To narrate is to articulate lost time and space: gender violence and trauma in Troubling Love by Elena Ferrante

Authors

  • Tatianne Santos Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Lia Aguirre Silveira da Rosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Karla Julliana da Silva Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Helena Pillar Kessler Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Ana Paula Bellochio Thones Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i27p264-284

Keywords:

Gender violence, Trauma, Sexual abuse, Elena Ferrante, Troubling Love, Psychoanalysis

Abstract

In the present article, we aim to put on view how the novel Troubling Love, by Elena Ferrante, is impinged by a sexual abuse that affects the relationship of a daughter and her mother. To the extent that it conveys gender violence, this happening presents itself as a cultural blind spot, shaping itself as traumatic. By the end of the book, after reconstructing the story of her mother, it is possible for the narrator, Delia, to remember the abuse she suffered as a child, signifying episodes of her past that manifested themselves as a malaise. The 'troubling' in the title, which epitomises the mother-daughter relationship, permeates the plot resonating the troubling of the violence only unveiled by the end of the novel. Our theoretical take is supported by the considerations of Shoshana Felman on literature, testimony and cultural trauma. With the intent to link trauma and gender violence, we revisit Sigmund Freud's perspective on the theme, as well as the contemporary discussions, through Cathy Caruth and Gayle Rubin. Thus, we argue that Elena Ferrante's novel allows to a breaking through in the possibilities of narrating sexual abuse and gender violence traumas, as cultural blind spots.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tatianne Santos Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

    Psicóloga, psicanalista, mestre em Psicanálise: Clínica e Cultura (UFRGS), doutoranda em Estudos Literários (UFS). Membro do Centro Internacional e Multidisciplinar de Estudos Épicos (CIMEEP).

  • Lia Aguirre Silveira da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

    Psicóloga, psicanalista, membro do NUPPEC (Núcleo de pesquisa em Psicanálise, Educação e Cultura).

  • Karla Julliana da Silva Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

    Psicóloga, psicanalista, mestre em Psicanálise: Clínica e Cultura (UFRGS), em especialização em Atendimento Clínico -ênfase em Psicanálise (UFRGS).

  • Helena Pillar Kessler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

    Psicóloga, psicanalista, doutoranda em Psicologia Social e Institucional (UFRGS), mestre em Psicanálise: Clínica e Cultura (UFRGS).

  • Ana Paula Bellochio Thones, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

    Psicóloga, psicanalista, doutora em Educação pela UFRGS, membro do NUPPEC (Núcleo de pesquisa em Psicanálise, Educação e Cultura)

References

ALMADA, S. Garotas mortas. São Paulo: Todavia, 2018.

BORDO, S. “O corpo e a reprodução da feminilidade: uma apropriação feminista de Foucault”. In: BORDO, Susan e JAGGAR, Alison (Org.). Gênero, corpo e conhecimento. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1997.

BROWN, L. “Not outside the range: one feminist perspective on psychic trauma”. In: CARUTH, Cathy (Org.) Trauma: explorations in memory. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, p. 100-112, 1995.

CARUTH, C. “Introduction”. In: CARUTH, Cathy (Org.) Trauma: explorations in memory. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, p. 3-12, 1995.

COSTA, A. Litorais da psicanálise. São Paulo: Escuta, 2015.

FELMAN, S. “Educação e crise, ou as vicissitudes do ensino”. In: NESTROVSKI, A; SELIGMANN-SILVA, M. (Orgs.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, p. 13-71, 2000.

FELMAN, S. (2014). O inconsciente jurídico: julgamentos e traumas no século XX. São Paulo: EDIPRO, 2014.

FERRANTE, E. Frantumaglia: os caminhos de uma escritora. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017.

FERRANTE, E. Um amor incômodo. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017.

FREUD, S. “Conferência XVIII: Fixação em traumas – o inconsciente”. In: FREUD, S. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira, v. XVI. Rio de Janeiro: Imago, p. 281-292, 1996. (Trabalho originalmente publicado em 1917).

FREUD, S. “Além do princípio do prazer”. In: FREUD, S. Obras completas, v. 14. São Paulo: Companhia das Letras, p. 328-376, 2010. (Trabalho originalmente publicado em 1920).

FOLHA INFORMATIVA: VIOLÊNCIA CONTRA AS MULHERES. Opas/OMS Brasil Organização Pan-Americana de Saúde/ Organização Mundial de Saúde, 2017. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5669:folha-informativa-violencia-contra-as-mulheres&Itemid=820. Acesso em 28 de jun. de 2020.

GAGNEBIN, J. M. “Escrita, morte, transmissão”. In: SCOTTI, S. S.; BERGAMASCHI, R. D. B. L; GUIMARÃES, B.; VARGAS, R. F. S. V.; COSTA, A. (Orgs.). Escrita e psicanálise II. Curitiba: Editora CRV, p. 133-144, 2010.

MANZOLINI, N. “Telling the abuse: a feminist-psychoanalytic reading of gender violence, repressed memory, and female subjectivity in Elena Ferrante’s Troubling Love”. In: BULLARO, G. R.; LOVE, S. V. The works of Elena Ferrante: reconfiguring the margins. New York: Italian and Italian American Studies, 2016.

MORAES, E. R. “A escritora genial”. Quatro Cinco Um: A revista dos livros, São Paulo, 01 de mai. de 2017. Disponível em: https://www.quatrocincoum.com.br/br/resenhas/l/a-escritora--genial. Acesso em 28 de jun. de 2020.

POLL, M. M.; ALVES, F. O.; PERRONE, C. M. “Violência de gênero: uma discussão sob a perspectiva do trauma cultural”. Interação em psicologia, v. 22, n. 2, 2018.

RICH, A. On lies, secrets and silence: selected prose. New York: W. W. Norton & Company, 1995.

ROGARTIS, T. Elena Ferrante. Parole Chiave. Roma: Edizioni e/o, 2018.

RUBIN, G. “O tráfico de mulheres”. IN: RUBIN, G. Políticas do sexo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

SHOWALTER, E. “A crítica feminista no território selvagem”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

WOODS, J. “Women in the verge”. The New Yorker, New York, 21 de jan. de 2013. Disponível em: https://www.newyorker.com/magazine/2013/01/21/women-on-the-verge. Acesso em 28 de jun. de 2020.

Published

2020-11-11

How to Cite

Dantas, T. S., Rosa, L. A. S. da, Sousa, K. J. da S., Kessler, H. P., & Thones, A. P. B. (2020). To narrate is to articulate lost time and space: gender violence and trauma in Troubling Love by Elena Ferrante. Revista Criação & Crítica, 27, 264-284. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i27p264-284