Effects of out-of-field teaching on secondary school outcomes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-41615031raf

Keywords:

Teacher training, Out-of-field teaching, School outcomes, Secondary School, School fixed effects

Abstract

High school outcomes are stagnant in Brazil. In 2016, the School Census of Basic Education of Basic Education showed that 21% of Brazilian high school teachers were only teaching out-of-field assignments. To what extent are these phenomena related? Is it necessary for a teacher to have a formal education strictly compatible with the subject taught to improve the results of secondary education students? Based on a panel built with the School Census of Basic Education using the years 2007 through 2016, we estimate the impact of out-of-field teaching in school outcomes. The main result points to a positive and significant relation with dropout rate and age-series distortion. Systematic issues such as dropout and age-grade distortion in secondary school seem to be accentuated with out-of-field teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roberta Mendes Costa, Universidade Federal Fluminense

    Doutoranda em Economia - Universidade Federal Fluminense (UFF) e membro do Centro de Estudo sobre Desigualdade e Desenvolvimento (Cede). A autora é grata ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e à Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) pelo apoio financeiro recebido.

  • Ariana de Britto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

    Professora do IBMEC-RJ e membro do Centro de Estudo sobre Desigualdade e Desenvolvimento (Cede).

  • Fábio Waltenberg, Universidade Federal Fluminense

    Professor associado do Departamento de Economia da Universidade Federal Fluminense (UFF) e pesquisador do Centro de Estudos sobre Desigualdade e Desenvolvimento (CEDE).

References

Alves, Raphael; Britto, Ariana de; Costa, Roberta; Machado, Danielle Carusi; Raeder, Francisco; Waltenberg, Fábio. Ser Ou Não Ser Professor Da Educação Básica? Salário Esperado E Outros Fatores Na Escolha Ocupacional de Concluintes de Licenciaturas. ” In ANPEC - 44º Encontro Nacional de Economia. Foz do Iguaçu: 2016.
Ball, Deborah Loewenberg. Bridging Practices: Intertwining Content and Pedagogy in Teaching and Learning to Teach. Journal of Teacher Education, v. 51. no. 3: 241–247, 2000.
Barreto, Elba Siqueira de Sá. Polı́ticas de Formação Docente Para a Educação Básica No Brasil: Embates Contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v.20, no.62, 2015.
Black, Paul; Harrison, Christine; Lee, Clare Susan; Marshall, Bethan; Wiliam, Dylan. Trabalhando por dentro da caixa preta: avaliação para a aprendizagem na sala de aula. Cadernos Cenpec— Nova série, v. 8, no. 2, 2019.
Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as Diretrizes e Bases Da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 02 jan. 2017.
Brasil. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. 2014. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 11 jan. 2018.
Carmo, Erinaldo Ferreira do; Rocha, Enivaldo Carvalho da; Figueiredo Filho, Dalson Britto; Silva, Lucas Emanuel de Oliveira; Ferreira. Giovana. Como a Ampliação Do Indicador de Formação Docente Pode Melhorar O Desempenho Escolar? Cadernos de Estudos E Pesquisa Na Educação Básica, v. 1, no. 1, p. 11–32, 2015.
Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Para O Ensino Médio. Brasília, 2012. Disponível em: https://goo.gl/kSYilr. Acesso em: 11 jan. 2018.
Costa, Roberta Mendes e. 2018. A área de formação docente importa para a qualidade do aprendizado dos alunos? Uma análise com dados em painel do Censo Escolar. Dissertação (Mestrado) — Universidade Federal Fluminense, 2018.
Darling-Hammond, Linda. Teacher Quality and Student Achievement. Education Policy Analysis Archives, v. 8, p. 1, 2000.
Dee, Thomas S.; Cohodes, Sarah R. Out-of-field teachers and student achievement: Evidence from matched-pairs comparisons. Public Finance Review, v. 36, no. 1: 7–32, 2008.
Fernandes, Maurício Machado. Medindo os efeitos do professor na sala de aula: Evidências a partir de promoção para professores em São Paulo. Dissertação (Mestrado) — Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2013
Fundação Carlos Chagas. A atratividade da carreira docente no Brasil: Relatório Final, 2009.
Gatti, Bernardete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. ” Educação & Sociedade, v. 31, n. 113, 2010.
Goldhaber, Dan D.; Brewer, Dominic J. Evaluating the effect of teacher degree level on educational performance. Department of Education, National Center for Education Statistics, Washington, 1996.
Guimarães, Raquel. The effect of teacher content knowledge on student achievement: a quantitative case analysis of six brazilian states. Reuniões da ABAVE, no. 7: 265–278, 2013.
Hanushek, Eric A.; Rivkin, Steven G. Teacher Quality. In: Hanushek, Eric A.; Welch, F. (eds). Handbook of the Economics of Education, v. 2, p. 1051–1078. [S.l.]: Elsevier, 2006.
Harris, Douglas N.; Sass. Tim R. Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of Public Economics, v. 95, no. 7: 798–812, 2011.
INEP. Nota Técnica 020/2014: Indicador de adequação da formação do docente na educação básica. 2014. Disponível em: https://goo.gl/bR5uVJ. Acesso em: 15 mar. 2017.
INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2016: Caderno de Instruções. 2016. Disponível em: https://goo.gl/shxDq9. Acesso em: 07 jan 2018.
Ingersoll, R. Measuring Out-of-Field Teaching. Manuscrito não publicado, Graduate School of Education, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA., 2002.
Ingersoll, Richard M. The Problem of Underqualified Teachers in American Secondary Schools. Journal Article. Educational Researcher, v. 28, no. 2: 26–37, 1999.
Johnson, Susan Moore; Berg, Jill Harrison; L Donaldson, Morgaen. Who stays in teaching and why? A review of the literature on teacher retention. Cambridge, MA: Project on the Next Generation of Teachers, Harvard Graduate School of Education, 2005.
Knesting-Lund, Kimberly; Reese, Dustin; Boody, Robert. Teachers’ perceptions of high school dropout and their role in dropout prevention: An initial investigation. Journal of Studies in Education, v. 3, no. 4: 57–70, 2013.
Ladd, Helen F. Teacher effects: what do we know? Teacher Quality: Broadening and Deepening the Debate, Northwestern University Evanston, IL, p. 3–26, 2008.
Leon, Fernanda Leite Lopez de; Menezes-Filho, Naércio Aquino. Reprovação, avanço e evasão escolar no Brasil.” Pesquisa E Planejamento Econômico, v. 32, no. 3: 417–452, 2002.
Louzano, Paula. Análise Internacional Comparada de Políticas Curriculares. In: União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Base Nacional Comum Em Debate: Desafios, Perspectivas E Expectativas. Brasília, 2014. Disponível em: https://goo.gl/2vEmeC. Acesso em: 17 jan. 2018.
Louzano, Paula; Rocha, Valéria; Moriconi, Gabriela Miranda; Oliveira, Romualdo Portela de. Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação do Docente no Brasil. Estudos em avaliação educacional, v. 21, no. 47: 543–568, 2010.
Meyers, Raymond; Houssemand. Claude. Teachers’ perception of school drop-out in Luxembourg. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 15, p. 1514–1517, 2011.
Monk, David H. Subject area preparation of secondary mathematics and science teachers and student achievement. Economics of Education Review, v. 13, no. 2: 125–145, 1994.
Neri, M. C. O paradoxo da evasão e as motivações dos sem escola. Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
Oliveira, Luı́s Felipe Batista de; Soares, Sergei SD. Determinantes da repetência escolar no Brasil: Uma análise de painel dos censos escolares entre 2007 e 2010. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 2012.
Park, Hun Myoung. 2011. Practical guides to panel data modeling: A step-by-step analysis using stata. Graduate School of International Relations, International University of Japan. Disponível em: https://goo.gl/HNAVJn. Acesso em: 17 jun. 2017.
Rockoff, Jonah E. The impact of individual teachers on student achievement: Evidence from panel data. The American Economic Review, v. 94, no. 2: 247–252, 2004.
Rumberger, Russell W.; Palardy, Gregory J. Test scores, dropout rates, and transfer rates as alternative indicators of high school performance. American educational research journal, v. 42, no. 1: 3–42, 2005.
Silva Filho, Geraldo Andrade. 2019. “Efeito da formação docente sobre proficiência no início do ensino fundamental. ” Revista Brasileira de Economia 73 (3): 385–411.
Todos pela educação. O que são e para que servem as Diretrizes Curriculares? 25 de jun. 2012. Disponível em: https://goo.gl/jNGcsH. Acesso em: 06 jan. 2017.
Todos pela educação. Paula Louzano fala sobre a necessidade de discutir o sistema de ensino brasileiro: Pesquisadora diz que definição de uma base curricular comum para todo o país é tarefa-chave na garantia do direito à educação. 19 de dez. 2014. Disponível em: https://goo.gl/mRk8ohi. Acesso em: 06 jan. 2017.
Wooldridge, Jeffrey M. 2002. “Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data.
Zuzovsky, Ruth. Teachers’ qualifications and their impact on student achievement: Findings from timss 2003 data for Israel. IERI Monograph Series. Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments, v. 2, p. 37–62, 2009.

Published

30-09-2020

Issue

Section

Articles

How to Cite

Costa, R. M., Britto, A. de, & Waltenberg, F. (2020). Effects of out-of-field teaching on secondary school outcomes. Estudos Econômicos (São Paulo), 50(3), 369-409. https://doi.org/10.1590/0101-41615031raf