New measures of education and educational inequality for the first half of the 20th Century in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-41614943bnpl

Keywords:

Education, Inequality, Gini Index

Abstract

This paper describes the trajectory of educational level and inequality in Brazil in the first half of the 20th century. We combine various sources of historical data, such as the reports of the Ministry of Business of the Empire, the Statistical Yearbooks of Brazil and the Demographic Censuses to construct new educational measures and calculate educational Gini indices between 1900 and 2000 for each region and for Brazil as a whole. Our results show that between 1900 and 1930 the proportion of people with complete primary education in the population remained around 5%, while the share of secondary education was always below 1% and that only 0.3% had higher education complete. Thus, educational inequality remained constant until 1920, declining slowly between 1920 and 1950 and more rapidly thereafter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acemoglu, D., Johnson, S., e Robinson, J. A. 2001. The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation. American Economic Association, 91(5): 1369-1401.
Anazawa, L. S. 2011. Análise da Queda na Participação no Ensino Superior. Universidade de São Paulo: Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Mimeo.
Barro, R. J.; Sala-i-Martin; X. 1992. Convergence. Journal of Political Economy, 100(2): 223-251.
Barros, A. R. 2011. Desigualdades Regionais no Brasil: Natureza, causas, origens e soluções. Rio de Janeiro: Elsevier.
Camps, Enriqueta, e Stanley L. Engerman. 2014. The Impact of Race and Inequality on Human Capital Formation in Latin America during the Nineteenth and Twentieth Centuries. Departament of Economics and Business, Universitat Pompeu Fabra, Economics Working Papers 1436.
Central Intelligence Agency (CIA). 2013. The World Factbook 2013-14. Washington, DC: Central Intelligence Agency.
Colistete, R. P. 2016. O Atraso em Meio à Riqueza: uma história econômica da educação primária em São Paulo, 1835 a 1920. Mimeo.
Cowell, F. A. 2009. Measuring Inequality. LSE Perspectives in Economic Analysis. Oxford, UK: Oxford University Press.
Cutler, D. e Deaton, A.; Lleras-Muney, A. 2006. The Determinants of Mortality. Journal of Economic Perspectives, 20(3): 97-120.
Dabla-Norris, Era, Kalpana Kochhar, Frantisek Ricka, Nujin Suphaphiphat e Evridik Tsounta. 2015. Causes and Consequences of Income Inequality: A Global Perspective. International Monetary Fund, Staff Discussion Note.
De Ferrenti, D., Perry, G. E., Ferreira, F. H. G. e Walton, M. 2004. Inequality in Latin America: Breaking with History? World Bank Latin American and Caribbean Studies; Washington, DC: World Bank.
Directoria Geral de Estatistica. 1875. Relatorio Annexo ao do Miniterio dos Negocios do Imperio, de 1875. Rio de Janeiro: Typographia de Pinto, Brandão e Comp.
Diretoria Geral de Estatística (DGE). Anuário Estatístico do Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 1912-1936.
Ferreira, F. H. G. 2000. Os determinantes da desigualdade de renda no Brasil: Luta de classes ou heterogeneidade educacional? In Desigualdade e pobreza no Brasil, organizado por Ricardo Henriques, 131-158, Rio de Janeiro: IPEA.
Földvári, P., e Van Leeuwen, B. 2014. Educational and Income Inequality in Europe, ca. 1870-2000. Cliometrica, 8(3): 271-300.
Frankema, E. 2009. The Expansion of Mass Education in Twentieth Century Latin America: a Global Comparative Perspective. Journal of Iberian and Latin American Economic History, 27(3): 359-395.
Fundação Sistema Estadual de Análise de Dados (SEADE). 2010. Memória das Estatísticas Demográficas. Disponível em: <http://produtos.seade.gov.br/produtos/500anos/index.php?tip=prir>. Acesso em julho de 2016.
Guizzardi Filho, O., Silva, Z. P. da, e Sidney, I. E. P. 2003. Anuários estatísticos: retratos de diferentes épocas. São Paulo em Perspectiva, 17(3-4): 45-54.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 1938-1962. Anuário Estatístico do Brasil. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2006. Estatísticas do Século XX. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 2012. Trabalho e Rendimento Educação e Deslocamento. Rio de Janeiro: IBGE.
Instituto Nacional de Estatística. 1936-1937. Anuário Estatístico do Brasil. Rio de Janeiro: Tip do Departamento de Estatística de Publicidade.
Kang, T. H. 2010. Instituições, Voz Política e Atraso Educacional no Brasil 1930-1964. Dissertação de Mestrado em Economia, IPE-USP, São Paulo.
Kang, T. H. 2018. Education and Development Projects in Brazil, 1932-2004: a critique. Brazilian Journal of Political Economy, 38(4): 766-780.
Lam, D., e Levison, D. 1991. Declining Inequality in Schooling in Brazil and its Effects on Inequality in Earnings. Journal of Development Economics, 37(1-2): 199-225.
Lam, D., Leibbrandt, M., e Finn, A. 2015. Schooling Inequality, Returns to Schooling, and Earnings Inequality: Evidence from Brazil and South Africa. 10th IZA/World Bank Conference on Employment and Development, Bonn, Germany.
Langoni, C. G. 1973. A Distribuição de Renda e Desenvolvimento Econômico no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Expressão e Cultura.
Lee, J.-W., e Lee, H. 2016. Human Capital in the Long Run. Journal of Development Economics, 122: 147-169.
Leff, N. H. 1972. Desenvolvimento Econômico e Desigualdade Regional: origens do caso brasileiro. Revista Brasileira de Economia, 26(1): 3-21.
Lorel, B. 2008. Assessing Brazilian Educational Inequalities. Revista Brasileira de Economia, 62(1): 32-65.
Lustig, N, Lopez-Calva, L. F., e Ortiz-Juarez, E. 2013. Declining Inequality in Latin America in the 2000s: The Cases of Argentina, Brazil, and Mexico. World Development, 44: 129-141.
Marcílio, M. L. 2005. História da Escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, Instituto Fernand Braudel.
Ministério da Agricultura, Industria e Commercio. Directoria Geral de Estatistica. 1916. Annuario Estatistico do Brazil – 1º Anno (1908-1912). Rio de Janeiro: Typographia, vol. 1.
Musacchio, A., Martinez, A., e Viarengo, M. 2014. Colonial Institutions, Commodity Boom, and the Diffusion of Elementary Education in Brazil, 1889-1930. National Bureau of Economic Research, NBER Working Paper 20029. Disponível em: <http://www.nber.org/papers/w20029>. Acesso em maio de 2016.
Reis, J. G. A, e Barros, R. P. de. 1991. Wage Inequality and the Distribution of Education: a study of the evolution of the regional differences in inequality metropolitan Brazil. Journal of Development Economics, 36(1): 117-143.
Rocha, R., Ferraz, C., e Soares, R. R. 2015. Human Capital Persistence and Development. The Institute for the Study of Labor, Discussion Paper 9101. Disponível em: < http://ftp.iza.org/dp9101.pdf>. Acesso em maio de 2016.
Secretaria D’Estado dos Negocios do Imperio. 3ª Directoria. Secção de Estatística. 1887. Trabalhos da Secção de Estatística Anexxa a 3ª Directoria da Secretaria d’Estado dos Negocios do Imperio, Anno de 1886. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional.
Souto, R. D. 2012. O Anuário Estatístico do Brasil e as informações sobre educação e saúde. Estatística e Sociedade, Porto Alegre, 2: 157-174.
Stoops, N. S. 2006. A Half-Century of Learning: Historical Census Statistics on Educational Attainment in the United States, 1940 to 2000. U. S. Census Bureau, Population Division. Disponível em: <https://www.census.gov/hhes/socdemo/education/data/census/half-century/files/US.pdf>. Acesso em: abr. 2016.
Thomas, V., Wang, Y., e Fan, X. 2001. Measuring education inequality: Gini coefficients of education. World Bank Publications.
Tsounta, E., e Osueke, A. I. 2014. What is Behind Latin America’s Declining Income Inequality? IMF Working Paper WP/14/124.
Van Leeuwen, B., e Leeuwen-Li, J. V. 2015. Educational Inequality Gini Coefficient, http://hdl.handle.net/10622/KORKQW, IISH Dataverse, v. 1.
Van Leeuwen, B., Leeuwen-Li, J. V., e Földvari, P. 2013. Average Years of Education (Average, total Population 15 years and older), 1850-2010. Disponível em: <https://www.clio-infra.eu/>. Acesso em julho de 2016.
Williamson, J. G. 2015. Latin America Inequality: Colonial Origins, Commodity Booms, or a Missed 20th Century Leveling? National Bureau of Economic Research (NBER Working Paper no. 20915). Disponível em: <http://www.nber.org/papers/w20915>. Acesso em maio de 2016.

Published

01-12-2019

Issue

Section

Articles

How to Cite

Komatsu, B. K., Menezes Filho, N., Oliveira, P. A., & Viotti, L. (2019). New measures of education and educational inequality for the first half of the 20th Century in Brazil. Estudos Econômicos (São Paulo), 49(4), 687-722. https://doi.org/10.1590/0101-41614943bnpl