Educational Curatorship of Visual Arts: Building Parameters for the Final Years of Middle and High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.178925

Keywords:

Educational Curatorship, Art Education, Visual Arts in Basic Education, Educational Material

Abstract

This article discusses the educational curatorship of visual arts based on the analysis of a cyclical process of creation, application in the classroom and evaluation of the educational material Violência & heroísmo. Produced and tested within the scope of the teaching, research, and extension project “Mediação da experiência estética na escola”, from the Universidade do Estado de Minas Gerais, this material is based on a series of conceptual and methodological premises that seek to integrate aesthetic and ethical education. Considering the experience acquired in the project and references found in the literature on art education, eight parameters are proposed for educational curatorship focused on middle school, which includes 6th to 9th grades, and high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rachel de Sousa Vianna, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Rachel de Sousa Vianna é professora da Escola Guignard e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG. Idealizadora e coordenadora do projeto “Mediação da Experiência Estética na Escola” e líder do Grupo de Pesquisa “Mediação em Arte e Cultura: teorias e métodos”. Desenvolve pesquisas e projetos nas áreas de mediação cultural, educação do ambiente construído e educação do patrimônio. Doutora em Educação
    pela USP e mestre em Arte-Educação pela Universidade do Texas, realizou pós-doutoramento na Universidade Federal de Minas Gerais.

  • Bernardo Jefferson de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

    Bernardo Jefferson de Oliveira é Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Docente dos Programas Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social e do Mestrado Profissional PROMESTRE, ambos da UFMG. Foi diretor do museu Espaço do Conhecimento UFMG e bolsista produtividade do CNPq (1D). Tem experiência na área de história da educação, história da ciência, filosofia da técnica, museus de ciência e imaginário científico. Doutor em Filosofia pela UFMG, com estágio doutoral na Harvard University, realizou pós-doutoramento no MIT e na Universidade de Sorbonne.

References

AGUIRRE, Imanol. Imaginando um futuro para a educação artística. In TOURINHO, Irene;MARTINS, Raimundo (orgs.). Educação para a cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria, RS: UFSM, 2009, p. 157-188.

ARNHEIM, Rudolph. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. 1 ed. 1954. Berkeley and Los Angeles (CA): University of California Press, 1974.

BADER, Barbara et. al. Conception d’activités éducatives en ee-dd et formation initiale et continue d’enseignantes et d’enseignants du primaire et du secondaire. Disponível em: https://www.cle-sciences-dd.fse.ulaval.ca/fichiers/site_cle_sciences_v4/modules/document_section_fichier/fichier__2092c4f931fa__prezi_CLE-EEDD_MEES.compressed.pdf. Acesso em: 2 jun. 2023.

BALLO, Guido. The Critical Eye: A New Approach to Art Appreciation. London: Heinemann, 1969.

BARBOSA, Ana Mae. As mutações do conceito e da prática. In BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 3 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

CHARMAN, Helen. Uncovering Professionalism in the Art Museum: An Exploration of Key Characteristics of the Working Lives of Education Curators at Tate Modern. Tate Papers, n. 3, Spring 2005.

CHIODETTO, Eder. Curadoria em fotografia: da pesquisa à exposição [livro eletrônico]. São Paulo: Prata Design, 2013. Disponível em: < https://fotoeditorial.com/produto/curadoria-em-fotografia-da-pesquisa-a-exposicao/>. Acesso em: 4 jun.. 2023.

DAYRELL, Juarez. Juventude, produção cultural e a escola. Caderno do Professor, Belo Horizonte, n. 9, 2002.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DONDIS, Donis A. A Primer of Visual Literacy. Cambridge, MA; London: The MIT Press, 1984.

EFLAND, Arthur. Art and Cognition: Integrating the Visual Arts in the Curriculum. New York: Teachers College Press; Reston (VA): NAEA, 2002.

FRANZ, Teresinha. Educação para uma compreensão crítica da arte. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2003.

FRANZ, Teresinha. Os estudantes e a compreensão crítica da arte. Imaginar, n. 49, jan. 2008, p. 4-11. Disponível em: <https://www.academia.edu/28130408/Os_estudantes_e_a_compreens%C3%A3o_cr%C3%ADtica_da_arte>. Acesso em: 4 jun. 2023.t. 2011.

GEAHIGAN, George. Art Criticism: From Theory to Practice. In WOLFF, Tom; GEAHIGAN, George. Art Criticism and Education. Urbana and Chicago: University of Illinois, 1997, p. 123-278.

GURAN, Milton. Curadoria: expressão e função social. Studium, Campinas, n. 32, p. 90-93, inverno 2011.

HERKENHOFF, Paulo. Bienal 1998: princípios e processos. Marcelina, São Paulo, ano 1, v.1, p. 20-36, 2008.

HILLESHEIM, Giovana; SILVA, Maria Cristina; MAKOWIEKY, Sandra. Ensino de arte: um olhar para os espelhos retrovisores. Revista Ars, São Paulo, v. 11, n. 21, jun 2013, p. 62-79.

HONORATO, Cayo. Expondo a mediação educacional: questões sobre educação, arte contemporânea e política. Revista Ars, São Paulo, v. 5, n. 9, jan. 2007, p. 116-127.

IACONA, Joseph. Teaching with Contemporary Art: Keep it Real, Keep it Relevant. Art 21 Magazine, n.p., nov/dez 2017. Disponível em . Acesso em: 2 jun. 2023.

KÁRPÁTI, Andrea; SCHÖNAU, Diederik. The Common European Framework of Reference for Visual Literacy: Looking for the Bigger Picture’; Renaming the Framework: Common European Framework of Reference for Visual Competency. International Journal of Education Through Art, Bristol, v. 15, n. 1, 2019, p. 3-14, p. 95-100.

LANIER, Vicent. Devolvendo arte à arte-educação. In BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-educação: Leitura no subsolo. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1999, p. 43-55.

MARTINS, Mírian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos da cultura. 2 ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. Rio de Janeiro: Campus, 1983.

PAGE, Thomas. Panmela Castro: Brazil’s graffiti queen, delivering justice through the nozzle of a paint can. CNN, 5th March 2017. Disponível em: . Acesso em: 2 jun. 2023.

PARSONS, Michael. Compreender a arte: um ato de cognição verbal e visual. Disponível em: <https://xdocz.com.br/doc/arte-design-e-interdiciplinaridade-uma-nova-proposta-de-ensino-das-artes-no-ensino-medio-987jg05q5e8z > Acesso em: 4 jun 2023.

PREBLE, Duane; PREBLE, Sarah. Artforms. New York: Harper and Row, 1989.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANGEL, Valeska; FRANZ, Teresinha. Um instrumento de mediação para uma compreensão crítica da arte: Guernica (re)visitada. Invisibilidade: Revista da Rede Ibero Americana de Educação Artística, Beja, Portugal, n. 0, 2009, p. 73-85.

SCOVINO, Felipe. Anotações e dilemas de um curador no Brasil. Revista Ars, São Paulo, v. 19, n. 33, ago. 2018, p. 29-41.

TAYLOR, Joshua. Learning to Look: A Handbook for the Visual Arts. (1 ed. 1957). Chicago: The University of Chicago, 1981.

TEJO, Cristiana. Não se nasce curador, torna-se curador. In RAMOS, Alexandre Dias. (Org.). Sobre o ofício do curador. Porto Alegre: Zouk, 2010, p. 149-163.

VELLA, Raphael. Curating as a Dialogue-Based Strategy in Art Education. International Journal of Education Through Art, Bristol, v. 14, n. 3, 2018, p. 293-303.

VIANNA, Rachel. Development of Visual Perception and the Role of ‘Visual Concepts’ in Critical Studies. International Journal of Education through Art, Bristol, v. 5, n. 1, 2009, p. 23-35.

YENAWINE, Philip. Jump Starting Visual Literacy: Thoughts on Image Selection. Art Education, Reston, v. 56, n. 1, p. 6-12, jan. 2003. Disponível em: . Acesso em 2 jun. 2023.

Published

2023-08-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Vianna, R. de S., & Oliveira, B. J. de. (2023). Educational Curatorship of Visual Arts: Building Parameters for the Final Years of Middle and High School. ARS, 21(48), 301-350. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2023.178925