Memes and the deselitization of access to literature: An analysis of the page @funkeiroscults

Authors

  • Daniela Fátima Dal Pozzo Universidade de Caxias do Sul
  • Gabriela Valer Picancio Sem registro de afiliação
  • Márcio Miranda Alves Universidade de Caxias do Sul https://orcid.org/0000-0001-6455-7332

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.208301

Keywords:

Mídias Sociais. Memes. Literatura. Democratização. @funkeiroscult.

Abstract

This article seeks to investigate the relationship between Instagram and literature, in order to analyze how prose and poetry are "memefied" in this social network, specifically published on the @funkeiroscult page, and to verify how peripheral Brazilian communities contribute to combat the belief that literature is only intended for the elite.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriela Valer Picancio, Sem registro de afiliação

    Mestre em Letras e Cultura pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Especialista em Neurociências Aplicadas à Aprendizagem e à Linguagem (UCS). Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade de Caxias do Sul (UCS), com extensão pela Universidad Autónoma de Madrid, Espanha. Realiza pesquisas na área de Teoria da Arte - sistema, mercado, globalização e suas relações com grupos sociais - e em neuroestética - arte, empatia e cognição. 

  • Márcio Miranda Alves, Universidade de Caxias do Sul

    Doutor em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (USP). Coordenador do Programa de Pós-graduação em Letras e Cultura da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Editor da revista Antares: Letras e Humanidades.

References

AMAURI FILHO. Saiba mais da família “X-Metal” da Oakley, berço dos modelos Romeo, Mars e Juliet. Kondzilla, 2019. Disponível em: https://kondzilla.com/m/saiba-mais-da-familia-x-metal-da-oakley-berco-dos-modelos-romeo-mars-e-juliet. Acesso em: 23 jul. 2020.

BAGNO, Marcos. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1999.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 165-196.

BOLTER, Jay David. The digital plenitude: the decline of elite culture and the rise of new media. London: MIT Press, 2019.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. 2.ed. São Paulo: EDUSP, 1998.

CAVALCANTE, Mônica M.; OLIVEIRA, Rafael L de. O recurso aos memes em diferentes padrões de gêneros à luz da Linguística Textual. In: Desenredo, 15(1): 8-23, jan./abr. 2019.

CHAUI, Marilena de Souza. Cultura e democracia. In: Crítica y emancipación: Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, 1: 53-76, 2008. Disponível em:

http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/secret/CyE/cye3S2a.pdf. Acesso em: 15 out. 2019.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Belo Horizonte: Itatiaia, 2001.

FERREIRA, Gabriela. A página Funkeiros Cults mostra que tem funkeiro que curte literatura. Kondzilla, Brasil. 2020. Disponível em: https://kondzilla.com/m/a-pagina-funkeiros-cults-mostra-que-tem-funkeiro-que-curte-literatura. Acesso em: 3 ago. 2021.

FUNKEIROS CULTS OFICIAL (Brasil). 2020. Instagram: @funkeiroscults. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CCs-6NDH-sv/. Acesso em: 3 jul. 2021.

LUCCHESI, Dante. Norma Linguística e realidade social. In: BAGNO, Marcos. Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 57-83.

MEYER, Marlyse. Folhetim: uma história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

OLIVEIRA, Bárbara Caroline de; SANTOS, Marcelo Souza; SOUZA DIAS, Romar. Língua-cultura: teorias e implicações para o ensino de línguas. In: Revista Metáfora Educacional, Feira de Santana (Bahia), 15: 96-109, 2013

SOUSA, Fábio D’abadia; FONSECA, Pedro Carlos Louzada. Literatura e fotografia: anseio pela apreensão do instante. In: Signótica, 20: 150-174, 2008.

SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Cambridge: Massachusetts Institute of Technolog, 2014.

WIGGINS, Bradley. The Discursive Power of Memes in Digital Culture: ideology, semiotics, and intertextuality. Nova York: Routledge, 2019

WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 7-67.

Published

2023-12-18

Issue

Section

Dossiê n. 31: Literatura, educação literária e formação do leitor

How to Cite

Dal Pozzo, D. F., Picancio, G. V., & Alves, M. M. (2023). Memes and the deselitization of access to literature: An analysis of the page @funkeiroscults. Revista Crioula, 31, 239-261. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.208301