Literary education

knowledge field, places, res/existence

Authors

  • Vanderleia Northern Paraná's State University

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.216708

Keywords:

Literary Education; Initial Teacher Education; Supervised Practice; Curriculum of Degrees in Letters

Abstract

Taking as start point the literary education field and its relevance for human formation, some reflexions about initial teacher education are showed, considering the impact of prescripted documents about the place occupied by the literature. It is understood that they contribute to a certain vanishing of the literatry text,  which results in the necessity of permanent defense of its  institutional presence in the educational space.

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Author Biography

  • Vanderleia, Northern Paraná's State University

    Pós-doutorado na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Doutora em Letras, na área de estudos Literários, pela Universidade Estadual de Londrina. Mestre em Literaturas de Língua Portuguesa, pela UNESP-Assis/SP. Especialista em Literatura e o ensino de Literatura, pela UNESP-Assis. Professora Associada do Centro de Letras, Comunicação e Artes, da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP, campus Cornélio Procópio, e líder do grupo de pesquisa CRELIT. Atua como docente do Programa de Pós-Graduação no PROFLETRAS-UENP, na área de Literatura e ensino. Ocupou o cargo de Pro-Reitora de Pesquisa e Pós-graduação na UENP, gestão 2018-2022. Atualmente é Diretora Geral do campus Cornélio Procópio - gestão 2022-2026.Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, principalmente nos seguintes temas: educação literária, literatura brasileira, história e crítica literária, narrativa brasileira contemporânea. ORCiD: https://orcid.org/0000-0001-6784-8274

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Published

2023-12-18

Issue

Section

Dossiê n. 31: Literatura, educação literária e formação do leitor

How to Cite

Literary education: knowledge field, places, res/existence. (2023). Revista Crioula, 31, 124-145. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.216708