A perverse ascesis: a barthesian reading of Lori Lamby’s Pink Notebook (1990), by Hilda Hist

Authors

  • Flávia Herédia Miotto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p276-306

Keywords:

Hilda Hilst, Roland Barthes, Text of jouissance, Reception, Reader

Abstract

This article proposes a reading of Lori Lamby’s Pink Notebook (1990), through the notions of text of pleasure and text of jouissance, present in the work The pleasure of the text (1973), by Roland Barthes. The main hypothesis worked on here, reinforced by the critical fortune of Hilst (Rosenfeld, Muzart, Moraes, Pécora, Hansen, Silva, among others) is that the Hilst work in question can be read as a text of jouissance, since it produces a rift, a rupture, a transgression in relation to the social order. There is also, in this article, a proposal for reading the work in question as a text of pleasure. In addition to these reading propositions, a discussion about the figure of the reader and his role in the attribution of meanings to the literary text is carried out and, for this purpose, authors such as Barthes, Perrone-Moisés and Culler are summoned to the debate. Finally, the article analyzes some appreciations about Lori Lamby’s Pink Notebook (1990) carried out on sites such as Amazon and Goodreads, in order to observe the current reception of this work by “ordinary” readers. This article, therefore, in line with the so-called “Crossings of criticism in Latin America” intends to explore the echoes of Barthesian texts in Latin American literary works and in their receptions, contributing to the studies of Barthes and Hilst in Brazil, revisiting their texts, and provoking new (and plural) readings around these productions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Flávia Herédia Miotto, Universidade de São Paulo

    Mestra pelo programa Letras Estrangeiras e Tradução na Universidade de São Paulo, sob a supervisão da Profª Drª Claudia Amigo Pino. Graduada em Letras (Bacharelado -Português/ Francês e Licenciatura -Português/Francês) pela Universidade de São Paulo.

References

ABREU, Caio Fernando. A festa erótica de HH. In: HILST, HILDA. Pornô chic. São Paulo: Globo, 2014. p. 256–264.

AZEVEDO FILHO, Deneval S. Holocausto das fadas: a trilogia obscena e o Carmelo Poético de Hilda Hilst. 1996. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) – Programa dePós- Graduação em História e Teoria Literária, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

BARTHES, Roland. (1973). Le plaisir du texte. In: . Oeuvres complètes, t. IV. Paris: Éditions du Seuil, 2002a. p. 217-267.

BARTHES, Roland. (1971). Sade, Fourier e Loyola. Tradução: Mario Laranjeira; revisão da tradução: Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, Roland. (1964). A metáfora do olho. 3. ed. Tradução: Samuel Titan Jr. In: História do olho. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

BATAILLE, Georges. História do olho. Tradução: Glória Correia Ramos. São Paulo: Escrita, 1981.

BATAILLE, Georges. O erotismo. Tradução: Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BEAUVOIR, Simone de. Privilèges. Paris: Gallimard, 1955.

BRANCO, Lúcia C.; BRANDÃO, Ruth, S. In: Literaterras: as bordas do corpo literário. São Paulo: AnnaBlume, 1995.

CULLER, Jonathan. Sobre a desconstrução: teoria e crítica do pós-estruturalismo. Tradução: Patrícia Burrowes. Rio de Janeiro: Record; Rosa dos Tempos, 1982.

DINIZ, Cristiano (org.). Fico besta quando me entendem: entrevistas com Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2013.

DUARTE, Edson. A recepção da literatura de Hilda Hilst. Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 18, p.135-145, jul./ago. 2014. Disponível em: . Acesso em: 01 dez. 2022.

FERNANDES, Bruna K. O. Além do ponto G, o ponto H: a pornocracia como objeto literário de Hilda Hilst. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

HANSEN, João Adolfo; PÉCORA, Alcir. Tu, minha anta, HH. In: HILST, HILDA. Pornô chic. São Paulo: Globo, 2014. p. 252-256.

HILST, Hilda. Pornô chic. São Paulo: Globo, 2014

HILST, Hilda. O caderno rosa de Lori Lamby. São Paulo: Massao Ohno, 1990.

HILST, Hilda. (1990). O caderno rosa de Lori Lamby. In: . Da poesia: obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 103-153.

MICHAELIS: Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos LTDA, 2015. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/. Acesso em: 25 maio.2023.

MORAES, Eliane R. Da medida estilhaçada. Cadernos de Literatura Brasileira: Hilda Hilst, São Paulo, n. 8, p. 114-126, out. de 1999.

MORAES, Eliane R. Prosa degenerada. In: HILST, Hilda. Pornô chic. São Paulo: Globo, 2014. p. 264-270.

MUZART, Zahidé L. Notas marginais sobre o erotismo em O caderno rosa de Lori Lamby. Travessia, Florianópolis, n. 22, 1991.

PÉCORA, Alcir. Nota de apresentação. In: HILST, Hilda. Com os meus olhos de cão. São Paulo: Globo, 2005. p. 5-10.

PÉCORA, Alcir. Cinco pistas para a prosa de ficção de Hilda Hilst. In: HILST, HILDA. Da prosa: obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 407-419.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Lição de casa. In: BARTHES, Roland. Aula. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2013. p. 22-46.

PURCENO, Sonia. “Ensaio de leitura”. In: PÉCORA, Alcir (org.). Por que ler Hilda Hilst. São Paulo: Globo, 2010.

RIMBAUD, Arthur. Une saison en enfer. Paris: Gallimard, 1999.

ROSENFELD, Anatol. Poeta, narradora, dramaturga (1970). Disponível em:

<https://www.angelfire.com/ri/casadosol/criticaar.html>. Acesso em: 10 fev. 2022.

SILVA, Natália M. Úmido de cio e inocência: o pornográfico manipulado em Hilda Hilst. Dissertação (Mestrado Estudos Literários) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Tangará da Serra, 2020. Disponível em:

<http://portal.unemat.br/media/files/PPGEL/Teses%20e%20disserta%C3%A7%C3%B5es/Di ssertacao_final-Natalia%20Marques%20da%20Silva.pdf>. Acesso em: 11 dez. 2022.

WERNECK, Humberto. Hilda se despede da seriedade. In: HILST, Hilda. Pornô chic. São Paulo: Globo, 2014. p. 244-252.

Published

2023-08-02

How to Cite

Miotto, F. H. (2023). A perverse ascesis: a barthesian reading of Lori Lamby’s Pink Notebook (1990), by Hilda Hist. Revista Criação & Crítica, 35, 276-306. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i35p276-306