Uma discussão sobre o padrão de concorrência no complexo eletrônico brasileiro

Authors

  • Nauro Campos
  • João Carlos Ferraz

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-53572314ncjf

Keywords:

electronic complex, modernization, pattern of competitiveness

Abstract

The objective of this article is to identify the main
caracteristics of the prevailing pattern of competition in the Brazilian Electronic Complex and to analyse
managerial expectations on changes in such pattern. The article is based on a survey - questionnaire application and open-ended interviews - with Brazilian leading firms. Questions adressed three main issues: expectations of growth, modernization and changes in success factors of competitiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAPTISTA, M. A indústria eletrônica de consumo a nível intemacional e no Brasil. Campinas: UNICAMP (MSc. Th.), 1987.

BNDES. Microeletrônica e informática: unia abordagem sob o enfoque do complexo eletrônico. Rio de Janeiro: DEEST/BNDES (Série Estudos BNDES), 1990.

CAMPOS, N. Complexo eletrônico: evolução recenle, padrão de concorrência e perspectivas para a década de 90. Rio de Janeiro: IEI/UFRJ, Relatório Preliminar, julho, 1990.

ERBER, F. 0 complexo eletrônico estrutura, evolução histórica e padrão de competição, Rio de Janeiro: IEI/UFRJ (TD 19), 1983.

ERBER, F. Paradigma tecnolÓgico, complexo industrial e política econõmica na microeletrõnica. Rio de Janeiro: IEI/UFRJ (TD 80), 1985.

FERRAZ, J. C.; CAMPOS, N. & YOUNG, C. E. Trajetórias de crescimento e a modemização da indústria brasileira: um cenário para a década de 90. Rio de Janeiro: IEI/UFRJ (TD 229), 1990.

FERRAZ, J. C.; RUSH, H. & MILES, I. Technology, development andflexibility: Brazilfaces the industrial divide. Londres: Routledge, 1992

FLAMM, K. Creating the computer: government, industry, andhigh technology. Washington: The Brookings Institution, 1988.

GUIMARAES, E. A. Acumulação e crescimento da firma: um estudo de organização industrial. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

HEWITT, T. Intemalizando os benefícios socials da eletrônica: estudos de caso nas industrias brasileiras de computadores e de bens de consumo eletrônico. Brasília: IPEA/1PLAN, 1986. (mimeo)

KUPFER, D. Padão de concorrência e competividade. Rio de Janeiro: IEI/UFRJ (TD 265), 1991.

LANGLOIS, R.; PUGEL, T; HAKLISCH, C.; NELSON. R. & EGELHOFF, W. Microelectronics: an industry in transition. Boston: Unwin Hyman/Center for Science and Technology Policy (RPI), 1988.

MOREIRA, M. Progresso técnico e estrutura de mercado: o caso da indústria de telequipamentos. Rio de Janeiro: BNDES, 1989.

PIRAGIBE, C. & TIGRE, P. The braziltan electronics industry: business strategies andthe role of the state, Paris: OECD, 1990.

ROSENBLOOM, R. & ABERNATHY, W. The climate for innovation in industry: the role of management attitudes and practices in consumer electronics. Research Policy, v. 11, p. 209-225,1982.

SCHONBERGER, E. Competition, competitive strategy, and industrial change: the case of electronics components. Economic Geography, v. 62, n. 4, p. 321-333, 1986.

TIGRE, P. Business strategies in the brazilian electronic industry. Rio de Janeiro: IEI/UFRJ, 1988. (mimeo)

TIGRE, P. And Use do complexo eletrônico brasileiro. Campinas (Relatório final, Projeto IPT-FECAMP "Sistema Nacional de Inovação"), 1990. (mimeo)

Published

01-03-1993

Issue

Section

Não definida

How to Cite

Campos, N., & Ferraz, J. C. (1993). Uma discussão sobre o padrão de concorrência no complexo eletrônico brasileiro. Estudos Econômicos (São Paulo), 23(1), 125-147. https://doi.org/10.1590/1980-53572314ncjf