The Education of Suspiciousness: Antonio Candido and Academic Literary Criticism (1961-1970)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v19i19p13-34Palavras-chave:
Antonio Candido, Intellectual history, Brazilian literay criticism, São Paulo School of Sociology, Florestan FernandesResumo
This paper examines the institutionaltrajectory and the formative influence of Antonio
Candido in the period between 1961 and 1970,
when he became the main teacher, supervisor, and
mentor of the Literary Theory and Compared Lite-
rature course at the University of São Paulo (USP).
In particular, it describes in detail the major cha-
racteristics of the organizational structure and dy-
namics of the course and seeks to make evident its
importance to the consolidation of the professional
identity and recognition achieved by Candido in
the field of contemporary literary criticism. In the
end, Candido’s model of professional performance
is compared to the initiatives of the sociologist Flo-
restan Fernades Chair of Sociology I at FFCL/USP
from 1954 on.
Downloads
Downloads
Publicado
2010-03-30
Edição
Seção
Artigos e Ensaios
Licença
Autorizo a Cadernos de Campo - Revista dos Alunos de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo (PPGAS-USP) a publicar o trabalho (Artigo, Ensaio, Resenha, Tradução, Entrevista, Arte ou Informe) de minha autoria/responsabilidade assim como me responsabilizo pelo uso das imagens, caso seja aceito para a publicação.
Eu concordo a presente declaração como expressão absoluta da verdade, também me responsabilizo integralmente, em meu nome e de eventuais co-autores, pelo material apresentado.
Atesto o ineditismo do trabalho enviado.
Como Citar
Ramassote, R. M. (2010). The Education of Suspiciousness: Antonio Candido and Academic Literary Criticism (1961-1970). Cadernos De Campo (São Paulo - 1991), 19(19), 13-34. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v19i19p13-34