Critic Turnaround: Letter Written by a Literary Historiography Student Justifying Her Refusal in Reading a Novel
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i36p78-98Keywords:
Racism, Sexism, Literary Studies, UniversityAbstract
The article presents a letter written by a student in the Literary Historiography course at the Escola de Letras at Unirio, who refused to continue reading a novel that was unbearable for her. Engaging with the student's approach to the novel, the article serves as a response to the letter, raising questions and interrogations about my own academic and pedagogical practices. It reflects on how we deal with totalizing representations in theoretical frameworks that are still associated with racism and sexism. It develops a discussion on violence in the academic environment, presenting what could be defined as a disruptive proposal for a literature undergraduate program, considering the expansion of contemporary literary and artistic forms and the complex tension that permeates existence within public universities.
Downloads
References
AHMED, S. Viver uma vida feminista. Tradução de Jamille Pinheiro, Sheyla Miranda, Mariana Ruggieri. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
BLUMENBERG, H. Teoria da Não Conceitualidade. Tradução de Luiz Costa Lima. Belo Horizonte: UFMG, 2013.
CASTRO, E. V. Metafísicas Canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
DAFLON, C. Meu país é um corpo que dói. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2022.
DESPRET, V. Um brinde aos mortos: histórias daqueles que ficam. São Paulo: n-1 edições, 2023.
DELEUZE, G. “Michel Tournier e o mundo sem outrem”. Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FELTRAN, G. de S. "O valor dos pobres: a aposta no dinheiro como mediação para o conflito social contemporâneo". CADERNO CRH, Salvador, v. 27, n. 72, p. 495-512, Set./Dez. 2014.
FIGUEIREDO, I. Cadernos de Memórias Coloniais. São Paulo: Todavia, 2018.
GARRAMUÑO, F. "La literatura en un campo expansivo: y la indisciplina del comparatismo". Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, v. 1, n. 2, p. 101-111, p. 2009.
HAIDER, A. Armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo: Veneta, 2019.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
NASCIMENTO, t. Leve sua culpa branca pra terapia. São Paulo: n-1 edições, 2020. Racismo visual/ sadismo racial: quando (?) nossas mortes importam. São Paulo: n-1 edições, 2020a.
NASCIMENTO, t. "da palavra queerlombo ao cuíerlombo da palavra | palavra, preta!." https://palavrapreta.wordpress.com/2018/03/12/cuierlombismo/.
NOBLES, W. de. "Sakhu Sheti: retomando e reapropriando um foco psicológico afroncentrado". In: Elisa Larkin Nascimento (org). Afrocentricidade. Uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 277-297.
SELIGMANN-SILVA, M. "Compaixão animal". Aletria. Revista de Estudos de Literatura. 21(3), 39–51.
STRATHERN, M. O efeito etnográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
STRATHERN, M. Parentesco, direito e o inesperado: parentes são uma surpresa. Tradução Stella Zagatto Paterniani. São Paulo: Unesp, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).