomorphism between <brain><apparatus><experience> that would turn mcluhanism into hard science. This hypothesis’ aspects are discussed, alongside further problems related to contemporary artwork creation. 

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Biographie de l'auteur

  • Sérgio Roclaw Basbaum, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brasil

    Sérgio Roclaw Basbaum nasceu em São Paulo, em 1964, onde vive e trabalha. É professor, pesquisador e artista. Formado em Cinema (ECA-USP), é mestre e doutor em Comunicação e Semiótica (PUC-SP). Lançou dois álbuns, Capitão Nemo no Forró de Todos os Santos (1999) e Popup - Pop é o contrário de poP (2012), e três livros, Sinestesia, Arte e Tecnologia (2002) e O primado da percepção e suas consequências no ambiente midático (2017), e "Redesejo" (2018). Possui artigos publicados em vários países e tem trabalhos como artista em diversos suportes. É professor do programa de estudos pós-graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital da PUC-SP. 

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Publiée

2019-05-12

Comment citer

Basbaum, S. R. (2019). Cientifizando McLuhan: predicados do acoplamento homem-máquina, a hipótese do tríplice isomorfismo e suas consequências estéticas. ARS (São Paulo), 17(35), 79-91. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2019.152532