Gal, a fatal: musical tropicalism and Gal Costa's creative gesture
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i31p65-80Keywords:
Popular Brazilian Music, Musical Tropicalism, Tropicalism, Performance, AuthoralityAbstract
This article presents a new approach to facts related to the tropicalist movement, in order to reflect on the role of Gal Costa in the history of the theme and on the meanings of her singing for a Brazilian music critic. This is done through a research in major newspaper for her interviews, as well as documentaries and television programs. Throughout the article, the official history of this avant-garde movement and the critical tradition that refers to the theme were investigated, with the aim of understanding the place occupied by Gal in debates involving musical tropicalism. Not only that, the article reflects on concepts such as authorality, composition, corporeality used as scenic discourse, among others that reside at the intersections between music and literature.
Downloads
References
Rio de Janeiro, 4 de dezembro de 1969. Caderno B, p.8.
COSTA, Gal. [Entrevista concedida a] MARIA, Léa. Meu nome é Gal e não vim fazer desfile. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 29 de maio de 1970. Caderno B, p.5.
DUARTE, P. O Livro do Disco: Tropicália ou Panis et Circenses. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018.
FAVARETTO, Celso. Tropicália alegoria, alegria. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
JARDIM, Eduardo. Tudo em volta está deserto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.
O NOME dela é Gal. Série documental. Direção de Dandara Ferreira. Brasil: 2017.
GONÇALVES, Marcos; HOLLANDA, Heloisa B. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
MACHADO, Regina. Da intenção ao gesto interpretativo: análise semiótica do canto popular brasileiro. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo: 2012.
NAVES, S. Da Bossa Nova à Tropicália. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
NAVES, Santuza. Canção Popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
NOLETO, Rafael da Silva. Eu sou uma fruta gogóia, eu sou uma moça: Gal Costa e o Tropicalismo no feminino. In: Per musi. nº 30, 2014.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.
PORTELA, Juvenal. Um disco de baianos para todos. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 5 de julho de 1967. Caderno B, p.2.
RIBEIRO, Ana Paula Goulart. A mídia e o lugar da história. In: HERSCHMANN, Micael; PEREIRA, Carlos A. (orgs). Mídia, Memória e Celebridades. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005. P.105-129.
TERRON, Paulo. Ocupação Jards Macalé – Revendo amigos. Itaú Cultural. 2014. Disponível em: < https://www.itaucultural.org.br/ocupacao/jards-macale/revendo-amigos/>. Acesso em: 22 de março de 2021.
TV Globo. Conversa com Bial: Gal Costa. 19 de fevereiro de 2021. (43min).
VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
VIANA, Hilton. Show da Gal. Diário da Noite. São Paulo, 28 de novembro de 1969. Segundo Caderno, p.6.
COSTA, Gal. [Entrevista concedida a] MARIA, Léa. Meu nome é Gal e não vim fazer desfile. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 29 de maio de 1970. Caderno B, p.5.
DUARTE, P. O Livro do Disco: Tropicália ou Panis et Circenses. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018.
FAVARETTO, Celso. Tropicália alegoria, alegria. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
JARDIM, Eduardo. Tudo em volta está deserto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2017.
O NOME dela é Gal. Série documental. Direção de Dandara Ferreira. Brasil: 2017.
GONÇALVES, Marcos; HOLLANDA, Heloisa B. Cultura e participação nos anos 60. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.
MACHADO, Regina. Da intenção ao gesto interpretativo: análise semiótica do canto popular brasileiro. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. São Paulo: 2012.
NAVES, S. Da Bossa Nova à Tropicália. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
NAVES, Santuza. Canção Popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
NOLETO, Rafael da Silva. Eu sou uma fruta gogóia, eu sou uma moça: Gal Costa e o Tropicalismo no feminino. In: Per musi. nº 30, 2014.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.
PORTELA, Juvenal. Um disco de baianos para todos. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 5 de julho de 1967. Caderno B, p.2.
RIBEIRO, Ana Paula Goulart. A mídia e o lugar da história. In: HERSCHMANN, Micael; PEREIRA, Carlos A. (orgs). Mídia, Memória e Celebridades. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005. P.105-129.
TERRON, Paulo. Ocupação Jards Macalé – Revendo amigos. Itaú Cultural. 2014. Disponível em: < https://www.itaucultural.org.br/ocupacao/jards-macale/revendo-amigos/>. Acesso em: 22 de março de 2021.
TV Globo. Conversa com Bial: Gal Costa. 19 de fevereiro de 2021. (43min).
VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
VIANA, Hilton. Show da Gal. Diário da Noite. São Paulo, 28 de novembro de 1969. Segundo Caderno, p.6.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Taissa Maia Amorim Cordeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).