The Tensions between Form and Existence: the Transits of Tropicália and Tropicalism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2025.233236Keywords:
Tropicália, Hélio Oiticica, Caetano Veloso, TropicalismAbstract
The article discusses the Brazilian cultural movement of the 1960s, which united visual
arts, music, theater, and cinema. Originated in the environmental work “Tropicália” by Hélio
Oiticica, the term was expanded by Caetano Veloso to describe a critical and multifaceted
aesthetic. This movement confronted the contradictions of modernization, proposing
a cultural synthesis that mixed the popular and the scholar, the artisanal and the industrial. Marked by the inclusion of the body, participatory relationship and social criticism, it challenged artistic and ideological boundaries, exposing the complexities and contradictions of Brazilian identity.
Downloads
References
BASUALDO, Carlos. Vanguarda, cultura popular e indústria cultural no Brasil. In: BASUALDO, Carlos (Org.). Tropicália: uma revolução na cultura brasileira [1967-72]. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
CÍCERO, Antônio. O tropicalismo e a MPB. In: CÍCERO, Antônio. Finalidades sem fim: ensaios sobre poesia e arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. pp. 54-72.
CORRÊA, Zé Celso Martinez. Longe do trópico despótico. In: CORRÊA, Zé Celso Martinez. Primeiro ato: cadernos, depoimentos, entrevistas (1958-1974). São Paulo: Editora 34, 1998.
FAVARETTO, Celso. Tropicália: alegoria, alegria. São Paulo: Ateliê Editorial, 1995.
FIGUEIREDO, Luciano (Org.). Lygia Clark, Hélio Oiticica: cartas; 1964-1974. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.
NAVES, Rodrigo. Um azar histórico: desencontros entre moderno e contemporâneo na arte brasileira. Novos Estudos, São Paulo, v. 3, n. 64, p. 5-21, 2002.
OITICICA, Hélio. Brasil diarreia. In: Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 1996a.
OITICICA, Hélio. Programa Ambiental. In: Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Centro de Arte Hélio Oiticica, 1996b.
OITICICA, Hélio. A trama da terra que treme. In: BASUALDO, Carlos (Org.). Tropicália: uma revolução na cultura brasileira [1967-72]. São Paulo: Cosac Naify, 2007. pp. 254.
OITICICA, Hélio. Tropicália e parangolés – Entrevista a Mario Barata, 1967. In: OITICICA FILHO, César; VIEIRA, Ingrid (Orgs.). Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009a.
OITICICA, Hélio. Sobre a retrospectiva na Whitechapel Gallery – Entrevista a Guy Brett, 1960. In: OITICICA FILHO, César; VIEIRA, Ingrid (Orgs.). Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009b.
RAMOS, Nuno. No palácio de Moebius. Piauí, Rio de Janeiro, ed. 86, novembro de 2013. pp. 70-78.
SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: SCHWARZ, Roberto. O Pai de Família e Outros Estudos. São Paulo: Paz e Terra, 1992. pp. 61-92.
SÜSSEKIND, Flora. Coro, contrários, massa: a experiência tropicalista e o Brasil de fins dos anos 60. In: BASUALDO, Carlos (Org.). Tropicália: uma revolução na cultura brasileira [1967-72]. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
TATIT, Luiz. A triagem e a mistura. In: TATIT, Luiz. O século da canção. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004. pp. 91-110.
VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
VELOSO, Caetano. Diferentemente dos americanos do norte. In: VELOSO, Caetano. O mundo não é chato. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
WISNIK, José Miguel. Sem Receita – ensaios e canções. São Paulo: Publifolha, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guilherme Wisnik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.
